Czas na zgłoszenie swojego projektu powoli się kończy! Konkurs „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne” wciąż trwa, ale termin składania zgłoszeń upływa 10 listopada 2024 roku. To doskonała okazja, aby wprowadzić swoje innowacyjne pomysły do polskiego systemu edukacji i przyczynić się do realnych zmian w dydaktyce. Organizatorem konkursu jest Fundacja na rzecz Jakości Kształcenia, która wspiera kreatywne pomysły studentów mogące przynieść rzeczywiste korzyści w procesie nauczania. (WIĘCEJ: PJK.EDU.PL)
Konkurs objęty jest patronatem honorowym Ministra Nauki Dariusza Wieczorka, Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz Krajowej Reprezentacji Doktorantów. To wsparcie instytucji publicznych pokazuje, jak ważne są studenckie inicjatywy w kontekście reformy i doskonalenia polskiego szkolnictwa wyższego. Jak mówi prof. Jakub Brdulak, przewodniczący jury Konkursu:
„Jesteśmy niezmiernie wdzięczni za wsparcie, jakie otrzymujemy od takich instytucji, jak Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Polska Komisja Akredytacyjna czy Krajowa Reprezentacja Doktorantów. To pokazuje, jak istotne są inicjatywy studenckie w kontekście reformy i doskonalenia polskiego szkolnictwa wyższego. Nasza fundacja dołoży wszelkich starań, aby ten konkurs nie tylko dostarczył uczestnikom frajdy, ale również przyczynił się do pozytywnych zmian w edukacji.”
Dlaczego warto wziąć udział?
Konkurs „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne” to platforma, która umożliwia studentom realizację ich wizji i pomysłów dotyczących zmian w systemie edukacji. Każdy z Was ma pomysły, które mogą przyczynić się do poprawy jakości nauczania – teraz macie szansę, by je zrealizować! To doskonała okazja, aby podzielić się swoją wizją z ekspertami, zdobyć doświadczenie, a także wpłynąć na przyszłość edukacji w Polsce. Wasze głosy mają znaczenie, a Wasze inicjatywy mogą przyczynić się do zmian na lepsze.
Nagrody
W konkursie czeka na Was pula nagród wynosząca 7000 złotych, która zostanie przyznana w formie nagród pieniężnych lub rzeczowych dla trzech najlepszych zgłoszeń. Dodatkowo możliwe jest przyznanie wyróżnień dla innych inspirujących projektów. Ale to nie wszystko! Najlepsze prace zostaną opublikowane w formie e-booka dostępnego w repozytorium Biblioteki Narodowej z numerem e-ISBN, co zapewni Wam dodatkową widoczność i uznanie w środowisku akademickim.
Mistrzowie Dydaktyki i Standardy ESG
Kontekst merytoryczny konkursu odnosi się do standardów edukacyjnych opracowanych przez Mistrzów Dydaktyki oraz zasad z „The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area” (ESG). Uczestnicy są zachęcani do tworzenia projektów, które odpowiadają na aktualne potrzeby systemu edukacji, takie jak:
– Wzmacnianie jakości kształcenia i uczenia się,
– Zwiększenie zaangażowania studentów w proces dydaktyczny,
– Innowacyjne podejścia do nauczania, które reagują na zmieniające się wymagania rynku pracy.
Jakie są kluczowe kryteria zgłoszenia?
Aby wziąć udział, należy przygotować zgłoszenie zgodne z regulaminem. Oprócz szczegółowego opisu projektu, który powinien zawierać cel, metody oraz plan działania, ważne jest, aby wykazać innowacyjność inicjatywy. Zgłoszenie powinno także uwzględniać potencjał społeczny projektu i zastanawiać się, w jaki sposób wpłynie on na innych. Dodatkowo uczestnicy mają możliwość przesłania materiałów, które zilustrują lub uzasadnią konieczność poniesienia kosztów realizacji ich projektu, co może być istotnym wsparciem w ocenie zgłoszenia.
Studenci kluczowi w procesie edukacyjnym
Prof. Jakub Brdulak, członek Rady Fundacji na rzecz Jakości Kształcenia, podkreśla znaczenie studentów w procesie edukacyjnym:
„To studenci są najbliżej rzeczywistości akademickiej i to ich pomysły mogą przynieść najwięcej korzyści. Liczymy na kreatywność i świeże spojrzenie, które studenci wniosą do tego konkursu. Zgłoszenia są otwarte dla wszystkich studentów, niezależnie od kierunku studiów. Każdy głos ma znaczenie, a każda inicjatywa może być krokiem ku lepszej edukacji.”
Ocena projektów będzie opierać się na szeregu kryteriów merytorycznych. Inicjatywy powinny respektować różnorodność studentów, uwzględniając ich potrzeby oraz oferując elastyczne ścieżki kształcenia. W projekcie warto zintegrować różne tryby i formy dydaktyczne, takie jak nauka zdalna, warsztaty czy projekty grupowe, co pozwoli dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Ponadto ważna jest elastyczność metod dydaktycznych, która umożliwi dostosowywanie nauczania w zależności od postępów i potrzeb studentów. Regularna ocena efektywności zastosowanych metod oraz ich dostosowywanie do potrzeb grupy są kluczowe, aby zapewnić skuteczność nauczania. Warto również stymulować rozwój autonomii studentów, oferując im wsparcie i wskazówki, aby czuli się pewniej w samodzielnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych. Istotne jest także promowanie wzajemnego szacunku w relacjach między studentami a nauczycielami oraz wprowadzenie jasnych procedur dotyczących zgłaszania i rozpatrywania skarg, co zwiększa zaufanie do systemu edukacji.
Podziel się swoją wizją!
Ekspert podkreśla, że konkurs to nie tylko szansa na wygraną, ale przede wszystkim platforma dla studentów, by podzielili się swoimi pomysłami i wizjami.
„Wierzymy, że to właśnie młode pokolenie ma klucz do przyszłości edukacji” – mówi prof. Jakub Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Zgłoszenia są już otwarte, ale czas się kończy – termin ich składania upływa 10 listopada 2024 roku. Szczegóły dotyczące regulaminu oraz formularza zgłoszeniowego znajdziecie na stronie pjk.edu.pl. Pamiętajcie, że Wasze pomysły mogą być kluczem do przyszłości edukacji! Nie zwlekajcie – dołączcie do konkursu i pokażcie, jak chcecie studiować.
WIĘCEJ: PJK.EDU.PL