Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Świat w smartfonie

Coraz trudniej wyobrazić sobie kieszeń młodego człowieka bez smartfona. Już prędzej może w niej zabraknąć portfela, zwłaszcza że telefon zyskuje również popularność jako środek płatniczy. Postępująca smartfonizacja to wiele możliwości znacznie ułatwiających codzienne życie, ale tym bardziej należy pamiętać o uaktualnianiu wiedzy z zakresu bezpieczeństwa danych, e-zakupów czy bankowości elektronicznej.

Mimo że, jak wynika z raportu „Polska jest Mobi 2018”, od 2016 r. nie obserwujemy tak dynamicznego wzrostu liczby smartfonów, jak w latach poprzednich (w 2017 r. posiadanie co najmniej jednego deklarowało 64% Polaków), to zauważalnie rośnie intensywność wykorzystania kanału „mobile”. Smartfon jest wykorzystywany jako „podręczny” komputer, dzięki któremu możemy załatwić już wszystkie sprawy, a nawet przestać korzystać z tradycyjnego komputera. Najpopularniejsze aplikacje mobilne dalej zwiększają swoje zasięgi, ale zauważalny jest również trend migracji konsumentów treści mobilnych z aplikacji do przeglądarek mobilnych.

Najczęściej używane funkcje

Potwierdzają to wyniki badania Kantar Millward Brown na zlecenie firmy Honor. Młodzi Europejczycy wykorzystują smartfony do „podstawowych zadań”, takich jak telefonowanie i kontaktowanie się za pomocą wiadomości tekstowych (odpowiednio 92% i 83%). Za najważniejsze funkcje swoich urządzeń uważają: fotografowanie (87%), korzystanie z mediów społecznościowych (78%), czytanie e-maili (83%) i przeszukiwanie internetu (80%) – blisko połowa pytanych umieściła je w grupie najważniejszych funkcji smartfona. Co ciekawe, kobiety znacznie częściej niż mężczyźni traktują smartfony jako narzędzia do korzystania z mediów społecznościowych (83% vs. 73%), fotografowania (91% vs. 84%) i wysyłania oraz odbierania wiadomości tekstowych (90% vs. 77%).

Młodzi korzystają ze smartfonów

W ujęciu międzynarodowym młodzi Polacy używają smartfonów do komunikowania się, utrwalania ważnych momentów i przeszukiwania internetu. Zauważalnie częściej niż pozostali pytani fotografują i nagrywają wideo, przeszukują internet. Czechów wyróżnia upodobanie do grania na smartfonach. Z kolei młodzi Finowie najintensywniej w badanej grupie korzystają z komunikatorów (78%). Węgrzy zdecydowanie nie są fanami SMS-ów i MMS-ów – wskazywali na nie najrzadziej ze wszystkich pytanych, być może dlatego, że chętniej korzystają z komunikatorów internetowych (61%). Reprezentanci tzw. pokolenia Z (wiek 15-24 lata) chętniej używają smartfonów w celach rozrywkowych, do grania i komunikowania się ze znajomymi przez media społecznościowe. Nieco starsi użytkownicy, w wieku 25-38 lat (tzw. pokolenie Y), znacznie częściej postrzegają swój smartfon jako narzędzie pracy i „tradycyjnej” komunikacji (sprawdzanie poczty elektronicznej, rozmowy, SMS-y i MMS-y).

Media społecznościowe

Do najpopularniejszych w Polsce mediów społecznościowych należą Facebook (82% korzystających), YouTube (79%) i Instagram (28%). Z kolei wśród komunikatorów dominują: Messenger (66%), WhatsApp (24%) i Skype (20%). Jednak komunikowanie i rozrywka to nie jedyne obszary, które czynią smartfony nieodłącznymi towarzyszami codziennego życia. Jak wynika z raportu NetB@nk, opublikowanego przez Związek Banków Polskich, blisko połowa (46%) aktywnych klientów bankowości internetowej to także użytkownicy aplikacji mobilnych. Na koniec III kwartału 2018 było ich niemal 7,9 mln, czyli, licząc od stycznia 2018 r., więcej aż o 25%. Ponadto, przywołując raz jeszcze dane z raportu „Polska jest Mobi 2018”, warto wskazać, że aż 50% Polaków deklaruje, że chciałoby mieć dostęp do usług instytucji państwowych online. Rozwój usług publicznych w tym kierunku wydaje się nieunikniony.

Z pewnością kolejne funkcjonalności udostępniane w smartfonach będą zwiększać ich popularność. Tym istotniejszy jest więc rozwój umiejętności optymalnego i bezpiecznego korzystania z licznych aplikacji, za pomocą których już dziś zarządzamy swoimi danymi osobowymi, pieniędzmi czy nawet kontem bibliotecznym. Warto pamiętać, że tylko w połączeniu z rozsądkiem i uwagą używanie nowych technologii będzie dla nas miłe, łatwe i przyjemne.

 

Autor: Michał Polak