Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Od agenta do menedżera. Zrób karierę w ubezpieczeniach

Ubezpieczenia to branża, która oferuje szeroki wachlarz stanowisk. Pracę znajdą tu: finansiści, eksperci od HR-u, specjaliści IT czy prawnicy. Ale nie tylko oni. Różnorodność stanowisk i bogata oferta możliwych ścieżek kariery sprawiają, że to sektor otwarty na każdego, kto chce się rozwijać.

Ubezpieczenia to jedna z ciekawszych branż pod względem rozwoju i planowania ścieżki kariery. Pracę mogą znaleźć tutaj nie tylko finansiści. To sektor otwarty na ludzi niebojących się wyzwań, otwartych i komunikatywnych. Nie ma przy tym decydującego znaczenia kierunek studiów i etap edukacji. Różnorodne stanowiska pozwalają zaplanować własną ścieżkę kariery, a zacząć rozwijać się w tym sektorze można już na pierwszym roku studiów.

Branża ubezpieczeń jest bardzo otwarta na ludzi młodych. – Towarzystwa ubezpieczeń czy multiagencje mają podobną strategię na rynku, gdzie w ostatnim czasie stawia się na pracowników pokolenia Z, czyli osoby urodzone po 1995 r. Firmy, chcąc ich zachęcić do podjęcia pracy oraz zaangażowania w działania, kładą duży nacisk na rozwój pracownika w wielu obszarach, dają im możliwość specjalizacji w konkretnym kierunku, o ile widzą, że ogólne zagadnienia z danego obszaru są już opanowane – mówi Aneta Łyszkowicz, Senior Consultant w Randstad Polska.

Na własny rachunek

W ubezpieczeniach można realizować zróżnicowane ścieżki kariery. W przypadku studentów zaocznych warto zacząć od stanowiska agenta. Pracę można pogodzić ze studiowaniem, a przy tym wdrażać się w tym sektorze i poznawać go od podszewki. Uważa się, że praca agenta najlepiej przygotowuje do rozwoju w ubezpieczeniach. W ten sposób zaczynała znaczna większość menadżerów. Praca agenta to stanowisko dla osób przedsiębiorczych. Wiąże się najczęściej z założeniem własnej działalności. Agent pracuje na własny rachunek, sam ustala sobie grafik wykonywanych obowiązków. Nie jest jednak osamotniony. Firmy ubezpieczeniowe oferują program wdrożenia – całościowo zapoznają początkujących agentów ubezpieczeniowych ze swoją ofertą i na każdym etapie działalności służą wsparciem. Oferują też możliwości stałego podnoszenia kompetencji, dzięki pakietom szkoleniowym. Agenci mogą również liczyć na atrakcyjne premie i bonusy. Dodatkowo oferowane im są, pomimo tego, że pracują na swój rachunek, także benefity pozapłacowe.

Obsługa klienta

Studenci mogą zacząć pracę w ubezpieczeniach także na stanowiskach w call i contact center. Praca tutaj polega na udzielaniu informacji na temat ubezpieczeń, doradztwie, organizowaniu pomocy, wspieraniu klientów w trudnych sytuacjach. To praca polegająca nie tylko na kontakcie telefonicznym. W tym sektorze wykorzystuje się różne kanały komunikacji z klientem: e-mail, czat, video, messenger. Grafik pracy można bez trudu dopasować do zajęć na studiach, a niektóre firmy ubezpieczeniowe oferują także możliwość pracy zdalnej. Liczyć tu można na atrakcyjne wynagrodzenie, wzbogacone dodatkami za efektywność, szkolenia, a także benefity pozapłacowe.
Zarówno praca agenta, jak i praca w contact center to preludium do dalszej kariery. Najlepsi agenci szybko awansują, stając się doradcami samodzielnymi, a z czasem dyrektorami placówki. Prowadzą własny biznes, posiadają biuro i zatrudniają pracowników. A jeśli wolą inną ścieżkę kariery, mogą wziąć udział w szkoleniach, przygotowujących do pracy menedżerskiej. Podobnie dynamiczna kariera czeka w contact center. Można tu awansować na dwa sposoby: pionowo lub poziomo: Najlepsi pracownicy contact center przechodzą do działów zajmujących się obsługą klienta VIP czy kontraktów. Stąd już prosta droga do stanowisk menedżerskich. Pionowo awansuje się na stanowisko team lidera, supervisora i team menedżera, a w końcu menedżera.

Branża szuka różnorodnych talentów

Skala działania firm z branży ubezpieczeniowej sprawia, że rozwijać się można tu w wielu obszarach: finansach, analizie biznesowej, sprzedaży, marketingu, administracji, nieruchomościach, prawie, HR. Wiele stanowisk czeka na specjalistów IT. Potrzeba architektów systemowych, programistów, analityków, pracowników wsparcia informatycznego. W zależności od stanowiska, oczekuje się konkretnych umiejętności. Od programistów znajomości programowania Java, lub w SAS 4GL i SQL, doświadczenia w pracy na środowiskach/narzędziach SAS (DI, EG, VA, WRS). Oprócz tego ceni się umiejętności analitycznego myślenia, skrupulatność, samodzielność i dociekliwość.

Dla tych, dla których liczy się rozwój

Ubezpieczenia to branża dla tych, którzy stawiają na rozwój. W wielu firmach można liczyć na bardzo szerokie pakiety szkoleniowe. Wynika to też ze specyfiki pracy. Ubezpieczenia, jak wiele branż, zmienia się pod wpływem nowych technologii. Dlatego rozwój wpisany jest w ten sektor. Obecne są tu szkolenia dla pracowników na każdej płaszczyźnie, zarówno z wiedzy o produktach i na temat działalności firmy, jak i kompetencji miękkich. Niektóre firmy przygotowują skrojone na miarę programy e-learningowe, oferują programy mentorskie, w których udział biorą nawet członkowie zarządu. Do tego organizowane są liczne wykłady eksperckie czy warsztaty.

Ubezpieczenia stawiają na awanse

To wszystko nie tylko po to, by zadbać o kompetencje pracowników, ale i pomóc się im rozwijać. W branży ubezpieczeniowej przywiązuje się dużą wagę do awansów wewnętrznych. Aneta Łyszkowicz z Randstad zauważa, że firmy, wiedząc, że młodzi pracownicy mogą obawiać się popadnięcia w rutynę i szukać nowych pracodawców, aby uniknąć utraty pracowników, wolą dawać wybór pracownikowi we własnej strukturze. – To pracownik kreuje swoją ścieżkę rozwoju, a to przyczynia się do zmniejszenia rotacji. W większych multiagencjach widać podział na dwa rodzaje ścieżek: specjalistyczną i kierowniczą. Dla tych, którzy chcą być liderami i myślą o założeniu własnej firmy, to świetny inkubator przedsiębiorczości. Ci pracownicy, którzy jednak wolą się specjalizować w wyliczaniu ofert dla klientów, kontakcie bezpośrednim z klientami, budowaniem portfeli na długie lata, również będą zadowoleni – twierdzi.

Karierę w branży można zacząć od staży i praktyk czy ciekawych programów ambasadorskich. Warto także korzystać z możliwości spotkań z ekspertami z tej branży, które organizowane są na uczelniach. Nie tylko uzyska się dzięki temu informacje na temat możliwości rozwoju w danej organizacji, ale i dowie się, jak wygląda rekrutacja. Udział w programach ambasadorskich w wielu firmach skraca rekrutację na praktyki i staże. Jeśli branża ubezpieczeń, to sektor, w którym chcemy się rozwijać, nie ma co zwlekać. Im szybciej zaczniemy szukać odpowiedniego pracodawcy, tym szybciej zaczniemy piąć się po szczeblach kariery. Możliwości ku temu jest wiele, a firmy dbają o to, by pracownicy uzyskiwali kompetencje i umiejętności, które pomogą im realizować ambitne plany.

Autor: Justyna Sobolak