Skala, dynamika i ciągłe wyzwania – takie jest IT Biedronki. Wbrew temu, co się może wydawać, nie jest to tylko IT sklepu, a prowadzone tu działania są naprawdę na światowym poziomie. Branża retail szuka innowacji, a Biedronka – jako lider – wyznacza trendy i wprowadza coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. O trendach w branży, wyzwaniach nowoczesnego działu IT i swoich własnych celach mówi Nuno Cardoso, CIO Biedronki.
Jakie wyzwania stoją przed działem IT w tak wymagającej branży, jaką jest handel detaliczny?
Handel detaliczny żywnością to branża, która działa w niezwykle szybkim tempie. Tutaj technologia odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu rozwiązań, które mogą uprościć i zwiększyć wydajność operacji w całym łańcuchu dostaw. Wpływa także na doświadczenia zakupowe naszych klientów w sklepach lub kanałach cyfrowych. Jednym z kluczowych wyzwań, przed jakimi stoi nasz dział IT, jest stymulowanie innowacji technologicznych, kolejne to znajdowanie i dostarczanie odpowiedniej technologii. W tak dynamicznym środowisku musimy zaspokoić różne potrzeby – zarówno biznesowe, jak i te klientów.
Jakie wyzwania stoją przed Tobą? Jako dyrektor IT największego pracodawcy w Polsce czujesz skalę, w jakiej pracujesz na co dzień? Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Moja rola jest równie wymagająca, co ekscytująca! Skala działania Biedronki sprawia, że każdego dnia musimy zapewnić stabilność naszych rozwiązań informatycznych. To pewnego rodzaju zobowiązanie, które mamy wobec wszystkich naszych pracowników, ale też klientów, którym zależy na najwyższym standardzie usług, które im oferujemy. Dla mnie najlepsza w tej pracy jest możliwość dostarczania rozwiązań, które mają pozytywny wpływ na życie innych, jednocześnie tworząc wartość dodaną dla biznesu Biedronki i wspierając każdego dnia rozwój wszystkich naszych specjalistów w dziale IT.
Branża detaliczna zmienia się niezwykle szybko. Biedronka jest jej liderem i tym samym wyznacza kierunki innym. Skąd czerpiesz inspiracje lub pomysły na nowe rozwiązania w swojej pracy? Czy jest jakiś globalny trend, który szczególnie Cię interesuje?
Głównym źródłem inspiracji są dla mnie zdecydowanie nasi klienci, ale też wszyscy moi współpracownicy, którzy na co dzień podejmują wyzwania w obszarze operacji. Sytuacje, z którymi się mierzymy, i potrzeba rozwoju biznesu wymuszają na dziale IT wdrażanie różnorodnych rozwiązań, ale przede wszystkim znajdowanie nowych, które odpowiedzą na potrzeby ciągle zmieniającej się branży retail. Z drugiej strony IT motywuje biznes i rzuca mu wyzwania za pomocą nowych technologii czy prototypowania. Tworzymy również zaawansowane środowiska testowe, gdzie sprawdzamy różne rozwiązania. Dzięki temu mamy lepszy i szybszy dostęp do rozwiązań, które generują wartość dla biznesu. Obecnie jednym z interesujących trendów, które aktywnie śledzimy w Biedronce, są rozwiązania z zakresu robotyki i automatyzacji, które mogą wspomagać wiele działań w naszym łańcuchu wartości: od logistyki po sklepy. Wiem, że moi ludzie również aktywnie obserwują światowe trendy, dzięki czemu wzajemnie się rozwijamy i inspirujemy.
Biedronka przechodzi obecnie transformację cyfrową. Co to oznacza bezpośrednio dla Ciebie i Twojego zespołu?
Transformacja cyfrowa to ogromna zmiana w całej organizacji, która wykracza poza dział IT. Choć oczywiście to nasz wkład jest w tym przypadku największy. Obejmuje ona wiele rodzajów projektów o różnym poziomie złożoności, które wymagają otwartego myślenia, aby stale kwestionować sposób, w jaki prowadzimy działania. Czasami małe projekty związane z cyfryzacją w obszarze operacyjnym mają ogromny wpływ na sposób realizacji wszystkich procesów. Z drugiej strony mamy też nowoczesne, złożone projekty wprowadzające cyfrowe kanały sprzedaży, takie jak Q-Comm lub E-Comm. Wnoszą one zupełnie nowe spojrzenie na działania w obszarze IT. Zmiany stymulują wszystkie moje zespoły, co bardzo mnie cieszy. Wszystko po to, aby znaleźć ścieżkę ciągłego rozwoju i doskonalenia działu IT w Biedronce.
Jak wybierasz ludzi do swojego zespołu?
Co jest dla Ciebie ważne? Czy każdy odnajdzie się w IT w branży retail?
Jak w każdej branży, znalezienie odpowiednich ludzi jest absolutnie kluczowe. Dążymy do budowania zespołów posiadających różnorodne doświadczenia i specjalistyczną wiedzę techniczną. To przekłada się na wysoką wydajność pracy oraz odpowiednią równowagę w zespołach. Wszystko po to, aby stworzyć najlepsze możliwe warunki do rozwoju i wprowadzania innowacji. Ja na co dzień cenię proaktywność i przedsiębiorczość w działaniu. To – w powiązaniu z indywidualnymi zdolnościami, wiedzą techniczną lub zarządczą – jest niezwykle istotne dla rozwoju obszaru IT.
Osobiście doceniam każdy indywidualny wkład pracownika, jego aktywne i partnerskie działanie we wszystkich obszarach biznesowych, z którymi współpracujemy. Branżę retail charakteryzuje zmienność i szybkość działania, więc jeśli ktoś potrafi pracować w tak dynamicznym środowisku, z pewnością odnajdzie się w Biedronce. Ponadto jesteśmy otwarci na młodych pracowników. Wiele osób, które zaczynało z nami swoją karierę, zajmuje obecnie stanowiska eksperckie czy kierownicze. Dbamy o progres naszych ludzi i dajemy im szansę na rozwój wewnątrz organizacji.
Każdy manager ma cele krótko- i długoterminowe. Jakie są Twoje? Co zamierzasz osiągnąć za 6 miesięcy, za rok, za 2 lata?
IT ma kluczowy wpływ na wyniki firmy, choć nie każdy ma tego świadomość. Nasze cele zawsze odzwierciedlały i będą odzwierciedlać ambicje, które sprawiają, że sieć Biedronka jest liderem w naszej branży. Realizacja tych ambicji jest również moim celem na kolejne miesiące i lata. Obejmuje to ciągłą ewolucję naszej struktury informatycznej i zespołu, tworzenie innowacji i przewagi konkurencyjnej, ewolucję i konsolidację transformacji cyfrowej.
Tak, jak rozwija się dział IT, którym kieruję, tak również ja dbam o swój rozwój. Nieustannie poszerzam swoją wiedzę, interesują mnie globalne trendy, szukam rozwiązań, które mogłyby znacząco wpłynąć na rozwój naszego biznesu. Praca w obszarze IT wymaga ciągłego poszerzania horyzontów i doskonalenia. To również są moje cele, nie tylko na najbliższe lata, ale w wymiarze długookresowym.
Więcej: http://www.robimywielkierzeczy.pl