Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Nowa era rekrutacji

Pandemia COVID–19 wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, w których musieliśmy przystosować się do zasad bezpieczeństwa i dystansu społecznego. Zmieniły się także sposoby planowania kariery – pracodawcy szybko dostosowali się do nowych warunków, adaptując procesy rekrutacyjne do kanałów online.

Jak wynika z badania Antal „Puls rynku specjalistów i menedżerów”, przeprowadzonego na przełomie marca i kwietnia 2020 roku wśród niemal 300 firm, aż 51 proc. pracodawców ma w planach prowadzenie nowych procesów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie. Jednocześnie firmy ostrożnie podchodzą do kwestii redukcji zatrudnienia – tylko 3 proc. ankietowanych wskazało, że planuje większe zwolnienia w ramach tej grupy zawodowej. Jako największe wyzwania w czasie pandemii respondenci badania przeprowadzonego przez Antal podali zapewnienie bezpiecznych warunków pracy (60 proc.) i dostosowanie zakresu obowiązków pracowników do wymogów pracy zdalnej (43 proc.). Wiele firm prowadzi aktywnie rekrutacje, interesujące oferty można znaleźć w branżach takich jak: e-commerce, IT, logistyka, BPO/SSC, doradztwo, finanse, branża medyczna. Jak obecnie wygląda proces rekrutacji?

Rekrutacja w trybie online

 

W związku z pandemią koronawirusa, wiele firm zaczęło pracować w trybie zdalnym. Również rekrutacje są prowadzone online za pomocą różnych komunikatorów i aplikacji – może to być Skype, Microsoft Teams, Google Meet czy w niektórych przypadkach wewnętrzne narzędzie wykorzystywane przez daną firmę. Osoby aplikujące na dane stanowisko powinny uzbroić się w cierpliwość, ponieważ ze względu na to, że działy HR musiały zmienić swoje funkcjonowanie, czas oczekiwania na odpowiedź zwrotną może się wydłużyć – jeśli brak informacji na temat wyniku procesu rekrutacyjnego nas niepokoi, warto skontaktować się z rekruterem. Pandemia wpłynęła także na dalsze etapy zatrudniania – po przyjęciu oferty umowa z kandydatem jest podpisywana za pośrednictwem kuriera bądź w firmie, przy ograniczonej liczbie osób i z zachowaniem zaleceń sanitarnych. Samo rozpoczęcie pracy może być odsunięte w czasie, co może stanowić pewne ułatwienie w zmianie miejsca zatrudnienia dla kandydatów, którzy mają 3-miesięczny okres wypowiedzenia. To, jak przebiega onboarding, zależy od polityki danej firmy, jednak najczęściej jest on przeprowadzany online. Nowi członkowie zespołu otrzymują dostęp do wewnętrznych platform, kursów online czy webinariów.

 

Jak przygotować się do wirtualnej rozmowy rekrutacyjnej?

 

Wiele firm przed samą wideorozmową przeprowadza testy online – sprawdzają one umiejętności analityczne kandydatów czy znajomość języków obcych. Jeśli  ten etap zakończy się pozytywnie, rekruter zaprosi nas na rozmowę online. Przede wszystkim warto pamiętać o przygotowaniu merytorycznym – chociaż spotkanie nie odbywa się twarzą w twarz, jest to najważniejsza część procesu rekrutacyjnego. Powinniśmy dowiedzieć się jak najwięcej na temat profilu działalności organizacji, do której aplikujemy, i specyfiki działu, do którego chcemy dołączyć – takie informacje można zazwyczaj znaleźć w zakładce karierowej na stronie internetowej firmy. Warto również przeanalizować swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe, mocne i słabe strony, a także motywacje, jakimi kierowaliśmy się, wybierając danego pracodawcę. Dobrym pomysłem będzie przygotowanie pytań, które chcielibyśmy zadać rekruterowi czy potencjalnemu przełożonemu. Już na tym etapie warto dowiedzieć się, jakie możliwości rozwoju oferuje nam firma, jak wygląda w niej ścieżka kariery, pakiet oferowanych szkoleń czy dokładny zakres naszych przyszłych obowiązków.

 

Kwestia techniki

 

Przed rozmową rekrutacyjną online należy zadbać o kwestie techniczne. Na początku warto upewnić się, za pośrednictwem jakiego komunikatora lub aplikacji będzie się ona odbywać. Jeśli jest to dla nas obce narzędzie, zapoznajmy się z nim wcześniej – możemy poprosić kogoś znajomego o pomoc w przeprowadzeniu próbnej rozmowy. Kolejną rzeczą, którą trzeba sprawdzić, jest działanie sprzętu: kamerki, głośnika, mikrofonu, modemu czy routera. Aby nic nas nie zaskoczyło, warto zadbać o to, żeby załadować baterię komputera lub mieć pod ręką powerbank. Oczywiście, nawet jeśli wszystko starannie przygotujemy, mogą zaistnieć jakieś problemy techniczne – rekruterzy są wyrozumiali pod tym względem, jeśli rozmowa nie może się obyć z powody tego typu usterek,  przekładana jest na inny termin, aby odbyła się w stresujących warunkach.

 

Zadbaj o otoczenie

 

Rozmowa kwalifikacyjna online powinna przebiegać w spokojnych warunkach i bez zakłóceń, dlatego warto znaleźć miejsce, w którym będzie cicho i nikt nie będzie nam przeszkadzał. Zadbajmy również o odpowiednie tło – oczywiście nie musimy przeprowadzać rozmowy z domową biblioteczką za plecami, jednak pomieszczenie powinno wyglądać czysto i schludnie. Ważny jest także ubiór – najlepiej sprawdzi się tzw. smart casual, w którym będziemy czuć się swobodnie, jednocześnie zachowując wizerunek profesjonalisty. Podczas wideorozmowy nic nie powinno nas rozpraszać, dlatego należy pamiętać o wyciszeniu telefonu i wszystkich dodatkowych powiadomień na komputerze.

 

Rekrutacja online, która do niedawna była wykorzystywana tylko w części firm, dziś stała się codziennością. Warto pamiętać o tym, że oprócz kwestii technicznych – wideorozmowa wymaga od nas posiadania odpowiedniego sprzętu – nadal najistotniejsze pozostaje przygotowanie merytoryczne, pokazanie naszej motywacji i chęci rozwoju.

 

Autor: Ida Buchwald