Eurostudent

Sektor nowoczesnych usług biznesowych

Rozmowa z Andrew Hallamem, Sekretarzem Generalnym ASPIRE – stowarzyszenia, które działa w celu promowania oraz rozwijania szans i możliwości sektora IT, procesów biznesowych i technologicznych w Polsce.

Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland, ABSL) szacuje, że w 2020 roku zagraniczne centra usług biznesowych w Polsce będą zatrudniać co najmniej 250 tys. osób. Co jest przyczyną tak dynamicznego wzrostu tego sektora w Polsce? Czy tendencja ta, według pana, utrzyma się w najbliższych latach?

Po pierwsze, wraz z rozwojem tego sektora w Polsce, w szczególności Krakowa, który od ponad 3 lat w statystykach zajmuje pierwszą pozycję w Europie, reputacja Polski jako dojrzałego rynku pracy znacząco się wzmocniła. Na przykład wspomniany Kraków jest już zatem nie tylko popularną destynacją turystyczną, ale globalnym centrum biznesowym, które w ramach jednego sektora było w stanie w ciągu zaledwie kilku lat zwiększyć ilość miejsc pracy na rynku o kilkadziesiąt tysięcy. To najlepszy dowód na to, że miasto cieszy się dużym zaufaniem inwestorów z branży. Co istotne, firmy te przyciągają kandydatów nie tylko w skali ogólnopolskiej, ale i całego świata. W tym kontekście, trudno mówić o nasyceniu czy perspektywach spadkowych na rynku. Kraków cały czas przygotowuje się na dalszy wzrost – wystarczy spojrzeć na statystyki rynku nieruchomości, bezprecedensowy jest przyrost infrastruktury biurowej i mieszkaniowej.

 

Większość firm z sektora nowoczesnych usług biznesowych zatrudnia młodych ludzi z wykształceniem uniwersyteckim, bez większego doświadczenia zawodowego. Czy w związku z tym uważa Pan, że zatrudnienie w tej branży to obecnie najlepsza opcja kariery zawodowej dla studentów i absolwentów? Jeśli tak, to dlaczego?

Wybór ścieżki kariery jest zawsze bardzo indywidualną decyzją. Z pewnością lepiej jest jednak mieć realną perspektywę na umowę o pracę i dobre wynagrodzenie od razu po studiach niż zderzyć się z brutalną rzeczywistością umów śmieciowych i niepewności zatrudnienia w miejscu pracy, które nie stwarza możliwości awansu ani rozwoju. Patrzę na to w ten sposób, że praca w międzynarodowym otoczeniu prosto po studiach może być dla młodych ludzi wartościowym poligonem doświadczalnym. Dzięki niej w stosunkowo krótkim czasie są sobie w stanie odpowiedzieć na najważniejsze pytania, np. czy potrafię zarządzać zespołem, różnego rodzaju procesami, jak sobie radzę z bardziej złożonymi wyzwaniami, ze stresem, z koordynacją, komunikacją, itp. itd.

 

Jakie są perspektywy rozwoju kariery zawodowej osoby, która zdecydowała się związać swoją zawodową przyszłość z sektorem nowoczesnych usług biznesowych?

W Krakowie jest wiele firm, z których wywodzą się dzisiejsi dyrektorzy, menedżerowie i członkowie zarządów na szczeblach europejskich czy światowych. Warto mieć oczy i uszy otwarte, co ważniejsze otwarty umysł na rozwój, zdobywanie nowych kompetencji czy wreszcie zmiany. Ludzie, którzy są głodni wiedzy i nowych doświadczeń zawodowych, energiczni i wiedzą, czego chcą, mają o wiele większe szanse na awans. Tak jest niemal w każdej firmie.

 

Jaki rodzaj wykształcenia, kompetencji oraz kwalifikacji jest najwyżej ceniony przez pracodawców w tym sektorze i dlaczego?

Takie miasto jak Kraków posługuje się na co dzień w kontekście zawodowym kilkudziesięcioma językami obcymi. Oprócz języków ważne są oczywiście kompetencje związane z finansami, obsługą specjalistycznego oprogramowania, zarządzaniem projektami, itp. Wraz z dojrzewaniem poszczególnych segmentów rynku, różnorodność pracodawców i dostępnych miejsc pracy przyprawia o zawrót głowy. Na początku kariery, z pewnością warto poświęcić dużo uwagi temu, co jest dla nas ważne, w jakim kierunku chcielibyśmy się rozwijać. Odpowiedź na te pytania często nie jest ani oczywista ani łatwa. Ścieżka kariery jest o wiele za często skutkiem serii przypadków, nie świadomych decyzji.

 

W jaki sposób studenci i absolwenci mogą zwiększyć swoje szanse na znalezienie i utrzymanie pracy w firmach z obszaru nowoczesnych usług biznesowych?

Po pierwsze rozwijać swoje kompetencje związane z zarządzaniem projektami, komunikacją i pracą zespołową. Języki obce to absolutna podstawa, są dziś chyba najbardziej uniwersalnym gwarantem zatrudnienia. Warto też na pewno śledzić różnego rodzaju portale informujące o trendach na rynku zatrudnienia. Stowarzyszenie ASPIRE, które zrzesza ponad 150 firm z sektora stworzyło specjalne narzędzie (ASPIRE Job Board), na którym firmy członkowskie mogą natychmiast, bez opóźnień i pośredników publikować konkretne oferty pracy. Wystarczy przeczytać na stronie stowarzyszenia jak różnorodne firmy rozwijają się na krakowskim rynku, by zrozumieć w jak ciekawy i wielowątkowy sposób rozwija się sam rynek i jego reputacja w skali międzynarodowej. Ma to miejsce zarówno poprzez specjalizację i rozszerzanie zakresu usług na coraz bardziej zaawansowane jak i poprzez wprowadzenie zupełnie nowych kompetencji.