Eurostudent

Staże dla studentów to dopiero początek.

Staże dla studentów: rozwijaj się w branży FMCG i sieciach handlowych

Jeśli nie znosisz bezczynności, uwielbiasz kontakt z ludźmi i nie boisz się wyzwań, to powinieneś rozglądać się za pracą w branży FMCG. Znajdziesz tu mnóstwo różnorodnych ofert i zrealizujesz interesującą ścieżkę kariery. Najbardziej kusząca czeka w obszarach sprzedaży, administracji i logistyki.

FMCG, czyli branża dóbr szybko zbywalnych, w skład której wchodzą środki czystości, żywność, chemia gospodarcza czy artykuły tytoniowych i alkoholowe, uważana jest za jedną z najbardziej atrakcyjnych pod względem planowania kariery. Wszystko przez jej różnorodność. W jej skład wchodzą nie tylko producenci wyżej wymienionych artykułów, ale i sklepy, w których są sprzedawane, centra magazynowe, w których są przechowywane i z których są dystrybuowane. Stąd wywodzą się także różnorodni operatorzy zarządzający markami branży gastronomicznej. Nie tylko ta wielość kusi, by związać się z branżą. To sektor szczególnie otwarty na studentów i oferujący bardzo ciekawą ścieżkę kariery, szczególnie jeśli chodzi o obszary sprzedaży, logistyki i administracji.
– Zakres stanowisk i pożądanych kompetencji jest na tyle szeroki, że na brak ofert pracy nie mogą narzekać zarówno kandydaci wyróżniający się znajomością języków obcych, jak i osoby, które najlepiej odnajdują się w pracy twórczej. Natomiast osoby charakteryzujące się wyjątkowym podejściem do klienta, wysoką komunikatywnością, umiejętnością pracy w stresie i dobrą organizacją własnego czasu pracy z pewnością znajdą zatrudnienie na stanowiskach sprzedażowych – mówi Katarzyna Lewczuk, konsultantka Randstad Polska.

Zakręć się w sprzedaży

To właśnie w sprzedaży czeka jedna z najciekawszych i najdynamiczniejszych ścieżek kariery. Ten dział zajmuje się przyjmowaniem towaru, nadzoruje jego obecność na półkach i zajmuje się całościową obsługą klienta w sieciach handlowych. Pracownicy zatrudnieni w obszarze sprzedaży odpowiadają za sprawne funkcjonowanie marketów. Dbają o najwyższą jakość i świeżość towarów, znajdujących się na sklepowych półkach. Poza tym obsługują klientów na stoiskach z wędlinami, serami i rybami, a także przy kasach. To praca przede wszystkich dla osób, które cenią sobie pracę z klientem. I… chcą szybko awansować. Praca w sprzedaży to kuźnia talentów.  Staże dla studentów to dopiero początek. Ścieżkę kariery zaczyna się tutaj najczęściej od stanowiska sprzedawcy. Po zdobyciu odpowiedniego doświadczenia można awansować na zastępcę kierownika, a następnie kierownika sklepu. To jednak nie koniec. W dalszej kolejności można zostać kierownikiem regionalnym, odpowiadając za sklepy zlokalizowane na konkretnym obszarze, a w końcu zostać menedżerem.

Dla dobrych planistów

Kolejnym obszarem wartym zainteresowania w FMCG jest dział logistyki. Ten dział opowiada za przyjęcie towaru, jego magazynowanie i dystrybucję do marketów. Pracownicy tego działu zapewniają terminową i kompleksową dostawę towarów do marketów, przygotowują transport i odpowiadają za jego dotarcie do celu. Dokonują szczegółowej kontroli ilości i jakości dostarczonego towaru, a po zakończeniu weryfikacji sporządzają protokoły, w których dokumentują ewentualne niedobory, nadwyżki ilościowe oraz braki jakościowe i wady. W tym dziale sprawdzą się osoby, które mają smykałkę do planowania, są uporządkowane i doskonale zarządzają swoim czasem. Przez wgląd na wprowadzanie nowych technologii, to też praca dla osób, które stawiają na swój ciągły rozwój. A ten umożliwia pięcie się po szczeblach kariery: od logistyka, po specjalistę ds. logistyki, kierownika, aż po dyrektora ds. logistyki.

Różnorodność w centralach

Najbardziej różnorodnym pod względem ofert pracy i możliwości rozwoju działów w FMCG jest administracja. Pracownicy administracji wykonują różnorodne zadania, mające na celu wsparcie rozwoju danego przedsiębiorstwa. Należą do nich zadania z zakresu administracji, kadr, prawa i compliance, zakupów, zaopatrzenia, marketingu, kontrolingu oraz dystrybucji materiałów reklamowych. To tu zarządza się finansami firmy, odpowiada za prawidłową ewidencję danych księgowych i osiąganych wyników finansowych, opracowuje najnowsze rozwiązania technologiczne, mające na celu usprawnienie wielu ważnych procesów, dbając o sprawne działanie wszystkich systemów przetwarzających dane. Tutaj też podejmuje się decyzje o zatrudnieniu nowych pracowników oraz wdraża procesy zarządzania zasobami ludzkimi. Tu też dba się o zgodność z prawem wszelkich podejmowanych działań, nadzoruje toczące się postępowania, współpracuje z kancelariami zewnętrznymi. Tu powstają strategie marketingowe i reklamowe, weryfikuje się poprawność nazw produktów i towarzyszących im zdjęć oraz redaguje wszystkie teksty reklamujące artykuły promocyjne.

Zacznij od stażu i praktyk

Za pracą w FMCG warto rozglądać się już na studiach. Można wtedy wyrobić sobie pogląd na konkretny zawód, zdobyć większe doświadczenie praktyczne i skonfrontować wymagane obowiązki ze swoimi oczekiwaniami. Świetną ku temu okazją są staże i praktyki, które chętnie organizują pracodawcy z tego sektora. – Wśród licznych ofert możemy spotkać się coraz częściej z ofertami płatnych staży czy praktyk kierowanych do osób, które chcą łączyć studia i pracę. To jednocześnie świetny sposób na zdobycie pierwszych zawodowych doświadczeń. Programy stażowe często pozwalają na dogłębne poznanie specyfiki pracy i zasad funkcjonowania firmy od wewnątrz, ale często są także pierwszym krokiem do rozwoju w strukturach przedsiębiorstwa. Podczas stażu młody pracownik zazwyczaj, oprócz wsparcia pracowników etatowych, przechodzi liczne szkolenia przygotowujące go do objęcia samodzielnego stanowiska – informuje Katarzyna Lewczuk, konsultantka Randstad Polska. Justyna Sobolak

Staże dla studentów

„Biorąc pod uwagę możliwości zdobycia bardzo szerokiego doświadczenia zawodowego i perspektywy rozwoju w tej branży, warto rozważyć związanie się z nią na dłużej. Dodatkowym argumentem jest jej dynamiczny rozwój – z roku na rok przybywa w Polsce firm z tego sektora. Młodym ludziom w FMCG jest łatwo o pracę, ponieważ branża jest otwarta na osoby, które dopiero wkraczają na rynek” – potwierdza Katarzyna Lewczuk, konsultantka Randstad Polska.

PROGRAMY STAŻOWE W FMCG TO:

  • Płatny staż, o długości wyznaczanej elastycznie w zależności od potrzeb działu i Twojej dyspozycyjności (od 2 do 4 miesięcy).
  • Opiekun, który nie każe Ci kserować dokumentów, tylko dzieli się z Tobą tym co wie i umie.
  • Referencje, by móc pochwalić się zdobytym doświadczeniem również na piśmie.
  • Szansa na pozostanie z firmą na dłużej.