Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Oczekujemy 23% podwyżki

23% wyższe zarobki, etat i elastyczna praca w prestiżowej firmie. Polscy pracownicy czekają, aż taka oferta… sama ich znajdzie.

Jedynie 6 na 100 pracowników powie zdecydowane „nie”, gdy zadzwoni do nich rekruter. Pomimo rynku kandydata, pracownicy dbają o to, by być na bieżąco i nie przegapić ewentualnej oferty życia. Jednak aż 64% specjalistów i menedżerów uważa, że to praca powinna znaleźć ich, a nie odwrotnie – wynika z badania firmy rekrutacyjnej Antal.

Chcąc pozyskać specjalistę lub menedżera, polscy pracodawcy muszą w obecnych warunkach gospodarczych spełnić szereg oczekiwań. Pracownicy oczekują, że godna uwagi oferta pracy będzie propozycją zakładającą wyższe od dotychczasowego wynagrodzenie (konieczny element dla 73% badanych), umowę o pracę (56%) i możliwość realizacji obowiązków w elastycznym systemie godzinowym (38%). Ponadto firma, która wyjdzie z propozycją, musi cieszyć się dobrą marką pracodawcy (element istotny dla 56% specjalistów i menedżerów).

SKŁADOWE SUKCESU

Wynagrodzenie jest wspólnym mianownikiem oczekiwanej oferty pracy, bez względu na stanowisko czy branżę. Ze świecą można szukać kandydatów, którzy, zmieniając pracę, chcieliby zarabiać mniej” – komentuje Sebastian Sala, menedżer Antal Banking & Insurance – „Umowa o pracę wciąż jest pewnego rodzaju gwarantem zatrudnienia, ale zarówno po stronie pracodawców, jak i kandydatów obserwujemy coraz większą otwartość na alternatywne formy zatrudnienia”.

Elastyczny czas pracy i pożądana marka pracodawcy to aspekty, do których przywiązują wagę zwłaszcza młodzi specjaliści i menedżerowie z pokoleń Y i Z. Pracodawcy wychodzą im naprzeciw i coraz uważniej wsłuchują się w potrzeby pracowników – nie tylko po to, aby przyciągnąć nowych, ale także, by utrzymać w strukturach obecnych ludzi. „W zakresie adaptacji do potrzeb pracowników rynek poczynił naprawdę duży krok naprzód, dzięki czemu rywalizacja o talenty nabiera rumieńców” – podsumowuje Sebastian Sala, ekspert Antal.

Średnio badani oczekują od nowego pracodawcy 23 procentowego wzrostu wynagrodzenia. Najwyższe oczekiwania przedstawiają osoby, które otrzymują najwięcej ofert pracy, z racji tego oferta, którą mieliby rozważyć musi się też wyróżniać. Specjaliści i menedżerowie z obszaru IT czy inżynierii oczekują 24 procentowego wzrostu płacy. Najniższe oczekiwania mają pracownicy administracji – 19%. „Oczekiwany wzrost pensji w przypadku zmiany pracy jest znacznie wyższy niż w przypadku podwyżki u obecnego pracodawcy, ponieważ jest to wyzwanie w życiu zawodowym” – wyjaśnia Agnieszka Wójcik, menedżer Antal Market Research – „Zmiana pracy niesie za sobą ryzyko – czy pracownik dopasuje się do kultury organizacyjnej nowej firmy? Czy współpraca w zespole okaże się satysfakcjonująca i będzie umożliwiać zmieniającemu pracę realizację celów zawodowych?”.

KTO CZEKA, TEN ZNAJDZIE

Chociaż od zaproszenia do udziału w procesie rekrutacyjnym do podpisania umowy droga jest długa, liczba takich propozycji pozwala ocenić, kogo poszukują firmy i czy łatwo będzie pozyskać idealnego pracownika. Rynek kandydata sprawia, że osób aktywnie poszukujących pracy jest relatywnie niewiele. Jedynie 30% pracowników regularnie przegląda i odpowiada na ogłoszenia rekrutacyjne. Pomimo to, otwartość na rozmowę o nowych możliwościach, zwiększa się.

64% specjalistów i menedżerów nie szuka pracy aktywnie, ale korzysta z możliwości rozmowy o nowych propozycjach zawodowych. „Pracownicy chcą wiedzieć, co dzieje się na rynku. Nie zawsze oznacza to gotowość do podjęcia rozmów bezpośrednio z potencjalnym pracodawcą”. – tłumaczy Agnieszka Pastuła, menedżer Antal HR & Legal. „Bardzo często celem pracownika jest rozpoznanie oferty rynku i zdobycie informacji, które można przekuć w argumenty podczas negocjowania podwyżki lub awansu w obecnej firmie” – wyjaśnia ekspertka. Takiego pracownika można określić mianem pozornie aktywnego. Z dużym prawdopodobieństwem nie zdecyduje się on na udział w dalszych etapach procesu rekrutacyjnego, zakładających bezpośredni kontakt z potencjalnym nowym pracodawcą.

W porównaniu do zeszłorocznej edycji badania Antal znacząco (z 22% do 6%) spadła liczba osób, które ignorują wszelkie zaproszenia do rozmów o zmianie pracy.





Badanie Antal Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy przeprowadzone było metodą CAWI w terminie 14-20.11.2016 roku. W badaniu wzięło udział 1434 respondentów z całej Polski, w tym 28% kobiet i 72% mężczyzn. 50% respondentów to specjaliści, a 50%– menedżerowie. Przeciętny respondent jest w wieku 37 lat i posiada 13,5 roku doświadczenia zawodowego. Badanie było poufne.


Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR, działa w 5 miastach w Polsce oraz w Czechach i na Słowacji. Dzięki codziennym kontaktom zarówno z pracodawcami, jak i kandydatami Antal dysponuje najlepszymi informacjami na temat obecnych na rynku pracy trendów. W celu jeszcze większego pogłębienia tej wiedzy regularnie prowadzi również badania rynku pracy. Jest częścią Grupy Kapitałowej Work Service S.A. Więcej informacji na www.antal.pl

Okładka dla Eurostudent Magazyn Akademicki
8,552
Eurostudent Magazyn Akademicki

Eurostudent Magazyn Akademicki

Aktualne e-wydanie Eurostudenta dostępne na portalu dla studentów i absolwentów: www.eurostudent.pl - oferty staży i pracy, inicjatywy studenckie oraz konkursy.


Wydawca: FENIKS MEDIA GROUP