W Polsce istnieje już 600 firm, świadczących usługi outsourcingu. Łącznie zatrudniają blisko 150 tys. osób. W tym roku, jak wynika z danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, będą chciały pozyskać 20 tys. nowych pracowników.
Outsourcing (z ang. outside-resource-using) dosłownie oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Polega na przekazywaniu realizacji zadań, procesów, funkcji zewnętrznym podmiotom, specjalizującym się w konkretnej dziedzinie. Dzięki outsourcingowi, firmy mogą skupić się na swojej głównej działalności, a pozostałe sprawy, ważne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, powierzyć wykwalifikowanym specjalistom zewnętrznym. Początkowo usługą najczęściej zlecaną „na zewnątrz” była księgowość. I to na jej przykładzie najlepiej widać, jak działa outsourcing. Firmy, rozliczając się z kontrahentami, zlecają to zadanie biurom rachunkowym. Nie muszą tworzyć odrębnych działów we własnych firmach, zatrudniać i szkolić pracowników. Oszczędzają pieniądze, czas, a przy tym mają gwarancję wysokich standardów obsługi. Obecnie ten model biznesowy na tyle się rozwinął, że „na zewnątrz” zlecane są niemal wszystkie procesy: rekrutacja, usługi zakupowe, tłumaczeniowe, logistyczne, zarządzanie bazami danych, zarządzanie ryzykiem, obsługa podatkowa, transformacje biznesowe, usługi IT.
Rynek outsourcingu dynamicznie rozwija się w naszym kraju. Obecnie, według danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, firm, świadczących usługi outsourcingowe, jest ponad 600. Większość z nich to międzynarodowe firmy, które Polska przyciągnęła wykwalifikowaną kadrą. Najwięcej firm outsourcingowych działa w Poznaniu, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Trójmieście i Łodzi. Zatrudniają około 150 tys. osób. W tym roku, jak wynika z danych PAIiIZ, będą chciały pozyskać 20 tys. nowych pracowników, a zgodnie z prognozami firm konsultingowych, w najbliższych latach przyrost pracowników w tym sektorze będzie wynosił ok. 20 proc. rocznie. Wielość realizowanych w ramach outsourcingu procesów sprawia, że pracę znajdą tu studenci i absolwenci różnorodnych kierunków studiów: logistyki, zarządzania, finansów i bankowości, marketingu, HR-u, filologii czy informatyki.
W związku z tym, że firmy outsourcingowe to w większości podmioty z zagranicznym kapitałem, u kandydatów najbardziej ceniona jest znajomość języków obcych. Absolutnym minimum jest biegłe posługiwanie się językiem angielskim. Im bardziej niszowe języki, tym większe szanse na znalezienie zatrudnienia. Poszukiwane są osoby władające językiem chińskim, japońskim, językami skandynawskimi czy arabskim. Nie powinno to dziwić. Niektóre firmy obsługują procesy zewnętrzne w nawet 24 językach świata! Wśród kompetencji miękkich dużą uwagę zwraca się natomiast na umiejętność pracy w zespole i pod presją czasu oraz umiejętność budowania długofalowych relacji z klientami. Liczą się także certyfikaty, poświadczające posiadane kompetencje. Szczególną uwagę zwraca się na nie wśród absolwentów księgowości i finansów.
O pracę w firmach outsourcingowych starać mogą się zarówno studenci, jak i absolwenci. Tym pierwszym pracodawcy oferują bogate pakiety szkoleń, przygotowujących do pracy w zawodzie. Absolwentom dają natomiast możliwość stałego podnoszenia swoich kwalifikacji, poprzez dofinansowanie edukacji, np. nauki języków obcych. Firmy z tego sektora kuszą niezłymi zarobkami i szybką możliwością awansu. Najlepszych pracowników doceniają bogatym systemem premiowym. Dają też możliwość pracy w międzynarodowym środowisku, częstych wyjazdów, a nawet relokacji. Pracownicy mogą liczyć także na bogate pakiety socjalne, które najczęściej obejmują prywatną opiekę medyczną, dofinansowanie aktywności sportowo-rekreacyjnej, bilety zniżkowe do instytucji kulturalnych. Standardem jest tutaj oferowanie narzędzi pracy: służbowego laptopa, telefonu czy nawet samochodu. Jeśli więc szukamy pracy pełnej wyzwań i lubimy kontakt z klientem, outsourcing jest tą branżą, która pomoże nam rozwinąć skrzydła.