Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Poznaj najlepszych pracodawców

Przeprowadzane przez renomowane organizacje rankingi dotyczące najlepszych pracodawców pozwalają na uzyskanie cennych informacji o preferencjach młodych specjalistów wchodzących na rynek pracy. Pokazują, jakie są ich oczekiwania zarówno w zakresie finansowym, jak i w obszarze rozwoju zawodowego. Co mówią o absolwentach tegoroczne badania i którym pracodawcom chcą oni zaoferować swoje kwalifikacje?

Wyniki ankietowego badania Pracodawca Roku® 2017, realizowanego od ponad 25 lat przez organizację studencką AIESEC Polska, pokazują preferencje studentów ostatnich lat kierunków ekonomiczno-biznesowych. Z badania wynika, że dla młodych ludzi jednymi z najważniejszych czynników decydujących o wyborze miejsca pracy są aktywność firmy i jej popularność. Gdzie szukają informacji na temat potencjalnych pracodawców? 42% respondentów podała media tradycyjne. Większość pytana o najbardziej pożądanych pracodawców wskazała firmę Google (miejsce pierwsze w rankingu), kolejne pozycje w pierwszej dziesiątce zajmują Deloitte, EY, Jerónimo Martins, PZU, PwC, PKO BP, ING, Lidl oraz McDonald’s. Mówiąc o najważniejszych badaniach diagnozujących preferencje pracownicze, warto wspomnieć także o badaniu organizacji Great Place to Work® w Polsce, które niedawno ogłosiło już po raz dziesiąty ranking Najlepsze Miejsca Pracy. W kategorii firm zatrudniających poniżej 500 osób w pierwszej trójce znalazły się Mercedes-Benz Bank, Brown-Forman Polska oraz Trans.eu Group SA; w kategorii tych zatrudniających powyżej 500 osób tryumfowały w tym roku Cisco Poland, Objectivity oraz Microsoft Sp. z o.o. Z kolei „Pracodawca Dla Inżyniera” to plebiscyt prowadzony przez Stowarzyszenie Studentów BEST, które w tym roku współpracowało z portalem badawczym SW Research. Z jego najnowszej edycji wynika, że najbardziej pożądanymi pracodawcami dla absolwentów uczelni technicznych są firmy takie jak Orlen (pierwsze miejsce na podium; przedsiębiorstwo to wskazało 25,9% respondentów), Samsung (25,6% wskazań) oraz Orange (23,1% wszystkich odpowiedzi).

Preferencje przyszłych finansistów

Wyniki rankingu Pracodawca Roku® 2017 pokazują, że cechy generacji milenalsów są już mocno zauważalne wśród respondentów badania. – Studenci w mniejszym stopniu w stosunku do poprzedniego roku zwracają uwagę na prestiż i odpowiedzialność stanowiska. Zmieniło się to zdecydowanie na rzecz możliwości awansu oraz dodatkowych kursów i szkoleń. Ta zmiana potwierdza, że jako reprezentanci generacji milenalsów, studenci wchodzący na rynek pracy chcą się nadal uczyć i nieustannie rozwijać – komentuje Karolina Gruszczyk, Head of Public Relations AIESEC Polska. Ponadto studenci ostatnich lat kierunków ekonomicznych oczekują od pracodawców wyższych niż rok wcześniej zarobków – ich oczekiwania w tym zakresie wzrosły o ok. 20-35%. Średnia wyliczona na podstawie odpowiedzi to 2000-2999zł brutto w czasie pierwszego roku pracy i 3000-3999zł w późniejszym okresie. – Wysokość pensji to najistotniejszy czynnik, jeśli chodzi o oczekiwania studentów wobec pracodawcy. Jednak niemal równie ważna jest dla nich atmosfera w pracy, a następnie kolejno: możliwość awansu oraz szacunek dla życia prywatnego pracowników – dodaje Karolina Gruszczyk.

Co się liczy dla inżyniera

Większość respondentów badania „Pracodawca Dla Inżyniera” uważa, że udział w praktykach i stażach pozwala im dobrze poznać przyszłego pracodawcę (takiego zdania jest 81% pytanych).
– Podobny odsetek stwierdza, że chce pracować w branży, w której aktualnie się kształci. Ponad połowa studentów jest gotowa zarabiać mniej, jeśli tylko będzie mogła rozwijać się zawodowo. 40% ankietowanych wolałoby pracować w dużej korporacji niż w małej firmie. Większość badanych nie wyklucza pracy w innym mieście w Polsce. Przywiązanie do aktualnego miejsca zamieszkanie wykazuje 19% ankietowanych – mówi Aleksandra Burta, wiceprezes  ds. promocji międzynarodowej organizacji studenckiej BEST (Board of European Students of Technology). Dwa najważniejsze czynniki, jakie respondenci tego badania (tj. absolwenci i studenci uczelni technicznych) biorą pod uwagę przy wyborze przyszłego pracodawcy, to wysokość zarobków (23,8%) oraz możliwości rozwoju zawodowego (20.1%). Najmniejsze znaczenie ma atrakcyjny system premierowy (0,4%).

Najlepsze miejsce do pracy

Listy Najlepszych Miejsc Pracy ogłaszane corocznie w Polsce przez Instytut Great Place to Work® opierają się w pierwszym rzędzie na zdaniu samych pracowników i to ich głos jest decydujący. Z najnowszej edycji badania wynika, że pracodawcy są świadomi faktu, że na rynek pracy weszło nowe pokolenie, którego styl życia i oczekiwania wobec pracodawcy istotnie różnią się od tych, które reprezentuje pokolenie X, czy nawet Y. Według dr Marzeny Winczo-Gasik, szefowej zespołu Audytu Kulturowego i menedżera ds. komunikacji Great Place to Work®, nie ma wątpliwości, że w Polsce głos młodego pokolenia jest słyszalny i ma wpływ na kształtowanie oferty pracodawców. W coraz większej ilości firm standardem jest elastyczny czas pracy, dostosowany do potrzeb studentów, którzy łączą pracę zawodową z kończeniem studiów. – Dobrą praktyką w najlepszych organizacjach jest wspólna dyskusja nad tym, co i jak zmienić, żeby wszystkim było lepiej. I właśnie dzięki głosowi młodego pokolenia pracodawcy zmieniają na przykład styl komunikacji w firmie, rezygnując z „elaboratów” na rzecz ikonografik, wprowadzając supernowoczesne technologie dla ludzi pracujących w terenie, czy zapewniając dostęp do firmowego intranetu z domu. To także dzięki milenalsom firmy zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do rozwoju osobistego swoich pracowników, wpierając i sponsorując rozwój ich indywidualnych pasji – zauważa.

 

Korzyści z rankingów

Dzięki raportom takim jak Pracodawca Roku® 2017 ‌studenci mogą porównać swoje oczekiwania i obawy wobec rynku pracy, zdiagnozować swoje mocne i słabe strony jako kandydatów i porównać je z zapatrywaniami rówieśników z całej Polski. – Dodatkowo sam ranking jest dla nich podpowiedzią, gdzie zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe, żeby uczyć się od najlepszych. Jesteśmy bardzo wdzięczni każdemu respondentowi prowadzonej przez nas ankiety, bo na przestrzeni lat widzimy, jaką uwagę do wyników raportu przywiązują pracodawcy. Dzięki temu możliwe jest włączanie perspektywy studentów w kształtowanie środowiska biznesowego – mówi Karolina Gruszczyk, Head of Public Relations AIESEC Polska. Czego z kolei dzięki wynikom badań dowiedzieć się mogą o sobie sami respondenci? – W kontekście studentów i absolwentów uczelni technicznych można założyć, że kompetencje techniczne wcale nie muszą być najważniejsze. Bardzo liczą się także otwarta głowa i gotowość do nauki w toku praktycznych doświadczeń, umiejętność współpracy i gra do jednej bramki oraz … brak roszczeniowej postawy. Nic nie przychodzi od razu. Warto w siebie wierzyć, ale warto także pamiętać, że „nic tak nie ogranicza prawdziwej wiedzy, jak przekonanie, że się wie to, czego się nie wie” – zauważa dr Marzena Winczo-Gasik, szefowa zespołu Audytu Kulturowego i menedżer ds. komunikacji Great Place to Work®.

 


Organizacje odpowiedzialne za wspomniane rankingi są zgodne co do tego, że to, co najczęściej decyduje o sukcesie na rynku pracy i znalezieniu satysfakcjonującego zatrudnienia, to najczęściej pro-aktywna postawa i korzystanie z możliwości rozwoju, jakie daje nam współczesny świat. To nie tylko dostęp do nowoczesnych technologii pozwalających na korzystanie z zaawansowanych narzędzi e-learningowych, ale także możliwość wyjazdów zagranicznych na stypendia i wymiany studenckie, a także opcja udziału w licznych stażach, praktykach czy konkursach organizowanych przez renomowanych pracodawców. – 12% respondentów badania Pracodawca Roku® 2017 deklaruje posiadanie minimum rocznego doświadczenia zawodowego, zaś 35% nie miała jeszcze w ogóle okazji pracować. Podejrzewam, że wynika to z obawy wejścia na rynek pracy i przekonania studentów o wysokich oczekiwaniach pracodawców. Dlatego zachęcam do większej wiary w swoje możliwości, a także aktywności. Nic nie zastąpi własnego doświadczenia, dlatego warto spróbować pracy już podczas studiów, choćby w okresie wakacyjnym, żeby sprawdzić się w nowym środowisku, a także zobaczyć, jak faktycznie wyglądają oczekiwania pracodawców – podsumowuje Karolina Gruszczyk, Head of Public Relations AIESEC Polska.

Beata Pałac