Eurostudent

Te zawody nie istniały jeszcze 5 lat temu

Na rynku pracy pojawiają się nowe profesje, w których pożądane są kompetencje obecnych 20- i 30-latków.

Również innowacyjność gospodarki powoduje, że powstają specjalności, w których liczy się przede wszystkim kreatywność, znajomość nowych technologii i trendów. Co ciekawe, w wielu z nich można znaleźć zatrudnienie bez względu na ukończony kierunek studiów.

Druk 3D przyszłością gospodarki

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przewidywał, jak duże znaczenie będzie miał druk w technologii 3D. Tymczasem wartość tego rynku rośnie na całym świecie, a innowacyjna metoda została wskazana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako jedna z priorytetowych dziedzin gospodarki, na której będą koncentrowały się wydatki przeznaczone na badania. Druk 3D ma bowiem zastosowanie
w wielu branżach i jest wykorzystywany przez najnowocześniejsze firmy na świecie – od medycyny, przez budownictwo, po design i jubilerstwo. W Polsce fachowców biegłych w tej technologii jest wciąż bardzo mało, a zapotrzebowanie na nich z czasem będzie rosło.

Wiesz czym jest Snapchat, Wine czy Pokemon Go?

Ogromny potencjał biznesowy tkwi także w mediach społecznościowych. Facebook przekroczył już jakiś czas temu barierę miliarda użytkowników i generuje gigantyczne przychody z reklam, które sięgają nawet rzędu 4,3 miliarda dolarów za kwartał[1]. Firmy na stałe zatrudniają, więc community managerów lub specjalistów ds. social media, którzy odpowiadają za komunikację w mediach społecznościowych. Do pracy w tym zawodzie konieczna jest nie tylko biegła znajomość obsługi poszczególnych kanałów i aplikacji społecznościowych, ale też stałe śledzenie aktualnych trendów. Niezbędna jest także umiejętność analitycznego myślenia i znajomość narzędzi monitorujących.
W tej profesji przydaje się też szereg kompetencji miękkich, takich jak: komunikatywność, czy umiejętność szybkiego reagowania i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Na stanowiskach związanych z social media pracują specjaliści z bardzo różnorodnym wykształceniem, więc studenci, którzy marzą o takiej karierze powinni przede wszystkim na bieżąco śledzić branżowe trendy, doszkalać się w tym obszarze i starać się o praktyki w działach marketingu bądź różnego typu agencjach reklamowych – radzi dr Piotr Miller z biura karier PWSZ w Skierniewicach.

Z nowymi mediami związana jest również popularność specjalistów ds. content marketingu. Osoba na takim stanowisku odpowiedzialna jest m.in. za tworzenie i zarządzenie treściami na blogach i stronach firmowych – W tym zawodzie pożądane są z kolei osoby z tzw. lekkim piórem i wiedzą marketingową. Zdobyć ją można m.in. na studiach takich jak zarządzanie czy finanse i rachunkowość. Wybrany kierunek nie jest jednak przeszkodą do podjęcia pracy na tym stanowisku. W tym wypadku liczy się przede wszystkim kreatywność i umiejętność redagowania tekstów – dodaje Kinga Kwiatkowska, PWSZ w Skierniewicach.

Kariera przyszłości dla humanistów

Zawodem, w którym odnajdą się zarówno absolwenci kierunków humanistycznych, jak i ścisłych czy analitycznych jest researcher. Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za wyszukiwanie
i selekcjonowanie informacji w internecie oraz innych źródłach np. archiwach. Zebrane dane często poddawane są później analizie na podstawie określonych narzędzi. Researcherzy są szczególnie potrzebni w branży medialnej, kreatywnej i firmach doradztwa personalnego. Zakres specjalizacji jest jednak bardzo szeroki i może dotyczyć nawet niszowych branż.

Absolwenci i studenci najczęściej dobrze sprawdzają się również jako coolhunterzy. Wspomniana profesja jest dość „młoda”, została ujęta w Klasyfikacji Zawodów dopiero w 2010 r. W skrócie polega ona na łowieniu trendów, badaniu mechanizmów wyborów konsumenckich i doradztwie dla firm w ramach dopasowania produktów do potrzeb i oczekiwań nabywców. –Analitycy trendów rynkowych, określani również jako „coolhunterzy” to najczęściej młode osoby, które np. biorąc udział rozmaitych wydarzeniach, jak koncerty, festiwale itp. uważnie obserwują innych uczestników, a następnie informują firmy o popularnych wśród nich produktach, gadżetach, ale także określonych sposobach zachowania. W tej specjalności kluczowe są umiejętności komunikacyjne oraz dobra orientacja w tym, co w danym momencie jest albo: ma szansę stać się popularne wśród rówieśników – mówi Piotr Miller.

Rynek pracy ewoluuje i wraz z rozwojem nowych technologii, powstają liczne nowe zawody
i specjalizacje, które będą wymagały od młodych ludzi dopasowywania się do aktualnych wymogów. Studenci, którzy planują karierę w branży kreatywnej powinni zadbać o solidne podstawy: wykształcenie, połączone z możliwie szybkim zdobywaniem doświadczenia zawodowego i bieżącym śledzeniem dość szybko zmieniających się wymagań pracodawców.