Targi pracy to szansa na zapoznanie się z szeroką ofertą praktyk, staży i pracy. To możliwość spotkania się z interesującymi nas pracodawcami. To pierwszy krok do kariery.
– Największą wartością targów pracy jest możliwość spotkania w jednym czasie i miejscu przedstawicieli wielu różnorodnych branż i prześledzenia oferty, jaką stwarza rynek pracy dla studentów i absolwentów uczelni – podkreśla Barbara Odoszewska, doradca zawodowy z Biura Karier Studenckich Politechniki Śląskiej. Jednak dla wielu targi to tylko zbieranie gadżetów. Aby to karierowe wydarzenie było owocne, konieczne jest odpowiednie przygotowanie. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę, co jest najważniejsze? Zapytaliśmy o to ekspertów – osoby zajmujące się przygotowaniem tegorocznych targów pracy.
Pomysł na siebie to podstawa
Przede wszystkim musimy zastanowić się, po co w ogóle idziemy na targi. Czy chcemy znaleźć dla siebie praktykę, a może zdecydujemy się na staż lub też szukamy pracy i w jakiej branży czy też zawodzie. Magdalena Woźna, Brand Manager Dni Kariery 2012, AIESEC Polska, podkreśla: – Ważne jest, aby przyjść na targi z, częściowym chociaż, pomysłem na siebie. Należy zastanowić się, co chcemy robić w przyszłości, co nas interesuje, w czym jesteśmy mocni. Odpowiedź na te, z pozoru proste pytania, zwiększy naszą samoświadomość, a tym samym sprawi, że nie będziemy podchodzić do przypadkowych firm czy zadawać nieprzemyślane pytania. Warto zabrać na targi również swoje CV – mówi. Podobne spostrzeżenia ma Agnieszka Ciszewska z Akademickiego Biura Karier Zawodowych Uniwersytetu Łódzkiego: – Proponuję rozpocząć od autodiagnozy własnych kompetencji – wypiszcie swoje silne strony, atuty, wykształcenie, zdobyte doświadczenia zawodowe, w tym praktyki, staże lub wolontariat. Zastanówcie się, jakie posiadacie umiejętności w zakresie posługiwania się językiem obcym, obsługi komputera, umiejętności społecznych etc. Pomyślcie też, co jest waszym celem, czyli odpowiedzcie sobie na pytanie, gdzie chcielibyście pracować. Możecie określić stanowisko lub obszar zawodowy albo branżę i myśleć o zatrudnieniu w krótkim czasie lub planować długofalowo – czyli określić wasze wymarzone stanowisko w perspektywie kilku lat. To bardzo ważne, gdyż wyznaczenie konkretnego celu umożliwi jego realizację.
Spis wystawców jest najważniejszy
Jeżeli określiliśmy swoje mocne strony i wiemy, jaki jest cel naszej obecności na targach, na przykład szukamy 3-miesięcznej praktyki w dziale finansowym w dużej międzynarodowej firmie, to kolejnym krokiem będzie wizyta na stronie internetowej targów i zapoznanie się ze spisem wystawców, a także profilem firm. – Prześledzenie listy i profili firm biorących udział w targach daje kandydatowi możliwość zwrócenia uwagi na najbardziej atrakcyjnych pracodawców, z uwagi na jego profil kształcenia i zainteresowania. Warto też sprawdzić, czy wystawcy kierowali już swoje oferty do środowiska akademickiego, np. w ramach współpracy z Biurem Karier Studenckich – mówi Barbara Odoszewska. – Spróbujmy się dowiedzieć jak najwięcej o firmach, do których chcemy złożyć aplikację: jakie mają działy lub zespoły projektowe, czy proponują programy stażowe dla absolwentów, czy oferują praktyki, przeczytajmy o nowych inwestycjach i projektach. Warto przygotować sobie i zabrać na targi listę pytań, które chcemy zadać. To znakomita okazja, aby uzyskać informacje, których nie ma np. na stronie internetowej firmy – podkreśla Justyna Gruszczyńska–Wolak, doradca kariery z Biura Karier i Promocji Zawodowej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wchodząc na stronę www potencjalnego pracodawcy nie zapomnijmy kliknąć na zakładkę „kariera” – znajdziemy w niej wszystko na temat praktyk, staży oraz pracy w danej firmie – od opisu stanowisk, po wymagania w stosunku do kandydata. – Przejrzyj wymagania pracodawców, opisywane są w profilach, czy też na stronach internetowych samych firm. Wypisz swoje spostrzeżenia odnośnie typowych stanowisk oferowanych przez poszczególnych pracodawców oraz kwalifikacji, jakich wymaga się od kandydatów. Zastanów się, które wymagania spełniasz i do kogo warto aplikować w odpowiedzi na ogłoszenia o pracę lub praktyki – doradza Agnieszka Ciszewska. Pomocne mogą być także strony prezentujące profile pracodawców, opis stanowisk pracy, etapy procesu rekrutacyjnego i zamieszczające aktualne oferty (np. www.praktyki.eurostudent.pl). – Na wielu imprezach targowych są planowane prezentacje firm, podczas których można zapoznać się z dodatkowymi informacjami o pracodawcy. Warto więc wcześniej poznać ich harmonogram i tak zorganizować swój czas, by wysłuchać przygotowanych prezentacji – podpowiada Maja Ziętara, specjalista ds. organizacji Inżynierskich Targów Pracy i prezentacji firm na Politechnice Krakowskiej z Biura Karier PK.
Dokumenty aplikacyjne są niezbędne
Wybierając się na targi pracy zabierzmy CV i list motywacyjny w języku polskim i angielskim. – Zadbajcie o to, żeby dokumenty posiadały wartość merytoryczną – wskazywały na nasze atuty, dotychczasowe doświadczenia zawodowe (mogą być też praktyki, wolontariat), znajomość języków obcych (warto wypisać posiadane certyfikaty), znajomość obsługi komputera etc. Zadbajcie o sferę wizualną naszego CV. Jeżeli nie potraficie przygotować dobrych dokumentów, poszukajcie porad na portalach internetowych poświęconych pracy i karierze zawodowej lub zgłoście się po poradę np. do uczelnianego biura karier – mówi Agnieszka Ciszewska. Często także na targach jest możliwość sprawdzenia CV podczas rozmowy z doradcą zawodowym. Warto zabrać ze sobą kilka egzemplarzy. Będzie je można zostawić u wybranych pracodawców. – Wiele firm prosi w trakcie targów o wypełnienie formularza rekrutacyjnego, więc przypomnij sobie wcześniej niezbędne informacje i daty dotyczące wykształcenia, doświadczenia zawodowego czy ukończonych kursów i szkoleń – mówi Justyna Gruszczyńska–Wolak.
Auto-prezentacja jest szansą
– Weźmy bezpłatny katalog targowy, ze spisem wystawców i planem stoisk. Ułatwi on poruszanie się po terenie targów, nie pozwoli na pominięcie ciekawego wystawcy, a także będzie przydatny po targach – radzi Maja Ziętara. Grażyna Śliwińska, kierownik Centrum Karier Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie dodaje: – Katalog może jeszcze być pomocny po zakończeniu targów, służyć jako przypomnienie informacji o pracodawcy czy też branży. Maja Ziętara dodaje: – Targi pracy dają doskonałą okazję do rozmowy z pracodawcą, dlatego warto zastanowić się nad pytaniami, które chcielibyśmy zadać. Z drugiej strony, trzeba być przygotowanym na pytania od pracodawcy, np. dlaczego szukamy pracy w tej firmie? Nie jest to jeszcze rozmowa kwalifikacyjna, ale dzięki temu możemy się wyróżnić i zostać dobrze zapamiętani. Dlatego ważny jest też nasz wygląd – estetyczny strój i profesjonalne zachowanie. Na to, jak ważne jest umiejętne zadawanie pytań, zwraca uwagę także Grażyna Śliwińska: – Zadając pytania, możemy zdobyć wiele cennych informacji, dowiedzieć się na co szczególnie zwracają uwagę pracodawcy. Rozmowa powinna zostać przeprowadzona przez nas profesjonalnie, chociaż spotkanie z pracodawcą podczas targów ma charakter mniej formalny niż wywiad kwalifikacyjny. – Rozmowa trwa zwykle kilka minut, i wtedy kandydat ma szansę zaprezentować się i zadać swojemu potencjalnemu pracodawcy kilka pytań, np. dotyczących możliwości odbywania praktyki, stażu czy świadczenia pracy na pełny etat. Może dowiedzieć się, jakie firma stwarza możliwości rozwoju, jak wygląda ścieżka kariery – mówi Barbara Odoszewska. – Polecam również robienie notatek ze spotkań z pracodawcami, ponieważ możliwość spotkania wielu pracodawców w jednym miejscu i jednym czasie sprawia, że nie zawsze na drugi dzień pamiętamy wszystkie ustalenia – radzi Katarzyna Wandas, koordynator Targów Pracy z Akademickiego Centrum Kariery Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Magdalena Woźna konkluduje: – Należy tylko być śmiałym, wnikliwym, zadawać faktycznie wnoszące coś w rozmowę pytania – krótko mówiąc robić dobre wrażenie – najczęściej na stoiskach targowych stoją HR-owcy, którzy przeprowadzają proces rekrutacji. – Radzimy odwiedzić targi wszystkim studentom, nawet tym, którzy nie szukają pracy czy praktyk. To doskonała okazja, by sprawdzić, czego oczekują pracodawcy, w którym kierunku należy się dokształcić, jaką wiedzę uzupełnić – zauważa Aleksandra Zbierzak, www.manus.pl. – Informacje zdobyte bezpośrednio od pracodawców na targach mogą więc ułatwić podjęcie decyzji dotyczącej własnej ścieżki kariery – podsumowuje Katarzyna Wandas.