Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Superfarmer – gra wybitnego polskiego matematyka

Matematyczny rodowód gry widać w wielu szczegółach. Dwie kostki, którymi rzucają gracze są dwunastościanami foremnymi. Na ściankach są umieszczone w różnych ilościach obrazki zwierząt: królika, owcy, świni, krowy, konia a także po jednym obrazku wilka i lisa. Aby otrzymać pierwsze zwierzątko do hodowli, trzeba wyrzucić na obu kostkach jego podobiznę, później po wyrzuceniu np. królika otrzymuje się nowego królika za każdą posiadaną parę ( licząc tego na kostce) – może się więc pojawić ciąg Fibonacciego.

“Superfarmer” to gra, która powstała w Warszawie w 1943 r. Nosiła wtedy tytuł “ Hodowla zwierzątek”. Jej autorem jest wybitny, polski matematyk – profesor Karol Borsuk. Karol Borsuk ( 1905 – 1982) był profesorem Uniwersytetu Warszawskiego, zajmował się m.in. topologią i geometrią. Kiedy Niemcy zamknęli Uniwersytet Warszawski, profesor został bez pracy. W czasie wojny ludzie dokonywali cudów pomysłowości w poszukiwaniu źródeł utrzymania. Pomysłem profesora na ratowanie rodzinnego budżetu była sprzedaż gry. Zestawy do “ Hodowli zwierzątek” przygotowywała żona profesora, Pani Zofia Borsukowa. Autorką rysunków zwierzątek była pani Janina Śliwicka. Gra zyskała wielką popularność – najpierw wśród rodziny, a później w coraz szerszych kręgach osób znajomych i nieznajomych. W domu Państwa Borsuków rozdzwonił się telefon, a słuchawce co i rusz można było usłyszeć pytanie: Czy to hodowla zwierzątek? A profesor zabawnie potwierdzał:

Tak – Borsuk przy telefonie. Gra bawiła nie tylko dzieci, wciągała także dorosłych, pomagając im przetrwać smutne okupacyjne wieczory. Oryginalne egzemplarze gry spłonęły wraz z miastem w czasie powstania warszawskiego, w sierpniu 1944 roku.

Szczęśliwie jeden z egzemplarzy zachował się poza Warszawą i wiele lat po wojnie wrócił do rodziny Borsuków. Z inicjatywy pani Zofii Borsukowej, z okazji jej 90 urodzin oraz w 15 rocznicę śmierci profesora Karola borsuka – Granna wznowiła grę pod nowym tytułem “Superfarmer” by bawić nowe pokolenia dzieci i rodziców.


Matematyczny rodowód gry widać w wielu szczegółach. Dwie kostki, którymi rzucają gracze są dwunastościanami foremnymi. Na ściankach są umieszczone w różnych ilościach obrazki zwierząt: królika, owcy, świni, krowy, konia a także po jednym obrazku wilka i lisa. Aby otrzymać pierwsze zwierzątko do hodowli, trzeba wyrzucić na obu kostkach jego podobiznę, później po wyrzuceniu np. królika otrzymuje się nowego królika za każdą posiadaną parę ( licząc tego na kostce) – może się więc pojawić ciąg Fibonacciego. Zwierzęta można wymieniać na inne według podanego cennika. Oczywiście obrazki na kostkach pojawiają się z częstościami dostosowanymi do tego cennika. Wilk i lis czyhają na naszą hodowlę, ale możemy w drodze wymiany nabyć psy, które będą jej broniły przed drapieżnikami.