Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Targi pracy… i co dalej?

Targi pracy dają możliwość zapoznania się z szeroką ofertą praktyk, staży i pracy, a także z profilem działalności pracodawcy. W jednym czasie i miejscu mamy możliwość spotkania się z interesującymi nas pracodawcami, prześledzenia wielu ofert i sprawdzenia, jakie trendy panują na rynku pracy, w jakich zawodach, branżach czy też firmach jest praca. Są pierwszym krok do kariery.

Ważne jednak, aby zdobytą wiedzę i informacje oraz zebrane materiały dobrze wykorzystać i zaaplikować w odpowiedni sposób do wybranych pracodawców. Co zatem zrobić ze stertą zebranych potargowych folderów, notatek i zdobytą wiedzą? Jak to wszystko wykorzystać, aby nasza obecność na targach skutkowała znalezieniem ciekawej praktyki, stażu, a nawet pracy?

 

Katalog, foldery, prezentacje

 

Przede wszystkim powinniśmy wykorzystać zebrane materiały. Jedną z najcenniejszych zdobyczy jest katalog targowy, który przed targami służył do zaplanowania wizyty, sprawdzenia podstawowych informacji. Po ich zakończeniu jest on niezbędny do przypomnienia sobie informacji o firmach, które nas interesowały. Znajdziemy w nim także liczne wskazówki na temat aplikowania: jakie osoby są poszukiwane w danej firmie, jakie są wobec nich oczekiwania i do kogo, na jaki adres e-mailowy, należy wysyłać swoje CV, a także czy np. powinno ono być w języku polskim czy angielskim. Często przy prezentacji firmy znajduje się także kontakt do osoby odpowiedzialnej za rekrutację lub do działu hr. Na podany numer możemy zadzwonić, aby dopytać o szczegóły rekrutacji. Jeżeli nie zabraliśmy katalogu podczas targów, możemy go ściągnąć ze strony targów – organizatorzy często udostępniają go w formie on-line. Zebrane podczas targów ulotki i foldery firmowe również są bardzo pomocne. Prawdopodobnie zmagazynowaliśmy ich wiele – posegregujmy je, wybierając te z firm, w których chcielibyśmy np. odbywać staż lub pracować. Znajdziemy w nich dodatkowe, rozbudowane informacje na temat konkursów, programów dla studentów lub aktualnych oferty czy też wymagań na konkretne stanowisko. Najczęściej są w nich zawarte bardzo szczegółowe informacje na temat możliwości kariery w danej firmie. Wśród zebranych materiałów na pewno znaleźliśmy także broszury lub nawet książki na temat zasad czy wartości przestrzeganych w danej firmie. Warto się z nimi zapoznać i sprawdzić, czy do takiego miejsca będziemy pasować i czuć się w nim dobrze. To cenne wskazówki, których nie znajdziemy w żadnym innym miejscu. Ponadto podczas targów odbywa się wiele prezentacji firm i szkoleń, które są okazją do zdobycia dodatkowej wiedzy o firmie czy też umiejętności, np. rozwoju kompetencji miękkich, rozwoju osobistego, planowania ścieżki kariery lub też pisania CV. Wykorzystajmy zdobyte tam informacje i umiejętności podczas szukania pracy.

 
Obiecane – wykonane
 

Podczas spotkań z pracodawcami przeprowadziliśmy wiele rozmów, otrzymaliśmy wiele informacji o firmie i cennych wskazówek, na przykład w jaki sposób wypełnić formularz rekrutacyjny, na co zwrócić szczególną uwagę podczas przygotowywania CV i LM. Warto przypomnieć sobie te informacje i zastosować je w praktyce. Tak sprofilowane dokumenty aplikacyjne pod dane stanowisko i specyfikę firmy, przesłane na właściwy adres, na pewno będą bardziej skuteczne, niż odpowiadanie za zwykłe ogłoszenie. Być może udało nam się podczas targów porozmawiać z osobą rekrutującą na staż i otrzymać do niej kontakt. Jeżeli obiecaliśmy wysłać swoje zgłoszenie – zróbmy to zaraz po targach, powołując się na rozmowę. Obietnice złożone na targach potraktujmy poważnie i wywiążmy się z nich. Zgłoszenia na interesujące nas stanowiska także wyślijmy niezwłocznie. Pamiętajmy o czasie trwania rekrutacji czy też konkursów dla studentów – zawsze sprawdzajmy, do kiedy możemy zgłosić swój udział – najczęściej nabór trwa do 2-3 tygodni po zakończeniu targów. Jeżeli odłożymy udział w rekrutacji na później, nie zdobędziemy wymarzonego stażu.

 

Poznanie trendów i siebie

 

Obecność na targach pracy to także zdobycie szerszej wiedzy na temat rynku pracy, a także weryfikacja własnych predyspozycji, słabych i mocnych stron. Podczas targów możemy sprawdzić, w jakich branżach, na jakich stanowiskach jest możliwość budowania kariery, jakie oczekiwania stawiają pracodawcy przyszłym pracownikom, jakie mają wymagania – to pierwsza konfrontacja z rynkiem pracy. To także czas na weryfikację swoich umiejętności – warto po targach przemyśleć sobie, jaką mamy wartość na rynku pracy, jakie są nasze atuty, jak wypadamy na tle konkurencji – innych studentów, w jaki sposób postrzegają nas pracodawcy, w rozmowie z którymi pracodawcami czuliśmy się najlepiej. To także czas na weryfikację naszych umiejętności językowych – część rozmów podczas targów prowadziliśmy w języku obcym, najczęściej angielskim. Jeżeli nie poradziliśmy sobie wtedy, oznacza to, iż musimy skupić się na nauce języka i spróbować podczas kolejnej edycji. Większość korporacji wymaga komunikatywnej znajomości języka angielskiego, a często także podstawowej znajomości drugiego języka.

 
Bezpośredni kontakt
 

Złożyliśmy swoją aplikację podczas targów, wypełniliśmy odpowiedni formularz i teraz czekamy. Ważne, abyśmy byli przygotowani na kontakt ze strony pracodawcy. Przede wszystkim odbierajmy telefon – tą drogą skontaktują się rekrutujący, jeżeli zdecydują się wybrać naszą aplikację. Podczas tej pierwszej rozmowy nie bądźmy zaskoczeni. Przesyłając swoje zgłoszenia róbmy notatki, tak, abyśmy wiedzieli, gdzie aplikowaliśmy, do jakiej firmy, na jakie praktyki czy też stanowisko. To my mamy przekonać pracodawcę, że bardzo zależy nam na właśnie tej pracy, stażu czy praktyce. Ale jak to zrobić, gdy nie będziemy pamiętać gdzie się zgłaszaliśmy?

 

Targi pracy powinny być nie jednorazowym, przypadkowym wydarzeniem, na którym pojawimy się zbierając gadżety, ale elementem mądrze realizowanej strategii budowania ścieżki kariery. Po jesiennych targach pracy zostaliśmy wyposażeni w cenną wiedzę na temat rynku pracy i umiejętności poszukiwania pracy. Być może uda nam się zdobyć wymarzoną praktykę lub staż. Jeżeli jednak nie, to z pewnością, bogatsi o nowe doświadczenia związane z karierą, będziemy mogli lepiej przygotować się do kolejnej, marcowej edycji targów pracy.

 (gj)

Przeglądając targowe materiały, szukając dodatkowych informacji w Internecie, warto przeglądnąć także portale, prezentujące szeroką ofertę firm poszukujących studentów na praktyki, staże lub do pracy. Warto wejść na portal karierowy www.praktyki.eurostudent.pl, na którym znajdziemy:

  • prezentacje najlepszych pracodawców,
  • setki propozycji praktyk,
  • ciekawe oferty staży,
  • informacje na temat pracy dla studentów i absolwentów,
  • karierowe konkursy,
  • prezentacje profilów pracodawców,
  • porady rekrutacyjne,

specjalne, karierowe wydanie Magazynu Akademickiego „Eurostudent” on-line

foto shutterstock

Okładka dla Eurostudent Magazyn Akademicki
8,566
Eurostudent Magazyn Akademicki

Eurostudent Magazyn Akademicki

Aktualne e-wydanie Eurostudenta dostępne na portalu dla studentów i absolwentów: www.eurostudent.pl - oferty staży i pracy, inicjatywy studenckie oraz konkursy.


Wydawca: FENIKS MEDIA GROUP