Projekt przeniesienia produkcji kabiny wojskowej (potocznie nazywanej kabina X) z dawnych zakładów MAN w Steyr znalazł się w bardzo ważnym dla naszego zakładu momencie.
Tuż przed rozpoczęciem wakacji, grupa naszych spawaczy pod kierownictwem Mirosława Kozłowskiego z sukcesem zakończyła prawie czteromiesięczne szkolenie w zakładzie w Steyr (obecnie firma Steyr Automotive). W czasie gdy wielu z nas odpoczywało na zasłużonych wakacjach, grupa projektowa przy udziale zakontraktowanej do tego zadania firmy intensywnie pracowała nad przeniesieniem produkcji. Na wykonanie tego zadania zaplanowaliśmy w harmonogramie projektowym zaledwie dwa tygodnie, co było związane z przerwą wakacyjną w obydwu zakładach. W trakcie szkolenia nasi pracownicy poza nauką zgrzewania, wspólnie z pracownikami ze Steyr budowali kabiny zarówno do produkcji bieżącej jak i na potrzebę zbudowania odpowiedniego buforu, z którego nasz przyszły klient firma Rheinmetal będzie mogła produkować pojazdy w okresie przejściowym, to jest uruchamiania seryjnej produkcji kabin w naszym zakładzie.
Patrząc na gąszcz przewodów, suwnic i oprzyrządowania na linii produkcyjnej w Steyr, na pierwszy rzut oka wydawało się, że wykonanie tego zadania w tak krótkim terminie nie będzie możliwe. Dzięki zaangażowaniu i determinacji wielu osób wszystko się jednak udało i zgodnie z planem w dniach od 29.07 do 05.08 przeniesiona została kompletna linia produkcyjna. W ciągu kilku kolejnych dni sukcesywnie następowała instalacja wszystkich zgrzewarek, przyrządów i wyposażenia produkcyjnego.
Spawanie pierwszych komponentów rozpoczęliśmy tuż po przerwie urlopowej. Zostały one poddane skrupulatnej ocenie jakościowej i technologicznej. Pierwsza kabina opuściła linię spawalniczą w dniu 30.08. Aktualnie nawadniamy linię komponentami aby zapewnić ich dostępność do produkcji kolejnych kabin. Ich produkcja na większą skalę wystartowała 5 września.
Spawacze nowo utworzonego segmentu X-kabiny
Nie obyło się oczywiście bez przeszkód. Technologia zgrzewania punktowego jest praktycznie nieobecna w produkcji autobusów. Szkolenie i trening wymaga dłuższego czasu a obsługa zgrzewarek wymaga dużej wprawy. Po ponad 17 latach produkcji w Steyr urządzenia są dość mocno wysłużone i wymagają stałego dozoru.
W związku z globalną sytuacją klient Rheinmetal zwiększył zapotrzebowanie na kabiny w drugiej połowie roku i w przyszłych latach. Oznacza to dla nas konieczność szybkiego dostosowania naszych zdolności produkcyjnych aby produkować nawet 10 kabin dziennie. Odpowiednie kroki w tym kierunku zostały już podjęte.
Pieczę nad przygotowaniem procesu produkcyjnego sprawuje nasz kolega Rafał Głowacki z działu Przygotowania Produkcji. Po uruchomieniu seryjnej produkcji każdego dnia naszą fabrykę będą opuszczać dwie ciężarówki załadowane kabinami. Z uwagi na charakter produktu jest on objęty specjalną koncesją udzielną przez MSWiA.
Niniejszym chciałbym podziękować całej grupie projektowej i wszystkim zaangażowanym pracownikom za dotychczasowy trud włożony w projekt.
Kierownik Projektu
Dariusz Jasiak
Pierwsza kabina zbudowana w MAN Bus Starachowice
Linia produkcyjna X-kabiny na hali 9