Jak polskie uczelnie wspierają swoich studentów?
Uczelnie wyższe nie tylko wyposażają studentów w potrzebną wiedzę teoretyczną, ale także odgrywają bardzo ważną rolę w przygotowaniu młodych ludzi do odnalezienia się na wymagającym i dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. W jaki sposób uczelnie przygotowują swoich studentów do przyszłej pracy zawodowej? Jakie programy i inicjatywy mają wspierać studentów i absolwentów w budowaniu szeroko pojętej ścieżki kariery? Oddajmy głos rektorom kilku polskich uczelni!
Uniwersytet Wrocławski
prof. dr hab. Robert Olkiewicz

Nowoczesne i międzynarodowe kształcenie oraz podmiotowość studentów są jednymi z kluczowych celów operacyjnych zapisanych w „Strategii rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego na lata 2021–2030”. Pragniemy, aby nasi absolwenci – bez względu na to, jaki kierunek ukończą – potrafili skutecznie i szybko odnaleźć swoje miejsce na rynku pracy. Chcemy pomóc im rozumieć otaczający świat oraz traktować zmianę jako nieodłączny atrybut ich przyszłej kariery.
Jako uczelnia, której hasło przewodnie brzmi „Good to know more’’, nieustannie się uczymy, wprowadzamy nowe kierunki studiów, rozwijamy badania naukowe, nawiązujemy międzynarodowe kooperacje i poszukujemy inspirujących partnerstw.
Zdajemy sobie sprawę, że w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie wsparcie młodych ludzi w wejściu na rynek pracy nabiera większego znaczenia. I chodzi nie tylko o poszerzanie oferty dydaktycznej o nowe, atrakcyjne biznesowo kierunki studiów w językach polskim i angielskim.
Coraz większego znaczenia nabierają dodatkowe aktywności, wpisujące się w ideę lifelong learning, które w szybki sposób można wprowadzić do oferty edukacyjnej, a następnie modyfikować i udoskonalać w zależności od tego, jak kształtuje się zewnętrzny rynek.
Mam tutaj na myśli np. uniwersytecką ofertę przedmiotów ponadprogramowych, która na chwilę obecną zawiera ponad 50 różnych przedmiotów, rozwijających zarówno kompetencje branżowe, merytoryczne, jak również poszerzające i pogłębiające zainteresowania czy pasje studentów. W ofercie posiadamy również przedmioty rozwijające kompetencje rynkowe niezbędne w każdej branży i na każdym stanowisku, takie jak: przedsiębiorczość, umiejętność pracy w zespołach, myślenie krytyczne czy kreatywność.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że obecnie bardzo intensywnie pracujemy nad kolejnym uatrakcyjnieniem oferty edukacyjnej Uniwersytetu Wrocławskiego poprzez wprowadzenie oferty kursów i szkoleń w ramach mikropoświadczeń.
Kolejnym przykładem są liczne inicjatywy realizowane wspólnie ze środowiskiem biznesowym, których najważniejszym celem jest budowanie i wzmacnianie zatrudnialności naszych studentów i absolwentów. Program mentoringowy, targi pracy i praktyk realizowane przez Akademickie Biuro Karier i poszczególne wydziały, programy rozwojowe i edukacyjne czy warsztaty branżowe – to tylko niektóre z takich inicjatyw. Wiele z tych projektów realizujemy również w języku angielskim.
Śmiało możemy powiedzieć, że obecność przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego jest już stałym elementem funkcjonowania Uniwersytetu Wrocławskiego – zarówno podczas wykładów, ćwiczeń czy praktyk zawodowych, jak również w radach interesariuszy i ciałach konsultacyjnych czy doradczych. Ich perspektywa ma dla nas ogromne znaczenie.
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
prof. dr hab. Radosław Dobrowolski

Rynek pracy nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie jak obecnie. Gwałtowny postęp technologiczny i zachodzące szeroko rozumiane zmiany społeczne wymagają od naszego uniwersytetu adekwatnych, szybkich reakcji. Dlatego, aby wesprzeć studentki i studentów w świadomym budowaniu drogi rozwoju zawodowego, stawiamy przede wszystkim na realizację projektów skupiających wokół siebie różne grupy interesantów, m.in.: środowisko akademickie, instytucje samorządowe, szkoły średnie i podstawowe, przedsiębiorców i pracodawców oraz przedstawicieli przemysłów kreatywnych. Celem realizacji tych projektów jest stworzenie możliwości budowania sieci relacji z innymi podmiotami rynku pracy. Wierzymy bowiem, że stały kontakt, wymiana doświadczeń i rozmowy z pracodawcami o aktualnym zapotrzebowaniu na konkretne umiejętności gwarantują naszym studentom możliwość elastycznego, świadomego zarządzania swoim rozwojem i kształtowania tzw. kompetencji przyszłości. Jako przykłady niech posłużą chociażby wyróżniony w konkursie EEPA projekt „Przedsiębiorcza Młodzież” (realizowany w partnerstwie z Urzędem Miasta Lublin) czy zakończona sukcesem „Akademia Przedsiębiorczości UMCS” (organizowana we współpracy z Santander Bank).
Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z tradycyjnych form wsparcia. Rozwijamy serwis internetowy www.brk.umcs.pl, gdzie można znaleźć aktualne oferty pracy, staży i praktyk. Osobom studiującym zapewniamy również możliwość spotkania z doradcą zawodowym/edukacyjnym/coachem kariery, który pomoże w stworzeniu ścieżki rozwoju dopasowanej do indywidualnych potrzeb.
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
dr. hab. Bernard Ziębicki, prof. UEK

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie to największa uczelnia ekonomiczna w Europie środkowo-wschodniej oraz prężnie rozwijająca się społeczność akademicka. Odegraliśmy ogromną rolę w rozwoju myśli ekonomicznej na scenie krajowej i międzynarodowej oraz wykształciliśmy rzeszę specjalistów i ekspertów w zakresie ekonomii, biznesu, zarządzania i dyscyplin pokrewnych.
Naszym studentom nieustannie oferujemy bardzo duże możliwości związane zarówno z nauką, jak i nabywaniem kompetencji przygotowujących do realizacji planowanej kariery zawodowej. Jest to możliwe dzięki otwartości uczelni na zmiany i dostosowywaniu programów nauczania i ofert kształcenia do zmieniającej się rzeczywistości. Kluczowe cele naszych działań to: rozwój oferty dydaktycznej, doskonalenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich, zwiększanie indywidualizacji kształcenia oraz partycypacja studentów w zarządzaniu działalnością dydaktyczną. Do prowadzenia zajęć dydaktycznych, poza kadrą akademicką, angażujemy także ekspertów z praktyki gospodarczej. Nieustannie wdrażamy nowoczesne metody dydaktyczne (takie jak: gry strategiczne, grywalizacja, odwrócona klasa, studia przypadków, aplikacje dydaktyczne na smartfony czy filmy edukacyjne).
Na naszej uczelni działa też Akademickie Centrum Kariery, które organizuje targi pracy, zajmuje się budowaniem wizerunku marek pracodawców wśród studentów oraz prowadzi bazę ofert pracy, praktyk i staży, z której firmy i instytucje mogą bezpłatnie korzystać, aby znaleźć pracowników wśród studentów i absolwentów UEK. Misją ACK jest pomoc studentom w identyfikacji własnych możliwości na rynku pracy, a następnie w planowaniu rozwoju zawodowego tak, aby wejście na rynek pracy było uwieńczone sukcesem.
Uczelnia współpracuje też z ok. 200 ośrodkami zagranicznymi oraz licznymi firmami międzynarodowymi. Jednostką wspierającą i koordynującą procesy współpracy UEK z przedsiębiorcami oraz instytucjami otoczenia biznesu jest Dział Transferu Wiedzy i Projektów Międzynarodowych.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska

Głównym celem UAM, biorąc pod uwagę przygotowanie studentów do rynku pracy, jest rozwijanie kompetencji zawodowych, umiejętności miękkich i wiedzy praktycznej, niezbędnych do skutecznego funkcjonowania w dynamicznym środowisku pracy oraz na szybko zmieniającym się rynku. Rolą uczelni staje się kształtowanie nie tylko specjalistów w określonych dziedzinach, ale także elastycznych i przedsiębiorczych pracowników, gotowych do ciągłego uczenia się i adaptacji.
Takie działania wspomaga na UAM Biuro Karier, którego pracownicy co roku na każdym wydziale organizują Dzień z Biurem Karier UAM, czyli spotkania studentów z pracodawcami. W każdym takim wydarzeniu uczestniczy około 20 firm i instytucji z ofertami pracy, praktyk i staży dla studentów. Ponadto Biuro Karier współpracuje z innymi podobnymi jednostkami w Europie w ramach międzynarodowej sieci JobTeaser, oferując studentom i absolwentom w ciągu całego roku dostęp do polskich i zagranicznych ofert pracy. Platforma jest jednym z najnowocześniejszych rozwiązań w Europie. Każdy student czy absolwent może też skorzystać z dedykowanych usług doradczych: od określenia predyspozycji zawodowych i planowania ścieżki rozwoju, przez korektę dokumentów aplikacyjnych oraz wsparcie danej osoby w budowaniu wizerunku kandydata na platformach rekrutacyjnych, aż po przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.
Na UAM funkcjonują także innowacyjne programy rozwoju talentów, takie jak BESTStudentGRANT
i ADVANCEDBestStudentGRANT, które pozwalają wyłonić i objąć specjalnym wsparciem grupę studentów ze szczególnym potencjałem.
Biuro Karier UAM współrealizuje także coroczny ogólnopolski projekt „Gra o karierę”, w ramach którego przez cały tydzień polskie biura karier i pracodawcy oferują szkolenia, spotkania stacjonarne i on-line dla całej społeczności akademickiej. Projekt ten służy zwiększeniu dostępności atrakcyjnych i potrzebnych usług dla studentów i absolwentów, ale także przyciąga pracodawców do współpracy z polskimi uczelniami.