Eurostudent

Polscy studenci wystartują na słynnym torze Silverstone

Pojazd zaprojektowany przez polskich studentów, przy wykorzystaniu oprogramowania Autodesk, wystartuje na słynnym torze Silverstone.

Pasje motoryzacyjne oraz pragnienie wzięcia udziału w prestiżowych zawodach zainspirowały studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz Akademii Sztuk Pięknych do startu w tegorocznym wyścigu Formuła Student, który odbędzie się w lipcu na słynnym torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Ta największa tego typu impreza w Europie organizowana jest przez Institution of Mechanical Engineers (IMechE) we współpracy z wieloma partnerami. Formuła Student zakłada samodzielne zaprojektowanie oraz zbudowanie jednoosobowego bolidu wyścigowego, który wystartuje w serii statycznych i dynamicznych konkurencji.
 
Polski zespół już po raz drugi weźmie udział w zawodach Formuła Student. W zeszłym roku startował w konkurencjach statycznych, gdzie zajął wysokie siódme miejsce w klasyfikacji generalnej klasy 3. (wirtualnej) i szóste miejsce w kategorii „konstrukcja pojazdu” – na 19 startujących drużyn. Model cyfrowy bolidu RT09, którego kształt zainspirowany był sylwetką polskiego orła w locie, zdobył uznanie sędziów.
 
Drużyna przywiązywała ogromną wagę do etapu projektowego. Zarówno projekt bolidu zeszłorocznego, jak i model RT01 na tegoroczne zawody, zostały stworzone przy wykorzystaniu wiodących rozwiązań Autodesk do projektowania trójwymiarowego w mechanice – Autodesk Inventor, Autodesk Vault oraz do wizualizacji – Autodesk Showcase i Autodesk 3ds Max. Autodesk zapewnił studentom także niezbędne szkolenia i wsparcie.
 
„Projektowanie w technologii trójwymiarowej jest zdecydowanie efektywniejsze i naprawdę fascynujące. Możliwość oglądania i przetestowania cyfrowego modelu, jaką daje Autodesk Inventor, jeszcze przed przystąpieniem do realizacji pojazdu była dla nas ogromnym atutem i pozwoliła szybciej przejść do etapu wykonawstwa – wyjaśnia Michał Modzelewski, menadżer wrocławskiego zespołu. 
 
Oprogramowanie Autodesk do tworzenia cyfrowych prototypów znacząco wspomaga i przyspiesza projektowanie. „Już na etapie modelu cyfrowego możliwa była wizualizacja oraz symulacja funkcjonowania naszego bolidu w warunkach rzeczywistych” – co miało ogromne znaczenie zwłaszcza podczas projektowania podwozia i składających się na niego układów – podkreśla Michał Modzelewski. Możliwość przeanalizowania i wypróbowania kluczowych funkcji pojazdu, jeszcze zanim powstanie on w rzeczywistości, ułatwia wykrycie błędów i szybkie wprowadzenie poprawek jeszcze na etapie projektu.
 
Ogromnie istotna dla studentów była możliwość stworzenia w oprogramowaniu Autodesk realistycznych wizualizacji bolidu. Pozwoliło to zdecydowanie lepiej oddać charakter gotowego projektu zwłaszcza do celów marketingowych – podczas pozyskiwania sponsorów czy prezentacji dla mediów.
 
Drużyna – PWR Racing Team składa się z 20 osób. Głównym koordynatorem projektu ze strony Politechniki Wrocławskiej jest prof. dr hab. inż. Andrzej Kaźmierczak, funkcję koordynatora pełni dr inż. Damian Derlukiewicz, a opiekunem ze strony władz wydziału jest dr inż. Tadeusz Lewandowski – prodziekan ds. studenckich. Tegoroczny Bolid o nazwie RT01 ma osiągnąć 1139 mm wysokości, 1428 mm szerokości, 2788 mm długości i rozwinąć maksymalną prędkość 140 km/h – ograniczoną jedynie przełożeniami w skrzyni biegów ze względów bezpieczeństwa. Oryginalny kształt nadał bolidowi student wrocławskiej ASP.
 
Udział w zawodach jest dla studentów ogromnym wyzwaniem – wymaga dużo samodzielności i kreatywności. Jest także szansą na zyskanie nowych, cennych doświadczeń, które w przyszłości mogą ułatwić młodym inżynierom lepszy start zawodowy. Drużyna nie tylko samodzielnie dobiera technologię wykonania, projektuje i konstruuje pojazd, ale także we własnym zakresie pozyskuje sponsorów i sama zarządza kosztami budowy.
 

W 2009 roku w zawodach Formuła Student wzięło udział ponad 2000 studentów w 110 zespołach z 21 krajów. Tegoroczna Formuła Student odbędzie się 15-17 lipca i prawdopodobnie będzie rekordowa jeśli chodzi o liczbę  uczestników.