Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Zacznij karierę w sieci handlowej

Wybór sieci handlowej na pierwsze miejsce zatrudnienia daje duże szanse na rozwój zawodowy, choć branża ta wymaga specyficznych umiejętności oraz predyspozycji. Szuka się tutaj osób, które lubią dynamiczną pracę i nie boją się wyzwań. W zamian sieci oferują atrakcyjne wynagrodzenie i szeroki wachlarz benefitów pozapłacowych.

Branża FMCG jest uznawana za jedną z najbardziej perspektywicznych na rynku pracy. Wszystko przez jej specyfikę. W jej skład wchodzą produkty, które kupujemy na co dzień, a więc artykuły żywnościowe, środki chemiczne czy artykuły higieniczne. Zalicza się też do niej sklepy, w których nabywamy te produkty, fabryki, w których są produkowane, czy centra magazynowo-dystrybucyjne, w których są przechowywane i z których się je przewozi. Z ostatnich danych wynika, że na polskim rynku FMCG funkcjonuje obecnie ok. 361 tys. sklepów.

Dobre perspektywy na przyszłość

Z danych firmy Nielsen wynika, że pod względem rozwoju rynku FMCG Polska zajmuje drugie miejsce w Europie, a w pierwszym kwartale 2017 r. polski rynek rozwijał się szybciej niż europejska średnia. Widać to po rosnącej wartości rynku. Jeszcze w 2010 r. określano ją na poziomie 180 mld zł, w 2013 r. liczyła już 211,6 mld zł, a według w 2016 r. wyniosła ponad 250 mld zł. Szacuje się, że ten wzrost będzie widoczny również w najbliższych latach. Wszystko przez specyfikę tej branży. Popularność produktów szybkozbywalnych jest spowodowana tym, że zaspokajają one wszystkie potrzeby – od podstawowych do najbardziej ekskluzywnych.

 

Kaufland to pracodawca o międzynarodowym zasięgu i idealne miejsce dla każdego, kto chciałby rozwijać się w strukturach nowoczesnej firmy handlowej. Okazją do realizacji ciekawych projektów jest udział w programie stażowym Absolwent, który daje nie tylko przepustkę do stałego zatrudnienia i możliwości awansu wewnętrznego, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i podjęcia różnorodnych wyzwań. Dwunastomiesięczny staż zostanie zrealizowany zarówno w strukturach sprzedażowych, jak i w centrali firmy we Wrocławiu i będzie składał się z trzech etapów. Niezależnie od miejsca wdrożenia, każdy uczestnik zapozna się ze specyfiką pracy wybranego obszaru oraz operacyjną pracą w jednym z marketów. Zapraszamy także do naszej firmy w czasie wakacji na płatne praktyki w centrali, naszych centrach logistycznych i marketach –  Katarzyna Łosińska-Burdzy, Dział Rekrutacji i Marketingu Personalnego, Kaufland Polska Markety Sp. z o.o. Sp. K.

 

To oznacza, że jest to sektor, którym warto zainteresować się z punktu widzenia planowania kariery. Tym bardziej że pracę znajdą tu studenci wszystkich kierunków studiów. Branża FMCG rekrutuje do działów: sprzedaż, centrala i logistyka. Studenci i absolwenci mogą znaleźć tu pracę na wielu stanowiskach dostosowanych do ich wykształcenia, predyspozycji i oczekiwań, np. jako specjaliści ds. handlowych, specjaliści ds. zgodności, kierownicy sklepu czy analitycy ds. wyprzedaży. Ciekawe perspektywy oferuje również rozwijający się w branży FMCG sektor e-zakupów. Wiele firm z tego sektora poszzukuje pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie e-sprzedażą i administrowanie
e-sklepami. Pracownicy centrali wykonują różnorodne zadania, mające na celu wsparcie rozwoju całego przedsiębiorstwa. Należą do nich działania z zakresu: administracji, kadr, kontroli zgodności z prawem (compliance), zakupów, zaopatrzenia, marketingu czy kontrolingu. Na zatrudnienie mogą liczyć logistycy, magazynierzy, operatorzy maszyn, planiści i koordynatorzy. W branży FMCG nie brakuje też ofert pracy dla specjalistów IT i inżynierów. Ci pierwsi zajmują się sprawnym działaniem sieci informatycznych we wszystkich marketach. Opracowują rozwiązania, które ułatwiają pracownikom codzienną pracę.

Dla ambitnych i zmotywowanych

Różnorodność branży FMCG może kusić, ale trzeba pamiętać, że szuka się tu pracowników o konkretnych umiejętnościach i kompetencjach. Największy nacisk kładzie się na kompetencje miękkie. W zależności od stanowiska na znaczeniu zyskują różne cechy. W sprzedaży na pierwszym miejscu stawia się komunikatywność, otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów. W branży FMCG sprawdzą się osoby, które potrafią dobrze organizować swój czas. Pracownicy wykonują wiele różnorodnych zadań, kluczowa jest więc umiejętność odpowiedniego rozplanowania pracy w ciągu dnia oraz płynnego przejścia od jednej czynności do kolejnej. Na niemal wszystkich stanowiskach w tym sektorze przydaje się dokładność i zdyscyplinowanie, odpowiedzialność, umiejętność pracy w zespole, odporność na stres, dobre zarządzanie czasem, przystosowanie się do pracy w dynamicznym i zmieniającym się środowisku pracy.

Firmy szukają też kandydatów z wykształceniem kierunkowym, zwłaszcza do pracy w centrali. Ze względu na międzynarodowy charakter, skuteczne wykonywanie wielu zadań wymaga utrzymywania kontaktów ze współpracownikami oraz partnerami handlowymi z zagranicy, a więc liczy się także znajomość języka angielskiego. Jest to umiejętność obowiązkowa na stanowiska menedżerskie i specjalistyczne. Co ciekawe, w tej branży nie zawsze wymaga się doświadczenia. Owszem, zwiększa ono szanse na zatrudnienie, ale na wiele stanowisk, zwłaszcza sprzedażowych, nie jest wymagane. O branży FMCG mówi się nawet, że jest to idealne miejsce na rozpoczęcie zawodowej kariery. Wielu pracodawców pozwala z powodzeniem godzić studentom harmonogram zajęć na uczelni z godzinami pracy.

3x rozwój

Z pracy w branży FMCG zadowolone będą nie tylko osoby, które lubią pracę pełną wyzwań, ale i takie, które stawiają na swój własny rozwój. W tym sektorze pracownik i jego aspiracje stawiane są na pierwszym miejscu. – Firmy z branży FMCG coraz chętniej inwestują w rozwój pracowników. Zdają sobie sprawę z obecnej sytuacji na polskim rynku pracy, na którym coraz częściej to właśnie pracodawcy konkurują ze sobą o najlepszych pracowników. Firmy doskonale wiedzą, że dobrzy pracownicy stanowią największą wartość i są fundamentem funkcjonowania organizacji. W obliczu trudności w rekrutacji wysoko wykwalifikowanych kandydatów firmy silniej skupiają się na rozwoju kompetencji swoich aktualnych zespołów, dbając w ten sposób także o zatrzymanie w nich najlepszych talentów – mówi Katarzyna Lewczuk, konsultant ds. rekrutacji w Randstad Polska.

W branży FMCG można rozwijać się na wiele sposobów. W większości firm każda nowo zatrudniona osoba przechodzi szkolenie wdrożeniowe, które ma na celu przygotowanie do efektywnego wykonywania obowiązków. W innych świeżo upieczony pracownik dostaje wsparcie mentora – to zwykle doświadczony stażem kolega, który pomaga wdrożyć się w pracę konkretnego działu. Nieodłącznym elementem rozwijania kompetencji pracowników są szkolenia. Dotyczą one zarówno umiejętności twardych, jak i miękkich. Organizowane są szkolenia z umiejętności zarządzania czasem, pracy z klientem czy sposobów radzenia sobie ze stresem. W firmach z branży FMCG można także liczyć na dofinansowanie nauki języka obcego czy pomoc w opłaceniu dalszych etapów kształcenia, np. studiów podyplomowych. Te wszystkie działania mają służyć pięciu się po szczeblach kariery. Warto zauważyć, że w większości firm pozyskanie kandydata do pracy rozpoczyna się od szukania wśród obecnych pracowników. Nawet 80% menedżerów obejmuje stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych.

 

 

Nudna praca w handlu? Obalamy mit!
Obecnie we wszystkich branżach mocno stawia się na innowacje. Śledzenie i podążanie za najnowszymi trendami to klucz do sukcesu. Nie inaczej jest w branży FMCG. Obserwujemy zmieniające się oczekiwania klientów i uwzględniamy je przy planowaniu nowych działań. Przykładem są projekty: Lidl Podróże czy Winnica Lidla. Praca w handlu to ciągłe podążanie za zmianą, w związku z czym nigdy nie jest nudno! – Anna Wieczorek, Dział Rekrutacji i Budowania Marki Pracodawcy, Lidl Polska.

 

Zacznij na studiach

Karierę w branży FMCG warto rozpocząć, korzystając z bogatej oferty staży i praktyk. Na wiele z nich można aplikować w ciągu całego roku, są też programy, które realizowane w wakacje – to oferta dla osób, którym uczelniany grafik nie pozwala na zdobywanie doświadczenia w trakcie semestrów. Warto jak najwcześniej rozglądać się za ofertami. Tym bardziej że trzeba wziąć wcześniej udział w rekrutacji, która zbliżona jest do tej, jaką odbywa się, aplikując do danej firmy z FMCG na konkretne stanowisko. Studenci ostatnich lat studiów i absolwenci mogą spróbować swoich sił w programach menedżerskich. Buduje się tu karierę dzięki zdobywaniu wiedzy i poszerzaniu kompetencji poprzez unikalną mieszankę doświadczenia „on-the-job” i dedykowanego programu szkoleniowego. Programy pozwalają poznać zasady działania firmy od podszewki, dzięki czemu łatwiej później otrzymać atrakcyjne liderskie stanowisko. Takie programy trwają nawet dwa lata. Część z nich można odbywać za granicą, w państwach, w których dana firma ma swoją centralę. To świetny sposób spróbowania pracy w międzynarodowym środowisku, doskonalenia kompetencji językowych, a przede wszystkim – zwiedzenia świata.

Justyna Sobolak