Eurostudent

Praca w branży finansowej – perspektywy i możliwości dla absolwentów

Utrzymujący się od kilku lat pozytywny trend na rynku pracy sprawia, że coraz więcej firm decyduje się na zwiększenie zatrudnienia (wg raportu firmy HAYS w 2017 r. planuje to zrobić ponad 90% firm). Dotyczy to szczególnie branży finansowej, która przeżywa rozkwit dzięki licznym inwestycjom zagranicznym z obszaru BPO (Business Process Outsourcing) oraz SSC (Shared Service Centers).

Sektor nowoczesnych usług biznesowych to według licznych ekspertów najdynamiczniej rozwijający się obszar biznesu, który do 2020 r. będzie zatrudniać w naszym kraju co najmniej 300 tys. osób.
Choć już teraz Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie i trzecie na świecie pod względem liczby osób zatrudnionych w centrach usług wspólnych (co roku sektor SSC/BPO oferuje łącznie około 40 tys. nowych miejsc pracy) eksperci uważają, że perspektywy rozwoju tej branży na najbliższe lata są jeszcze bardziej optymistyczne. Spodziewają się oni, że w związku z planowanym Brexitem nawet 20 proc. stanowisk pracy z sektora bankowego może przenieść się z Londynu do Polski. Byłby to kolejny krok milowy dla wyjątkowo dynamicznie rozwijającego się w naszym kraju sektora nowoczesnych usług dla biznesu, który do tej pory zatrudnia już blisko 250 tys. i stanowi, zwłaszcza dla młodych osób, wyjątkowo atrakcyjne miejsce pracy – W związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z EU, w perspektywie dwóch lat, spodziewamy się przeniesienia do Polski w pierwszym etapie 2,5 tys. miejsc pracy, docelowo zaś ok. 6 tys. Oczekujemy już wkrótce decyzji w tej sprawie z J.P. Morgan oraz siedmiu innych banków i instytucji finansowych. W ciągu 2-3 lat, będzie ruch w tym biznesie – mówił w maju tego roku Paweł Panczyj, dyrektor zarządzający stowarzyszenia Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland, ABSL) na łamach serwisu praca.wnp.pl.

Teraz Polska

Jakie są przyczyny, dla których firmy zagraniczne decydują się inwestować właśnie w naszym kraju? – Sprzyja temu bardzo dobrze rozwinięta baza szkolnictwa wyższego i wysoki poziom znajomości języków obcych wśród polskiej populacji studentów. Ponadto, bardzo ważnym elementem przyciągającym inwestorów są specjalistyczne kompetencje pracowników oraz nastawienie na wysoką jakość obsługi klienta – mówi Anna Czyż, Executive Manager w Hays Poland. Patrycja Lech-Łamasz, konsultant w dziale Rekrutacji Advisory Group TEST Human Resource zgadza się, że to przede wszystkim młoda i wykształcona kadra warunkuje powodzenie rozwoju tego typu centrów w naszym kraju. Powodem dużego zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów naszym krajem jest według niej także stabilna sytuacja ekonomiczna w Polsce. Dopóki będzie się ona utrzymywać młodzi ludzie nie muszą obawiać się o dalszy rozwój sektora SSC/BPO w Polsce – Każdego roku powstają w największych polskich miastach kolejne biurowce, które albo stają się miejscem pracy dla nowych korporacji międzynarodowych albo stanowią kolejny oddział już tych rezydujących. Do tego dochodzą jeszcze starania miast mające na celu przyciągnięcie inwestorów, niskie koszty pracy oraz stawki czynszowe. Również turystyczny charakter Krakowa, Gdańska czy innych miast nie pozostaje bez znaczenia – mówi.

Prosta droga do awansu

Jak wynika z badań portalu monsterpolska.pl dla pokolenia millenialsów (czyli osób urodzonych między 1980 a 1994 r.) w kontekście kariery zawodowej liczą się przede wszystkim kultura organizacyjna firmy oraz możliwość rozwoju, jakie daje ona młodym pracownikom. Patrycja Lech-Łamasz z firmy TEST, na co dzień zajmująca się rekrutacją pracowników, w tym dla pracodawców z obszaru nowoczesnych usług dla biznesu zauważa, że już od pewnego czasu coraz częściej podczas rozmów kwalifikacyjnych ze strony młodych osób padają pytania o możliwości w zakresie zwiększania swoich kwalifikacji w strukturach firmy i perspektyw w zakresie osiągnięcia pozycji eksperta. Wszystkim tym, którzy cenią, gdy pracodawca inwestuje w szkolenia i daje zmotywowanym pracownikom szansę na pięcie się po szczeblach kariery wybór branży nowoczesnych usług dla biznesu jest strzałem w dziesiątkę. Choć niektórzy studenci i absolwenci uważają, że praca w finansach w korporacyjnym środowisku pracy sprowadza się do roli trybiku w wielkiej machinie dobrą informacją będzie z pewnością fakt, że w związku z rozwojem tej branży, w centrach usług zlokalizowanych w Polsce realizowane są coraz bardziej kompleksowe procesy. Z kolei te najprostsze i najbardziej powtarzalne, np. część transakcyjna w księgowości, coraz częściej zostają zautomatyzowane lub relokowane do innych krajów (np. Indii) – Do Polski przenoszone są nie tylko wysokie stanowiska z obszaru finansów i księgowości, IT czy obsługi klienta, ale także z zakresu bankowości inwestycyjnej, zakupów, badań i rozwoju w obszarach technicznych, procesów prawnych, HR czy wsparcia marketingowego. Daje to studentom różnorodnych kierunków liczne możliwości zawodowe. Z kolei bardziej doświadczeni pracownicy, dzięki szybkiemu rozwojowi sektora usług biznesowych zyskują szansę na uczestniczenie w nowoczesnych i bardziej zaawansowanych procesach, które do niedawna nie były obsługiwane w Polsce – wyjaśnia Anna Czyż z Hays Poland. Jak wynika z najnowszych danych ABSL 81 proc. pracowników centrów usług wspólnych wiąże swoją dalszą karierę zawodową z tą branżą. 78 proc. jest zadowolonych i poleciłoby innym osobom pracę w tym sektorze.

Dla kogo praca

Warto, by wszyscy studenci i absolwenci planujący swoją karierę w obszarze finansów wiedzieli na co konkretnie mogą liczyć nowozatrudnieni pracownicy sektora nowoczesnych usług dla biznesu i jakie wymagania stawiane są zwykle kandydatom do pracy w tego typu organizacjach. – Prócz jasnej ścieżki kariery, centra SSC/BPO oferują młodym pracownikom szeroki pakiet benefitów – od standardowej karty MultiSport, opieki medycznej, darmowych biletów do kina, dofinansowania biletów komunikacji miejskiej, poprzez elastyczne godziny pracy, kończąc na możliwości częstowania się w godzinach pracy nieograniczoną ilością Nutelli czy owoców (oczywiście na koszt pracodawcy) – mówi Patrycja Lech-Łamasz z firmy TEST. Duża skala przedsiębiorstw oraz ich międzynarodowy charakter sprawiają, że pracodawców z tego sektora stać na stosowanie nowoczesnych narzędzi ukierunkowanych na podnoszenie zaangażowania i motywacji pracowników, które przejawiają się m.in. przez wyjazdy integracyjne, działania CSR czy wewnętrzne konkursy.- Pracownicy centrów usług wspólnych mogą liczyć nie tylko na stabilne warunki zatrudnienia (umowa o pracę), relatywnie dobre zarobki oraz uczestnictwo w realizacji ciekawych projektów, ale także na szeroką ofertę świadczeń pracowniczych oraz nowocześnie zaaranżowaną przestrzeń biurową. Pracodawcy z tego sektora oferują także różnorodne szkolenia, warsztaty i pracę projektową, które mają na celu rozwój pracowników – wymienia Anna Czyż z Hays Poland. Czego pracodawcy oczekują w zamian? Są to przede wszystkim odpowiednie kwalifikacje językowe i gotowość do przyswojenia dużej ilości nowej wiedzy. – Coraz szersza oferta dla pracowników idzie w parze z rosnącymi oczekiwaniami wobec kandydatów. W zależności od stanowiska kandydat powinien wykazać się nie tylko dogłębną wiedzą merytoryczną, ale także posiadać kompetencje miękkie, takie jak wielozadaniowość, proaktywna postawa, pozytywne nastawienie oraz umiejętność pracy pod presją czasu. W przypadku stanowisk kierowniczych niezbędne stają się także umiejętności z zakresu zarządzania zespołem – zauważa Anna Czyż z Hays Poland.
Warto podkreślić, że dla większości pracodawców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu wykształcenie kierunkowe (ukończone studia z zakresu finansów czy bankowości) nie jest sztywnym wymogiem, ponieważ branża ta otwarta jest przede wszystkim na osoby, które charakteryzuje samodzielne i świadomie podejście do kreowania kariery zawodowej – Dlatego warto już w czasie studiów zdobywać pewne doświadczenia – dla pracodawców z obszaru SSC/BPO liczy się bowiem aktywność np. w organizacjach studenckich czy w ramach zawodowych praktyk oraz staży – radzi Patrycja Lech-Łamasz z TEST.

Beata Pałac