W publikacji Autorzy przyjrzeli się kilku wielkim mowom z najnowszej historii, które wywarły olbrzymi wpływ na ludzi i ich życie.
Wybrane przez Autorów teksty i mowy łączy mniej lub bardziej ukryty motyw wolności.
Lista teksów przedstawiona w publikacji, poczynając od najstarszego, to:
1. Manifest Partii Komunistycznej – tekst napisany przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa po niemiecku na przełomie grudnia 1847 roku i stycznia 1848 roku;
2. Mowa Josefa Goebbelsa, wygłoszona 18 lutego 1943 roku w berlińskim Pałacu Sportu, gdzie Goebbels musiał pomóc opinii publicznej w III Rzeszy poradzić sobie ze świadomością klęski pod Stalingradem i wycofaniu się niezwyciężonych dotąd niemieckich oddziałów;
3. Reklama Marlboro Man autorstwa firmy reklamowej Leo Burnett;
4. Mowa Martina Luthera Kinga, czarnoskórego pastora z Alabamy, wygłoszona do ćwierci miliona manifestantów zgromadzonych pod pomnikiem Lincolna 28 sierpnia 1963 roku w trakcie tzw. Marszu na Waszyngton;
5. Przemówienie – dialog perswazyjny wielebnego Jima Jonesa, znany również jako „Taśma śmierci”, w archiwach FBI posiada nr Q042;
6. Homilia papieża Jana Pawła II na Placu Zwycięstwa podczas jego pierwszej pielgrzymki do Polski, 2 czerwca 1979 roku.
Po przeczytaniu książki można zrozumieć dlaczego poziom publicznego mówienia w Polsce jest jak i jest – jak można go ulepszyć. Autorzy, niczym mechanicy samochodowi, pokazujący widzom najszybsze i najlepsze samochody, rozkręcają najskuteczniejsze mowy w historii, demonstrują, co w nich jest takiego, że tak dobrze działają – i montują je z powrotem. Czytelnik przekona się, co łączy: Manifest Partii Komunistycznej, mowę Josefa Goebbelsa, reklamę Marlboro, homilia papieża Jana Pawła II na Placu Zwycięstwa, słynne przemówienie Martina Luthera Kinga i przerażającą perswazję Jima Jonesa ze świątyni Ludu w Gujanie.
Autorzy uczą psychologii języka oraz retoryki i erystyki z jednej strony dziennikarzy, z drugiej – aktorów życia publicznego, zasiadających po przeciwnej stronie. Ta książka pozwoli zupełnie inaczej zadawać pytania. Tym bardziej, że autorzy nie zwracają uwagi na granice dyscyplin, nonszalancko przeskakując od jednej i drugiej, zapewniają czytelnikowi prawdziwą przygodę.
Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej NOWOŚĆ!
Jacek Wasilewski, Adam Skibiński
Wydawnictwo DIFIN