Polska branża motoryzacyjna rozwija się w zaskakująco szybkim tempie. To oznacza stałe poszukiwanie pracowników. Aż 60 proc. pracodawców z branży chce w tym roku zwiększyć zatrudnienie. Kogo będą poszukiwały firmy z tego sektora?
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, sektor motoryzacyjny to druga co do wielkości obrotów branża w Polsce. Blisko 10 proc. wartości polskiej produkcji przemysłowej i co szósta złotówka z polskiego eksportu pochodzi właśnie z motoryzacji. Już teraz szacuje się, że polski eksport motoryzacyjny stanowi około 17 proc. krajowego.
Pracownicy na pokład
Dynamiczny rozwój branży oznacza stałe poszukiwanie pracowników. – Branża Automotive, po okresie obserwowalnego spowolnienia, notuje od kilku kwartałów znaczący wzrost, jeżeli chodzi o poziom zatrudnienia – potwierdza Danuta Protasewicz, Business Unit Manager z Grafton Katowice. Z badania przeprowadzonego w marcu tego roku przez Ernst & Young wynika, że wszystkie firmy z tego sektora oczekują wzrostu zamówień, w związku z tym zapowiadają poszukiwanie nowych pracowników. Te informacje potwierdziło blisko 60 proc. przepytanych firm z branży. Plany są optymistyczne i długoterminowe. Już teraz mówi się, że branża motoryzacja, wraz z sektorem paliwowym i branżą nowych technologii, to obszary, w których w najbliższej przyszłości będzie tworzonych najwięcej miejsc pracy.
Inżynier poszukiwany
Należy pamiętać, że znaczna większość firm z sektora motoryzacyjnego zajmuje się szeroko
pojętą produkcją. Tutaj poszukiwani są absolwenci kierunków inżynieryjnych, którzy pomogą
w procesach technologicznych, konstrukcyjnych, sprawdzą się przy projektowaniu części,
komponentów i systemów napędowych. – Branża motoryzacyjna rekrutuje z reguły na bardzo
techniczne stanowiska, wymagające wysokich kwalifikacji: inżynierowie procesu, jakości,
konstrukcji, technolodzy, mistrzowie produkcji, specjaliści utrzymania ruchu – to oni są
najczęściej poszukiwani. Oczywiście zdarzają się również stanowiska bardziej uniwersalne,
jak manager produktu czy kierownik działu zakupów, ale wszędzie liczy się techniczne
przygotowanie – informuje Aneta Dziadkowiec, HR Manager Jobs Plus.
Nieograniczony wybór
Pracą w branży motoryzacyjnej mogą zainteresować się studenci bardzo wielu kierunków studiów. Jest to bowiem sektor niezwykle różnorodny. Branża automotive, to nie tylko firmy produkujące samochody, ale i te zajmujące się produkcją części, elementów sterowania, wyposażenia i akcesoriów. To także warsztaty samochodowe i salony sprzedaży. – Pracodawcy z branży automotive są zainteresowani zatrudnieniem pracowników we wszystkich obszarach swojej działalności, poczynając od produkcji, przez logistykę, na obsłudze pozaprodukcyjnej kończąc. Rekrutowani są pracownicy na stanowiska: monterów, pracowników linii montażowej, pracowników transportowo-magazynowych, kontrolerów jakości, pracowników pomocniczych poszczególnych działów zakładów (np. lakierni, odlewni), ale także działu HR i księgowości – wymienia Krzysztof Inglot, dyrektor działu rozwoju rynków i rzecznik prasowy w Work Service SA. Pilnie poszukiwani są także specjaliści ds. sprzedaży i obsługi klientów. – Pracodawcy poszukują przede wszystkim kandydatów na stanowiska sprzedażowe i te związane z obsługą klienta zarówno w serwisie, jak i dziale części. Na rynku w cenie są również dobrzy specjaliści z zakresu mechaniki, blacharstwa i lakiernictwa, a popyt na takich kandydatów jest zdecydowanie większy, niż podaż na rynku – mówi Magda Drzewiecka, właścicielka portalu MotoKariera.pl, specjalizującego się w rekrutacji pracowników z branży motoryzacyjnej.
Pochwal się umiejętnościami
Większość pracodawców z branży przy poszukiwaniu pracowników zwraca uwagę przede
wszystkim na kierunkowe wykształcenie. Na stricte techniczne stanowiska też sprawdzą się
kompetencje w tym zakresie. – Ważne są konkretne umiejętności: znajomość programów,
głównie AUTO CAD i Catia czy rysunku technicznego – potwierdza Aneta Dziadkowiec z
Jobs Plus. Pracodawcy szczególnie cenią sobie u kandydatów znajomość określonych
narzędzi zarezerwowanych dla tej branży i doświadczenie w pracy z nimi. – Mówimy tutaj
o specyficznych narzędziach i normach jakościowych, narzędziach do regulacji i optymalizacji
procesu produkcyjnego, znajomości określonych procesów technologicznych – tłumaczy
Danuta Protasewicz z Grafton Katowice. Bardzo ważna okazuje się także znajomość języków
obcych. – Minimum dobra znajomość języka angielskiego wydaje się obecnie warunkiem
kluczowym dla wszystkich międzynarodowych producentów z branży automotive – uważa
Danuta Protasewicz. Mile widziane jest także zainteresowanie sektorem motoryzacyjnym,
choćby tylko hobbystyczne.
Kompetencje miękkie w cenie
Aplikując na stanowiska w tej branży, warto też pochwalić się kompetencjami miękkimi. –
Z naszych obserwacji wynika, że rośnie świadomość pracodawców w zakresie kompetencji
miękkich. Pracodawcy coraz bardziej otwarcie potrafią wymienić przymiotniki charakteryzujące
dobrych kandydatów. Pozytywna energia życiowa, otwartość na doświadczenia i sumienność
liczy się dla nich tak samo, jak doświadczenie. Braki merytoryczne można bowiem nadrobić,
predyspozycji i chęci już jednak nie – twierdzi Magda Drzewiecka. W pracy w sektorze
automotive przydaje się także umiejętność pracy w zespole, zdolności przywódcze i odporność
na stres. – Kompetencje takie jak koordynowanie pracy interdyscyplinarnych i rozproszonych
zespołów czy umiejętność realizacji zadań w określonych ramach czasowych wydają się
czymś oczywistym dla tej branży – zwraca uwagę Danuta Protasewicz.
Zakręć się na staż
Branża motoryzacyjna, przez wzgląd na różnorodność oferowanych stanowisk, czeka zarówno
na absolwentów, mogących pochwalić się posiadanym dyplomem i doświadczeniem zawodowym,
jak i na tych, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, a nawet jeszcze studiują. Informacje o
pracy w branży najlepiej szukać na portalach branżowych oraz stronach internetowych firm,
w których chcielibyśmy pracować. Wiele z nich posiada zakładki poświęcone karierze. Można
dzięki nim dowiedzieć się nie tylko o aktualnych stanowiskach, ale także o procesach
rekrutacji. Warto pomyśleć również o udziale w organizowanych przez firmy z branży
motoryzacyjnej stażach. Doświadczenie, zdobyte już na etapie trwania studiów, pozwoli nie
tylko znaleźć swoją niszę w tym sektorze, ale poznać specyfikę pracy i wzbogacić CV. Na
najlepszych stażystów czekają oferty pracy. Pamiętajmy, że im wcześniej zwiążemy się z
branżą motoryzacyjną, tym lepiej dla naszej przyszłej kariery. Sektor automotive oferuje
możliwość rozwoju i szybkiego awansu. Coraz więcej firm, szukając kandydatów na najwyższe
szczeble, rozpoczyna od rekrutacji wewnętrznej, stawiając tym samym na długoletnią
współpracę i szkolenie własnej kadry.
Branża motoryzacja, wraz z sektorem paliwowym i branżą nowych technologii, to obszary, w których w najbliższej przyszłości będzie tworzonych najwięcej miejsc pracy.
Polska jest krajem, który w ostatnich kilkunastu latach przyciągnął wielkie inwestycje zagraniczne w sektorze motoryzacyjnym i w konsekwencji stał się jednym z największych producentów samochodów, części i podzespołów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej – wynika z raportu firmy doradczej KPMG.