Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Testy i zadania rekrutacyjne. Jak się do nich przygotować?

Testy i zadania rekrutacyjne to ważny etap, który pozwala pracodawcy ocenić, czy kandydat dysponuje umiejętnościami z interesującego go zakresu. I choć każda firma rekrutuje potencjalnych pracowników za pomocą innych zadań, zwykle uprzedza o tym fakcie i informuje o ich charakterze. Pozwala to nie tylko oswoić się z czekającym nas wyzwaniem, ale także dobrze się do niego przygotować.

Jak zwraca uwagę Monika Magdziarek, doradca zawodowy z Biura Karier Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, współczesny rynek pracy jest bardzo różnorodny w zakresie wymagań względem przyszłych pracowników. – Osoby poszukujące zatrudnienia w bankowości, audycie czy doradztwie powinny zdawać sobie sprawę, że procesy rekrutacyjne są najczęściej czasochłonne i dogłębne. Oceniana jest nie tylko wiedza fachowa, dotychczasowe doświadczenie czy sprawność językowa. Bardzo duży nacisk kładzie się na dopasowanie kandydata do danej firmy i branży. Cechy osobowości mają tak samo duże znaczenie, jak umiejętności twarde – podkreśla. Jakie są typowe testy i zadania rekrutacyjne, z jakimi zetknąć się mogą osoby stawiające pierwsze kroki na rynku pracy w szeroko pojętym sektorze nowoczesnych usług biznesowych, w tym bankowości, audycie, doradztwie itp.? – Najpopularniejsze są testy psychometryczne, które odznaczają się dużą trafnością oraz rzetelnością. Pamiętajmy, że profesjonalnie przygotowane testy powinny przejść proces normalizacji i standaryzacji, by ich wyniki były jak najbardziej obiektywne – odpowiada Joanna Kowalczyk, Regionalny Kierownik Działu Rekrutacji w LeasingTeam Professional. Czego możemy się spodziewać, przystępując do nich? – W ramach testów psychometrycznych rozróżniamy testy numeryczne, które sprawdzają umiejętność logicznego i analitycznego myślenia oraz ogólne zdolności matematyczne oraz testy werbalne, np. językowe czy oceniające myślenie logiczne kandydatów – dodaje Joanna Kowalczyk.

Czego się spodziewać?

Jak zwraca uwagę Magdalena Kuczyńska-Czubak, Specjalista ds. rozwoju kariery z Biura Karier Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, w przypadku stanowisk niższego i średniego szczebla, o które najczęściej ubiegają się studenci i absolwenci uczelni wyższych, proces rekrutacji w korporacjach najczęściej zamyka się w pięciu krokach. Pierwszym z nich jest wypełnienie formularza aplikacyjnego na stronie firmy (często istnieje możliwość załączenia CV lub linku do profesjonalnego profilu w mediach społecznościowych). W drugim kroku kandydat zostaje najczęściej poproszony o uzupełnienie testu weryfikującego analityczne myślenie (zwykle kandydaci otrzymują 30–40 minut na rozwiązanie takiego testu). – Osoby, które uzyskają pozytywny wynik testu, zapraszane są do trzeciego etapu – interview w języku angielskim, sprawdzającego poziom znajomości tego języka. Kolejny etap to zaproszenie na spotkanie w firmie i tu – w zależności od działu, do którego prowadzona jest rekrutacja – może to być rozmowa z managerem lub dodatkowo Assessment Center, Case Study, prezentacja, testy wiedzy branżowej itp. Ostatni krok to przedstawienie oferty pracy wybranym kandydatom – wyjaśnia Magdalena Kuczyńska-Czubak.

Rodzaje testów

Część firm podczas procesu rekrutacji bazuje na gotowych, zakupionych testach, część zaś korzysta z rozwiązań stworzonych pod kątem swoich potrzeb, związanych na przykład ze specyfiką danej branży. – Do tego typu „szytych na miarę” narzędzi zaliczyć można między innymi Assessment Center – są to różnorodne zadania, które umożliwiają identyfikację i ocenę umiejętności, predyspozycji i potencjału kandydata. Z kolei koszyk zadań (tzw. case study), czyli zadanie z „podwórka” pracodawcy, zazwyczaj dotyczy ustalenia priorytetów. Kandydaci mogą także otrzymać zadanie do wykonania w domu – pozwalają to przede wszystkim zbadać ich motywację do pracy. Innym typowym zadaniem jest próbka pracy, która polega na wykonaniu przez kandydata zadania lub czynności, którą na co dzień wykonuje się na danym stanowisku pracy – wymienia Aneta Cyfra, Doradca zawodowy z Biura Karier Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Warto także wspomnieć o tym, że niektóre organizacje, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kandydatów pokolenia Z (urodzonych po 1996 r.), w procesie rekrutacji wykorzystują doświadczenia z obszaru gier komputerowych. Trend ten, zwany grywalizacją, polega na tym, że kandydaci biorą udział w specjalnie zaprojektowanej grze rekrutacyjnej, podczas której wcielają się w określoną postać. Dobrze się bawiąc, mają okazję wykazać się konkretnymi kompetencjami oraz umiejętnościami. Ich udział jest oceniany następnie przez asesorów pod kątem wymogów danego stanowiska.

Właściwe przygotowanie

Wcześniejsze przygotowanie do tego ważnego etapu rekrutacji polegać powinno przede wszystkim na zapoznaniu się z informacjami, jakiego typu testów czy zadań możemy się spodziewać oraz w jakiej formie będą one przeprowadzane. Warto podkreślić, że firmy stawiające na jasną i otwartą komunikację z kandydatami (a później także ze swoimi pracownikami) bardzo często zamieszczają tego typu informacje na swoich stronach internetowych w zakładce poświęconej karierze zawodowej, a także jasno informują swoich kandydatów o tym podczas rozmowy wstępnej. – Dobrym sposobem na przygotowanie się do tego etapu rekrutacji są liczne testy dostępne w internecie, niemniej nie należy przesadzać z liczbą próbnych zadań. Warto pamiętać, że zwłaszcza testy osobowości mają pokazać nasz prawdziwy obraz i to, czy dane stanowisko pracy będzie dla nas odpowiednie. Nie warto próbować wypaść lepiej – najlepiej po prostu odpowiadać prawdziwie i być sobą – radzi Monika Magdziarek, doradca zawodowy z Biura Karier UEP. W wielu firmach pierwsze testy przeprowadzane są online (dostęp do nich otrzymujemy od rekrutera i logujemy się do systemu za pomocą odpowiedniego loginu i hasła). – W takim przypadku najważniejsze, by w pełni skupić się na wykonywanym teście. Musimy mieć odpowiednie warunki, by nic nas nie rozpraszało, gdyż odpowiedzi mogą być do siebie mocno zbliżone. Podstawą sukcesu jest dobra kondycja (powinniśmy być wyspani), koncentracja i czytanie poleceń ze zrozumieniem – podkreśla Joanna Kowalczyk z LeasingTeam Professional. Pamiętajmy, że niezależenie od tego, w jakiego typu testach czy zadaniach rekrutacyjnych przyjedzie nam wziąć udział, fakt, że poświęcamy na nie swój czas, sprawia, że mamy prawo oczekiwać od potencjalnego pracodawcy informacji zwrotnej w sprawie naszych wyników.

Bez względu na nasz potencjalny udział w testach czy zadaniach rekrutacyjnych, warto stale rozwijać swoje kompetencje – zarówno intelektualne, jak i językowe. Regularne rozwiązywanie zagadek logicznych (np. sudoku) czy słownych, czytanie literatury oraz czasopism pozwala ćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację oraz refleks, a także poszerzać zakres słów i wiedzy. Z całą pewnością tego typu aktywności zaprocentują na późniejszych etapach naszej kariery zawodowej.

Autorka: Beata Pałac