Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Rekrutacja w branży FMCG i retail

Zastanawiasz się, co zrobić, żeby rekruter spojrzał na Twoją kandydaturę przychylnym okiem? Jak przygotować dokumenty aplikacyjne, aby nie tylko spełnić wymogi określonego stanowiska, ale także zainteresować potencjalnego pracodawcę? Podpowiadamy Wam, jak przygotować się do rekrutacji w branży FMCG i retail.

Branża FMCG i retail to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek, którego wartość szacuje się na 250 mld zł – w 2017 r. zanotowano wzrost o 4,3 proc. i prognozuje się, że w kolejnych latach ten trend się utrzyma. Jak wynika z danych Bisnode Polska, w naszym kraju obecnie działa już 260 tysięcy sklepów, które potrzebują kompetentnej i wykwalifikowanej kadry. Według barometru ManpowerGroup „Perspektywy zatrudnienia dla pierwszego kwartału 2019 r.” wzrost zatrudnienia netto w tym sektorze ma wynieść +12 proc. Notowane wzrosty przekładają się na zarobki pracowników – nic więc dziwnego, że coraz więcej osób, szczególnie młodych, szuka zatrudnienia w branży FMCG. Wpływ mają na to nie tylko kwestie finansowe, ale także skala działalności danej firmy, oferowane przez nią możliwości rozwoju. W tej branży nie brak kierowników, menedżerów produktów czy przedstawicieli handlowych, którzy swoją przygodę z tym sektorem zaczynali od stażu.

Rynek pracownika?

Od kilku lat sytuacja na rynku pracy ulegała dynamicznym zmianom. Przedtem pracodawca mógł przebierać w kandydaturach, teraz sam musi zabiegać o to, by w jego strukturach chcieli pracować kompetentni ludzie o niezbędnych na danym stanowisku umiejętnościach. Dzisiejszy rynek pracy jest rynkiem pracownika. Czego oczekuje od pracodawcy polski pracownik? Jak wynika z raportu Nielsena „Pracodawcy i pracownicy”, przede wszystkim interesuje go wynagrodzenie, stała umowa o pracę, zatrudnienie blisko miejsca zamieszkania i dobra atmosfera w zespole. Nieco mniejsze znaczenie mają benefity pozapłacowe i wcielanie przez firmę w życie idei work-life balance. Na kolejnych miejscach znalazły się rozwój osobisty, możliwość awansu i wizerunek firmy. Pracownicy biorą również pod uwagę, choć w mniejszym stopniu, osobowość przełożonego, a także możliwość pracy poza granicami kraju. Takie oczekiwania pracownika może spełnić właśnie branża FMCG.

Czego oczekują pracodawcy?

Praca w branży FMCG to nie tylko sprzedaż. Dynamiczny rozwój tego sektora, w tym m.in. rynku e-commerce, który otwiera przed branżą nowe wyzwania i możliwości, sprawia, że firmy stale poszukują specjalistów z rozmaitych dziedzin. Zatrudnienie znają tu analitycy, marketingowcy, PR-owcy, logistycy, prawnicy, specjaliści BHP czy programiści (coraz więcej sklepów czy sieci handlowych ma własne dedykowane aplikacje). Jest jednak kilka cech, które stanowią wspólny mianownik większości pracowników z branży FMCG: pewność siebie, odporność na stres, pracowitość, komunikatywność kreatywność, umiejętność pracy w zespole i pod presją czasu, ambicja, chęci do nauki i głód wiedzy. Jeśli możesz pochwalić się tymi zaletami, branża FMCG to miejsce dla Ciebie.

Jak wygląda rekrutacja?

Nie ma jednej ścieżki rekrutacji w firmach z branży FMCG i retail. Niektóre z nich decydują się na najbardziej tradycyjną metodę, która zazwyczaj zamyka się w czterech krokach: selekcja CV, wstępna rozmowa telefoniczna z wybranymi kandydatami, spotkanie (w niektórych przypadkach dwa – jedno wstępne, drugie z przedstawicielem konkretnego działu) i decyzja o zatrudnieniu. Oczywiście to, jak będą wyglądały kolejne etapy rekrutacji, zależy również od stanowiska, na które aplikujesz. Im wyższe i bardziej wymagające stanowisko, tym bardziej skomplikowana rekrutacja. Część firm, zamiast aplikacji za pomocą CV, stawia na szczegółowy formularz, w którym padają pytania o wykształcenie, znajomość języków, doświadczenie zawodowe, preferowane wynagrodzenie czy motywację do pracy w konkretnym podmiocie. W niektórych firmach z branży FMCG możesz spotkać się także z różnego rodzaju testami – sprawdzającymi kompetencje językowe, umiejętności miękkie czy zdolności analityczne. Rodzaj przygotowanego testu jest uzależniony od stanowiska, na które aplikujesz. Część pracodawców z tego sektora decyduje się także na organizowanie Assessment Center. Proces ten opiera się na uczestnictwie w kilku ćwiczeniach, które sprawdzą twoje umiejętności pracy w grupie. Mogą cię także czekać zadania merytoryczne, logiczne i negocjacyjne. Podczas ćwiczeń zachowanie uczestników obserwują asesorzy, którzy na tej podstawie oceniają kompetencje kandydatów. Jak przygotować się do AC? Zestaw zadań jest dokładnie przystosowany do wymagań konkretnego stanowiska w danej firmie, stąd trudno o dokładną informację na temat ich zakresu. Jednak na podstawie ogłoszenia możesz wnioskować, czego się spodziewać. Jeśli aplikujesz na stanowisko menedżerskie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że część zadań będzie dotyczyć kierowania zespołem. Zwróć także uwagę na wymieniane w ofercie kompetencje miękkie – także i one mogą być sprawdzane podczas AC.

 

Jak się wyróżnić?

Aplikujesz na stanowisko, a Twoje CV ginie w gąszczu innych, łudząco podobnych dokumentów? Jak wyróżnić się na tle osób o podobnych kwalifikacjach? Pomysły na to, jak zwrócić uwagę rekruterów, bywają różne. Andy Morris, absolwent University of South Wales, swoje CV przedstawił w formie miniaturowej podobizny LEGO, której opakowanie zawierało opis „produktu”. Oczywiście nie musisz być aż tak kreatywny, aby zwrócić na siebie uwagę rekrutera. Jaka jest podstawowa zasada ciekawego CV? Nie pisz tego, co wszyscy – nie korzystaj z gotowych wzorów, które możesz znaleźć w internecie i przede wszystkim zapomnij o tym, że istnieje coś takiego jak „uniwersalne” CV. Na wielu stanowiskach w branży FMCG wymagania, szczególnie pod względem kompetencji miękkich, mogą być zbieżne – sektor ten charakteryzuje się dużą dynamiką i zespołowością, dlatego od większości kandydatów wymaga się umiejętności pracy w grupie, komunikatywności czy odporności na stres. Nie oznacza to jednak, że raz przygotowane dokumenty aplikacyjne sprawdzą się u różnych pracodawców, nawet jeśli mamy do czynienia z podobnymi stanowiskami. Pamiętaj, że wysiłek włożony w opracowanie dokumentów aplikacyjnych w zgodzie w wymaganiami stawianymi przez konkretną firmę na dane stanowisko, nie jest bezcelowy. W jaki jeszcze sposób możesz zwrócić uwagę rekrutera? Świetnie sprawdzą się tu zainteresowania. Jednak z rozszerzaniem tego segmentu CV również nie można przesadzić – specjaliści przypominają, że informacje o wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach i osiągnięciach powinny zajmować 95% CV. Jeśli chcesz tym elementem zainteresować potencjalnego pracodawcę, nie ograniczaj się do lakonicznego stwierdzenia „muzyka, książki, filmy”. To nie powie nic o Tobie ani o Twojej pasji. Opisując swoje hobby w ciekawy sposób, zaprezentujesz się jako osoba o szerokich horyzontach, dążąca do stałego rozwoju, potrafiąca się zaangażować. Wykreujesz w ten sposób swój wizerunek jako potencjalnie interesującego członka zespołu – o wiele przyjemniej i efektywniej pracuje się z osobą z pasją. Ciekawe zainteresowanie może także stać się punktem wyjścia podczas rozmowy rekrutacyjnej – z korzyścią dla Ciebie, ponieważ rozluźni atmosferę i pomoże opanować stres.

Opanuj stres

Rozmowa kwalifikacyjna to nieodłączny element każdej rekrutacji. Jest ona jednym z bardziej stresujących doświadczeń zawodowych, a towarzyszące mu zdenerwowanie często nie pozwala nam zaprezentować się w dobrym świetle. Jak nad nim zapanować? Przede wszystkim odpowiednio przygotuj się do spotkania z rekruterem. Poświęć czas na przeanalizowanie oferty i wymienionych w niej wymagań. Jeśli na przykład pracodawca wymaga umiejętności pracy w grupie, możesz spodziewać się pytania o to, jakbyś postąpił w konfliktowej sytuacji w zespole lub jak radziłeś sobie dotychczas z podobnymi problemami. Poszukaj także informacji na temat firmy – przynajmniej podstawowa wiedza jest mile widziana przez rekruterów. Co równie ważne, w dokumentach aplikacyjnych nie zawyżaj swoich kompetencji. Informacje te zostaną łatwo zweryfikowane przez rekrutera podczas rozmowy lub testów.

Rekrutacja to stresujące doświadczenie, warto jednak traktować ją jako cenne źródło informacji i okazję do wyciągnięcia wniosków. Proces rekrutacji w branży FMCG bywa wieloetapowy, ale jest to wyzwanie, które opłaca się podjąć. FMCG to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku, oferujący różnorodne ścieżki kariery, atrakcyjne zarobki i ciekawe wyzwania.

 

Autor: Pola Szczepańska