Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Wakacje z branżą FMCG i retail!

 

Praca w międzynarodowym środowisku, uczestnictwo w ciekawych projektach, wiele możliwości rozwoju – tak w telegraficznym skrócie można opisać praktyki w branży FMCG i retail. Wiele firm z tego sektora oferuje programy praktyk letnich, dając szansę na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego również studentom, którym w trakcie roku akademickiego obowiązki na uczelni uniemożliwiają podjęcie innej aktywności.

Planując przyszłość zawodową, warto wziąć pod uwagę kwestię zdobycia pierwszego doświadczenia. Ukończenie kierunkowych studiów nie gwarantuje sukcesu na rynku pracy – rekruterzy zwracają również uwagę na aktywności kandydata poza zajęciami. Dużym atutem będzie m.in. udzielanie się w kołach naukowych czy organizacjach charytatywnych, ale przede wszystkim zdobyte już w trakcie studiów doświadczenie zawodowe. Świadczy ono o tym, że dany kandydat poważnie myśli o swojej karierze i racjonalnie ją planuje, potrafi łączyć wykonywanie różnych obowiązków i organizować zadania w czasie. Odbycie praktyki lub stażu to również idealna okazja na sprawdzenie swoich umiejętności w rzeczywistych realiach pracy danej firmy, skonfrontowanie wiedzy teoretycznej z konkretnymi problemami, a także nabycie nowych kompetencji pod okiem najlepszych specjalistów. Dlaczego warto postawić na praktyki i staże w branży FMCG i retail?

FMCG i retail – sektor z przyszłością

Branża FMCG i retail cieszy się uznaniem wśród konsumentów. Producenci napojów, żywności i dodatków do żywności oraz sieci handlowe i gastronomiczne znalazły się w zestawieniu najbardziej podziwianych firm na świecie według magazynu „Fortune”. Znajduje to odzwierciedlenie w zatrudnieniu w tym sektorze – jak podaje raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” dla drugiego kwartału 2019 roku wzrośnie ono w handlu detalicznym i hurtowym o około 12%. Wyższe prognozy odnotowano na ten okres tylko dla produkcji przemysłowej (+22%) oraz w transporcie i logistyce (+14%). Pracodawcy nadal będą powiększać swoje zespoły i rywalizować o kandydatów. Potwierdzają to również dane grupy Progres, która podaje, że największą popularnością cieszą się oferty pracy w zawodzie przedstawiciela handlowego, doradcy handlowo-technicznego czy kierownika sklepu.

Zmiana procesu zakupowego

Szacuje się, że do 2020 r. dla konsumenta doświadczenie zakupowe ma stać się ważniejsze od samego produktu, a nawet ceny – już w tym roku około 100 milionów klientów ma wykorzystywać elementy rozszerzonej rzeczywistości w procesie zakupowym. Skąd wynika ta zmiana? Sklepy stacjonarne muszą przejść przeobrażenie, jeśli chcą rywalizować z wygodną sprzedażą online, zaproponować coś, czego nie można przeżyć, robiąc zakupy za pośrednictwem strony internetowej. Jak wynika z raportu Nielsena „Future Opportunities in FMCG e-commerce”, analizującego obecne czynniki wzrostu handlu elektronicznego FMCG na 34 rynkach, globalna sprzedaż online produktów FMCG rośnie czterokrotnie szybciej niż sprzedaż offline, a w nadchodzących latach na rynkach europejskich prognozowany jest duży wzrost e-commerce w sektorze FMCG. Dlatego sklepy stacjonarne przestają być już tylko miejscami zakupu konkretnych produktów, a stają się „galeriami doświadczeń”, w których konsumenci mogą przeżyć coś nowego i miło spędzić czas.

Rozwój zakupów online

Jak wynika z danych PMR, Polacy w 2018 roku wydali na zakupy internetowe 49,4 mld zł, a w tym roku przeznaczą na ten cel 55,1 mld zł. Trend dynamicznego rozwoju rynku e-commerce będzie się utrzymywać – w 2022 roku ma być wart 72,8 mld złotych. Powoli wzrasta również znaczenie rynku e-grocery. Obecnie sprzedaż żywności online stanowi mniej niż 1% rynku FMCG w Polsce, do 2022 r., według prognoz raportu Nielsena, ma wzrosnąć do 1,9%. Rynek e-commerce ma dynamicznie rozwijać się w całej Unii Europejskiej – już teraz ponad jedna czwarta konsumentów korzysta z platform e-commerce do dostarczania produktów do domu. Sprzedaż online w branży FMCG jest popularna w krajach takich jak: Wielka Brytania, Francja, Szwajcaria, Włochy czy Holandia.

Jedna branża, wiele możliwości

Branża FMCG i retail to zdecydowanie więcej niż produkcja i sprzedaż. Nieodłącznym elementem tej branży są zakupy i logistyka – praca w tych działach będzie opierać się na budowaniu relacji z dostawcami, planowaniu i analizowaniu miejsc magazynowych, opracowywaniu optymalnych tras dostaw i koordynacji transportu towaru. Jeśli wykazujesz się samodzielnością w działaniu, dobrą organizacją pracy i operatywnością, możesz spróbować tu swoich sił. Branża FMCG i retail to także miejsce dla osób chcących rozwijać się w sektorze IT – specjaliści IT administrują całą siecią komputerową firmy, wdrażają nowe oprogramowania, tworzą aplikacje mobilne, rozwiązują skomplikowane problemy techniczne, dbają o efektywne i bezpieczne działanie systemów informatycznych. W ramach tego sektora możesz spróbować swoich sił m.in. w obszarze marketingu – dbanie o wizerunek marki, analizowanie nowych potrzeb i oczekiwań konsumentów, proponowanie koncepcji nowych produktów, marketing handlowy to wyzwania, z którymi możesz zmierzyć się w tym dziale. To nie wszystkie możliwości, jakie oferuje branża FMCG i retail. Możesz się w niej rozwijać również w działach takich jak: zaopatrzenie, zarządzanie nieruchomościami, HR, finanse, księgowość, jakość, BHP, badania i rozwój, PR, eksport, dział prawny – opcji jest naprawdę wiele, w branży FMCG znajdą dla siebie miejsce przedstawiciele różnorodnych specjalności.

Zalety praktyk i staży letnich w branży FMCG i retail

Dlaczego warto zdecydować się na odbycie praktyk właśnie w tej branży? Firmy z tego sektora to często organizacje działające globalnie, dające szansę pracy w międzynarodowym środowisku z najlepszymi specjalistami z danej dziedziny. Wiele z nich oferuje programy płatnych praktyk letnich – w ten sposób student może połączyć zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych z podreperowaniem budżetu. Dzięki zrealizowaniu praktyk w miesiącach wakacyjnych nie musimy przejmować się tym, czy nie będą one kolidowały z obowiązkami na uczelni. Tego typu programy trwają zazwyczaj od miesiąca do trzech, więc zorganizowanie czasu w sposób umożliwiający odbycie praktyk i wyjazd na wakacyjny urlop nie powinno stanowić problemu. Firmy z branży FMCG w ramach programów praktyk oferują dodatkowo atrakcyjne wynagrodzenie i szeroki pakiet benefitów pozapłacowych.

Programy praktyk i staży letnich to idealna okazja do zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego – pod okiem doświadczonych kolegów z zespołu i mentora, który opiekuje się tobą przez cały okres trwania programu, mierzysz się z realnymi zadaniami, co pozwala na skonfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką. To również szansa na nawiązanie długofalowej współpracy z pracodawcą – najlepszym praktykantom firmy oferują możliwość związania się z nimi na dłużej. Jeśli wiążesz swoją karierę zawodową z branżą FMCG, zapoznaj się z ofertami praktyk letnich – programy rozpoczynają się w okresie wakacyjnym, ale rekrutacja na nie już trwa!

Pola Szczepańska