Niezależność technologiczna Polek została potwierdzona badaniami – znają się one lepiej niż mężczyźni na nowych technologiach i chętniej z nich korzystają. Są też bardziej niezależne w kwestii wyborów moralnych i bardziej polegają na swoim sumieniu, niż męska część społeczeństwa. Mężczyźni z kolei chętniej deklarują, że na czymś się znają. To niektóre wnioski z raportu „Digital Ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”.
Polki niezależne technologicznie wyprzedzają męską część społeczeństwa w robieniu zakupów online (88%:82%), bankowości internetowej (82%:76%) czy komunikatorów (83%:74%). Biją też na głowę Polaków w korzystaniu z mediów społecznościowych (85%:69%). Jednym z niewielu obszarów, w którym mężczyźni mają niewielką przewagę jest korzystanie z technologii GPS.
Niezależność technologiczna Polek i Polaków – porównanie
Panowie za to dużo chętniej deklarują, że znają się na nowych technologiach. W takich zagadnieniach jak 5G, robotyzacja, pojazdy autonomiczne czy sztuczna inteligencja niemal dwa razy więcej z nich, w porównaniu z kobietami, określa się jako znawca tematu.
Kobiety są z kolei grupą, która duża bardziej obawia się nowych technologii. Jest też bardziej wrażliwa na kwestie związane z zarządzaniem danymi. Na przykład więcej Polek niż Polaków obawia się wpływu fake newsów na naszą rzeczywistość czy technologii wszczepiania chipów.
Więcej informacji o kondycji wiedzy i moralności Polaków i Polek w kontekście nowych technologii można znaleźć w raporcie „Digital Ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”.