Eurostudent

Sposoby walki ze stresem

Rozmowa w sprawie praktyk czy stażu, a szczególnie ta o pracę jest dla każdego stresem. W szczególności może być stresująca dla studentów, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki na ścieżce swojej kariery. Dlatego warto poznać sposoby walki ze stresem, aby w pełni pokazać swoje możliwości i zaprezentować się od jak najlepszej strony.

Stres w rozmowie z potencjalnym pracodawcą charakteryzuje się znanymi dla wszystkich objawami, mowa tu o: drżeniu głosu, przyspieszonym oddechu, poceniu się, mocnym biciu serca. Mimo że jest to bardzo znane zjawisko i często przeżywane w różnych sytuacjach, to nie zawsze łatwo jest je opanować.

Najważniejsze pierwsze wrażenie

Specjaliści podkreślają, jak ważne jest to, jak wypadniemy w pierwszym kontakcie z potencjalnym pracodawcą. Brane pod uwagę są zazwyczaj: prezencja, pewność siebie, opanowanie, umiejętność radzenia sobie w stresujących, nowych sytuacjach. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się panować nad stresem.

Przygotuj się

Będziemy się mniej stresować, jeśli na rozmowę przyjdziemy przygotowani. Zdobądźmy wcześniej informacje na temat profilu działalności firmy i wypunktujmy sobie nasze mocne strony. Istotna jest również praca nad sobą, nad pewnością siebie, poczuciem kontroli i opanowaniem. Im lepiej się przygotujemy, tym swobodniej będziemy prowadzić rozmowę. Może my nad tym pracować, ćwicząc przy okazji każdej wizyty w urzędzie, sklepie, dziekanacie czy instytucji.

Rozmowa – ważna rzecz

Ćwiczenia pewności siebie możemy też podejmować na targach pracy. Jest to jeden ze sposobów walki ze stresem. Można go przełamać, odwiedzając stoiska firm, na pracy w których nam zależy. Podchodząc do takiego stoiska, przełamujemy stres przed bezpośrednią rozmową, oswajamy się z podobną sytuacją i nabieramy pewności siebie. Dzięki temu łatwiej nam później zaprezentować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Zapanuj nad ciałem

Jeśli mimo odpowiedniego przygotowania, odczuwamy przyspieszone bicie serca, pocą się nam dłonie, a gardło wysycha, powinniśmy spróbować poruszyć wyobraźnię, wyobrażając sobie pozytywne zakończenia różnych trudnych sytuacji. Warto też wykonać ćwiczenia oddechowe.
Jeśli stres jest bardzo widoczny, nie trzeba ukrywać tego faktu. Zawsze można przyznać, że jest się zdenerwowanym i wyrazić to słowami, np.: „Przepraszam, jestem trochę onieśmielony”. Taka reakcja może pomoc nam w uspokojeniu się. Ale warto również mieć ze sobą butelkę wody, na wypadek gdy zaschnie nam w gardle, czy chusteczki higieniczne, aby wytrzeć spocone dłonie.

Opanuj głos

Trema może skutecznie zniekształcić nasz głos. W jego opanowaniu pomoże zrobieniu kilku wdechów i wydechów. Głęboki wdech nosem i długi, swobodny wydech ustami relaksuje cały organizm. A na jakość naszego głosu, o czym często zapominamy, wpływa też nasz postawa. Pamiętajmy o wyprostowanych plecach, czy to w pozie siedzącej czy stojącej. Ćwiczmy. Im częściej zabieramy głos, tym swobodniej czujemy się w tej sytuacji.Najlepiej zapamiętujemy to, co pada na początku, dlatego warto rozpocząć rozmowę od wymienienia naszych atutów.

Można próbować różnych sposobów walki ze stresem, ale nie wolno zapomnieć o o pozytywnym nastawieniu i uśmiechu. Uśmiech na twarzy może nas uspokoić, a przede wszystkim pokazać potencjalnemu pracodawcy, że nie jesteśmy osobami ponurymi i że mimo stresu cieszymy się z możliwości rozmowy.