Eurostudent

Zaplanuj swoją przyszłość w branży FMCG

Branża dóbr szybkozbywalnych oferuje szerokie możliwości rozwoju studentom i absolwentom niemal wszystkich kierunków studiów. Jeśli poświęcimy czas na odpowiedni wybór pracodawcy, jest duża szansa, że zwiążemy się z branżą na lata.

FMCG, branża dóbr szybkozbywalnych, to jeden z najbardziej różnorodnych sektorów. Zalicza się do niego cały szereg firm, produkujących artykuły codziennego użytku: żywność, kosmetyki, chemię gospodarczą, alkohol, tytoń; sklepy, w których te produkty są zbywane oraz centra logistyczne i magazynowe, w których są przechowywane i z których są dystrybuowane. – Branża FMCG jest bardzo szeroka i oferuje wiele możliwości dla rozmaitych zawodów: od informatyków, przez grafików, sprzedawców aż po marketing, analizę biznesową czy działy HR. Ogromną zaletą jest, że ta branża jest zawsze bardzo blisko klienta i jest w związku z tym bardzo wrażliwa na jego potrzeby czy zmiany na rynku. To oznacza, że sama jest niezwykle dynamiczna i innowacyjna. Pracując w branży FMCG, zwłaszcza w dużej firmie, będziemy mieli z dużym prawdopodobieństwem do czynienia z częstymi zmianami, sporym tempem działań, ale też nowatorskimi rozwiązaniami. Jest szansa, że będziemy zawsze krok przed innymi, a to na rynku pracy spory atut – podkreśla Aneta Dziadkowiec, HR Manager Jobs Plus.

 

Branża dla każdego

 

Zaletą branży FMCG jest nie tylko różnorodność stanowisk, ale i to, że przyjmuje ona studentów na każdym etapie edukacji, nawet świeżo upieczonych absolwentów. A pracę można znaleźć w niej w zasadzie z dnia na dzień. – Specyfika tej branży sprawia, że rekrutacje startują niekiedy z dnia na dzień i szybko są zamykane. Dzieje się tak, bo ta branża musi trzymać rękę na pulsie bieżącej konsumpcji i na bieżąco dostosowywać swoje moce przerobowe do aktualnej sytuacji na rynku. Wprost wymarzony obszar dla poszukujących zatrudnienia studentów, którzy chcą zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe. Branża FMCG jest bowiem otwarta na osoby o relatywnie niskich kwalifikacjach lub niewielkim stażu pracy. Oferty pracy w tej branży są przeznaczone najczęściej dla pracowników sprzedaży i obsługi klienta, pracowników marketingu, logistyki oraz sprzedawców. W efekcie co drugi student w Polsce ma doświadczenie w handlu detalicznym, chociaż tylko co dziesiąty deklaruje chęć robienia w niej kariery – mówi Artur Ragan, rzecznik prasowy Work Express.

 

Dynamiczna ścieżka rozwoju

 

Branża FMCG oferuje dynamiczną ścieżkę rozwoju. Sektor ten jasno wytycza ścieżkę kariery. Pracownicy mają świadomość tego, jak mogą zapracować na awans i jakie mają możliwości rozwoju na danym stanowisku. Samo zaś pięcie się po kolejnych szczeblach, tak jak i sama branża, jest bardzo dynamiczne. Oprócz tego, niewątpliwą zaletą branży, jest oferowanie pracownikom atrakcyjnych wynagrodzeń, opartych o systemy premiowe oraz różnego rodzaju benefity. – Pracownicy branży FMCG mogą liczyć na różnego rodzaju dodatki pozapłacowe, które najczęściej uzależnione są od zajmowanego stanowiska i stażu pracy. Większość firm swoim pracownikom oferuje benefity w formie: opieki medycznej, karty sportowej, dofinansowania do lunchu, laptopa, telefonu, samochodu, różnego rodzaju dodatków okolicznościowe np. świątecznych, dofinansowania do nauki języków obcych – wymienia Agnieszka Niebutkowska z Antal.

 

Wybierz właściwie

 

Różnorodność firm, zaliczanych do branży FMCG, sprawia, że z studenci i absolwenci mają duże możliwości wyboru. Warto poświęcić czas na odpowiednie znalezienie pracodawcy. Od tego wyboru będzie zależało, jak potoczy się nasza ścieżka kariery. Czym się kierować, by wybrać właściwie? – Najprościej byłoby powiedzieć: uznaną marką, bo to ułatwi przyszłą karierę. Jednak uznana marka nie jest niestety gwarancją, że świetnie się odnajdziemy w nowym środowisku. Warto to pytanie odwrócić i zastanowić się, na czym nam szczególnie zależy – na pracy dla międzynarodowej marki, zdobyciu doświadczenia w strukturach korporacyjnych czy np. rozwijaniu umiejętności w firmie słynącej z innowacyjnego marketingu. W branży FMCG warto też zadać sobie pytanie, jakie produkty są dla nas najciekawsze np. kosmetyki czy żywność – mówi Aneta Dziadkowiec z Jobs Plus.

 

Wpasować się w kulturę pracy

 

Przy wyborze pracodawcy należy zwrócić też uwagę na to, co oferuje pracownikom i jakim wartościom hołduje. – Sprawdźmy, która z interesujących nas firm oferuje przyjazne środowisko pracy. Czy podejmuje inicjatywy skierowane do studentów i absolwentów? Czy jest obecna na targach pracy? W jaki sposób traktuje swoich pracowników? Warto sprawdzić zakładkę kariera na stronie wybranych organizacji, by przekonać się, jakim wartościom hołduje przyszły pracodawca, co proponuje pracownikom, jak odnosi się do kandydatów. Wybierając pracodawcę, kierujmy się przede wszystkim przekonaniem, że właśnie do tego zespołu chcielibyśmy dołączyć, bo dopasowanie do kultury firmy jest często o wiele istotniejsze niż praca dla lidera branży – twierdzi Aneta Dziadkowiec z Jobs Plus. Przy wyborze pracodawcy warto też kierować się możliwościami rozwoju. Wybierzmy tę firmę, która pozwoli nam na ciągłe doskonalenie swoich umiejętności i zaoferuje najciekawszą ścieżkę kariery. – Jestem zdania, że studenci powinni poszukiwać pracodawcy z branży FMCG, który oprócz pracy z renomowanymi markami, zapewni też realne szanse na rozwój. Przed decyzją o zmianie pracy warto więc zapoznać się z materiałami na temat danej organizacji oraz zasięgnąć opinii rekrutera czy też osób w niej pracujących – radzi Agnieszka Niebutkowska, Team Leader z Antal Sales & Marketing.

 

Staż przepustką do kariery

 

Kulturę pracy danej organizacji najlepiej poznać, biorąc udział w stażach i praktykach. Tych branża FMCG oferuje bardzo wiele w różnych działach. Jest to często przepustka dla osób, które chcą pracować na stanowiskach zarządzających. – Duże, znaczące korporacje z branży FMCG oferują staże, których celem jest dotarcie do osób z odpowiednimi kompetencjami do pracy w danej organizacji. Wielu menedżerów właśnie od stażu zaczęło swoją karierę w tej branży – mówi Agnieszka Niebutkowska, Team Leader, Antal Sales & Marketing. Staże to doskonała okazja do zbadania, w jakim obszarze chcemy pracować i czy dana firma spełnia nasze wymagania, zarówno pod względem perspektyw rozwoju, jak i kultury pracy. To też świetna okazja na zdobycie cennego z punktu widzenia planowania kariery, doświadczenia. – Staże i praktyki są pierwszym szczeblem w karierze w tym sektorze. Staże w dużych organizacjach z branży FMCG uczą odpowiedzialności, współpracy z innymi, umiejętności analitycznego myślenia, ale też samodzielności, która jest obecnie bardzo doceniana przez pracodawców – twierdzi Agnieszka Niebutkowska z Antal. Wtóruje jej Artur Ragan z Work Express. – Staże i praktyki w FMCG uczą komunikacji interpersonalnej w praktycznym wymiarze, a to kompetencje coraz wyżej cenione przez pracodawców. Nawet wybitny specjalista w swoim fachu bez umiejętności nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji jest mniej użyteczny niż ktoś o skromniejszej wiedzy, ale na wyższym poziomie inteligencji emocjonalnej i po prostu wygadany. W dodatku, zgodnie z nazwą branży, dobra szybkozbywalne wymagają szybkich reakcji, dyspozycyjności i elastyczności, a to naturalne atuty młodych pracowników – wymienia.


Justyna Sobolak