Eurostudent

Perspektywy dla młodych na rynku części motoryzacyjnych

O rynku producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, a także o perspektywach pracy i rozwoju zawodowego, jakie ta branża stwarza studentom i absolwentom, rozmawiamy z Alfredem Franke, prezesem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz członkiem zarządu Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych.

Czy produkcja i dystrybucja części motoryzacyjnych w naszym kraju ma w ciągu najbliższych paru lat pomyślne perspektywy? Nastąpią wzrosty, spadki czy stabilizacja obecnego poziomu? Jaka jest ranga Polski na rynkach międzynarodowych pod względem produkcji części zamiennych?

 

Polska jest nazywana europejskim zagłębiem produkcji części motoryzacyjnych. Działa u nas około dziewięciuset producentów części, z tego sto firm zatrudnia powyżej 250 osób. Producenci części tworzą łącznie ponad 116 tys. miejsc pracy; obserwujemy stałą tendencję wzrostową o parę procent rocznie. Do tego należy dodać ok. 26 tys. miejsc pracy w sektorze dystrybucji części, potencjał jest więc ogromny. Niezależny rynek tworzy co najmniej sześć razy więcej miejsc pracy, niż producenci samochodów. Branża motoryzacyjna jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się w Polsce. Szacowana wartość inwestycji w sektorze motoryzacyjnym wynosi 5 mld euro. Co roku za pośrednictwem Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych jest realizowanych paręnaście inwestycji, wartych setki milionów złotych. Najnowsze komunikaty PAIIZ mówią o aktualnie prowadzonych 34 projektach inwestycyjnych z sektora motoryzacji (łącznie 653,25 mln euro) i o 6670 planowanych miejscach pracy. Wiele tych inwestycji powstaje w Specjalnych Strefach Ekonomicznych rozrzuconych po całym kraju.

 

Czy w tym sektorze są oczekiwane jakieś nowe, poważne inwestycje, które mogą wpłynąć na pozycję sektora w naszej gospodarce?

 

W Polsce działają fabryki światowych liderów produkcji części motoryzacyjnych. Jest to ok. 350 podmiotów gospodarczych plus przedsiębiorstwa z rodzimym kapitałem. Valeo zatrudnia około 4,7 tys. osób, Delphi 4,6 tys., TRW 4,5 tys., Magneti Marelli 2,7 tys., Filtron 1,2 tys., Tenneco i Brembo po tysiącu. Wiele firm już obecnych w Polsce realizuje nowe inwestycje, które przyczynią się do tworzenia nowych miejsc – np. rozbudowa GKN w Oleśnicy da wzrost zatrudnienia o 100 osób. Otwarcie kolejnej hali produkcyjnej TRW w Gliwicach zwiększy zatrudnienie o 250 osób, Dayco docelowo planuje zatrudnić 300-osobową załogę.

 

Które z firm, działających w Polsce na polu aftermarketu motoryzacyjnego, odgrywają teraz czołową rolę?

 

Pamiętajmy o firmach zajmujących się dystrybucją części. W Polsce jest ich blisko 60, utworzyły ponad 1000 punktów hurtowej sprzedaży części motoryzacyjnych, rozproszonych po kraju proporcjonalnie do potencjału regionów. Największe z nich to np. Inter Cars i Moto-Profil (w segmencie osobowym) oraz Opoltrans i Autos (do pojazdów ciężarowych).

 

Jakie widoki zatrudnienia w tym sektorze mają obecni i przyszli absolwenci studiów wyższych? Jakie kierunki techniczne/ekonomiczne mogą dawać najlepsze szanse zatrudnienia i rozwoju?

 

Ta branża potrzebuje specjalistów – inżynierów, informatyków, logistyków, ekonomistów. Wyzwaniem dla branży jest pozyskiwanie nowych kadr, bo za dynamicznym rozwojem produkcji nie nadąża szkolenie pracowników. Coraz częściej producenci i dystrybutorzy części angażują się we współpracę ze szkołami, organizują warsztaty i szkolenia techniczne.

Producenci części lokują w Polsce nie tylko fabryki, ale i centra badawczo-rozwojowe, które szukają specjalistów wysokiej klasy, dając możliwości kreatywnego rozwoju i samorealizacji. Wiele firm współpracuje z uczelniami wyższymi i spośród ich absolwentów rekrutuje przyszłych pracowników. Zatem poszukując pracy warto rozglądać się za firmami działającymi na niezależnym rynku motoryzacyjnym, a ja wszystkim młodym życzę powodzenia w karierze zawodowej!

 

Rozmawiał Grzegorz Chmielewski

Alfred Franke jest prezesem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz członkiem zarządu Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych.