Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Znajomość języków obcych i eventy rekrutacyjne szansą na zatrudnienie

Aby znaleźć pracę, w tak prestiżowych branżach jak IT, bankowość czy finanse, nie wystarczy pochwalić się dyplomem z wysoką oceną. Konieczne jest także udowodnienie przyszłemu pracodawcy, że ma do czynienia z pracownikiem nie tylko ambitnym i wykształconym, lecz także umiejącym efektywnie pracować w grupie oraz z klientem, również obcojęzycznym. Jak to zrobić?

 

Jedną z lepszych okazji, by dać się poznać najlepszym na rynku pracodawcom jako atrakcyjny kandydat, jest udział w eventach rekrutacyjnych organizowanych zarówno przez uczelnie wyższe, jak i pracodawców. Zaliczyć do nich możemy m.in. targi pracy i kariery, targi magisterskie, programy ambasadorskie i rozwojowe dla studentów i absolwentów. – Poprzez tego typu eventy firmy budują sobie pozytywny wizerunek, wychodzą do potencjalnych pracowników i nawiązują z nimi bezpośredni kontakt. Dlatego jest to korzystne dla obu stron procesu rekrutacji. Najważniejszą korzyścią, jaką możemy wynieść z takiego spotkania, jest zaproszenie do kolejnego etapu rekrutacji – o to warto się postarać! – mówi Anna Szóstakowska, Project Manager w dziale Rekrutacji Advisory Group TEST Human Resources.

Wykorzystać swoją szansę

Szeroki zakres wydarzeń o charakterze rekrutacyjnym sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie. – Wspólnym mianownikiem tych wydarzeń i programów, które w swojej istocie znacznie się różnią od siebie i kierowane są do osób o odmiennych potrzebach i możliwościach, jest to, że przede wszystkim dają studentom doskonałą okazję do lepszego poznania potencjalnych pracodawców, bezpośredniego spotkania z osobami pracującymi w firmach, a co za tym idzie – zyskania lepszej wiedzy o firmie niż ta na stronie www – podkreśla Agnieszka Dunaj, Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udział w tego typu eventach pozwala osobie, która nie posiada większych doświadczeń rekrutacyjnych, zasięgnąć nieco tajemnej wiedzy na temat specyfiki danej firmy czy przebiegu procesu rekrutacji. – Pracodawcy zwykle podczas takich spotkań „uchylają rąbka tajemnicy”, pozwalając uważnemu i aktywnemu uczestnikowi poznać konkretne oczekiwania potencjalnego pracodawcy, specyfikę procesu rekrutacji, czy czasami wziąć udział w podobnym do rekrutacyjnego case study lub innym zadaniu, np. sprawdzającym kompetencje analityczne, umiejętność wyciągania wniosków czy kompetencje interpersonalne ważne w zawodach audytora, doradcy, ubezpieczyciela czy konsultanta – mówi Dominika Buczkowska, Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego.

Jak dobrze wypaść?

Mimo że często udział we wspomnianych eventach jest dla wielu studentów debiutem i pracodawcy biorą to pod uwagę, warto wykazać się inicjatywą w kwestii odpowiedniego przygotowania. Specjaliści ds. rekrutacji są zgodni co do tego, że postawa kandydata podczas spotkań z pracodawcą wiele mówi o jego motywacji i przyszłym podejściu do wykonywanych obowiązków. Ze względu na niewielkie doświadczenie zawodowe kandydatów te kwestie są szczególnie analizowane przez rekruterów. – Dlatego powinniśmy postarać się zrobić dobre pierwsze wrażenie, zaczynając od ubioru (nie musi być to sztywny dress code, ale warto zadbać o schludne, czyste i eleganckie ubranie), poprzez zasięgnięcie podstawowych informacji o firmie (nie tylko czym się zajmuje, ale też np. gdzie się znajduje się biuro w naszym mieście), kończąc na tym, że mamy ze sobą wydrukowane CV. Ponieważ rekruterzy pracują na dokumentach elektronicznych, zapytajmy, na jaki adres e-mail lub poprzez jaki formularz możemy przesłać swoją aplikację – radzi Anna Szóstakowska z TEST. Ze względu na dużą konkurencję w tego typu programach i wydarzeniach, które organizują często najlepsi pracodawcy na rynku, warto dać się zapamiętać jako osoba aktywna i świadoma celu, dla którego bierze w nich udział. – Starajmy się zgłaszać do udziału w organizowanych zadaniach i dyskusjach, by przekazać komunikat – „nie jestem tu tylko dlatego, że serwujecie pyszną kawę, ale dlatego, że chcę z wami współpracować, znam was, wiem, czego oczekujecie i co mogę wam dać”. Zachęcam, by traktować wszelkie tego typu spotkania jako okazję do świadomego budowania własnego wizerunku jako atrakcyjnego pracownika – mówi Dominika Buczkowska z Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wykaż się znajomością języków obcych  – włoski, francuski, niemiecki

Na co uwagę zwracają potencjalni pracodawcy? Coraz częściej, oprócz twardych kompetencji technicznych związanych z konkretną specjalizacją, jednym z wymogów jest znajomość języków obcych. Obecnie trudno znaleźć sektor rynku, w którym posługiwanie się językiem angielskim, przynajmniej w stopniu komunikatywnym, nie stanowiłoby warunku koniecznego, by starać się o zatrudnienie. IT, bankowość, finanse, automotive – inżynierowie specjaliści, nawet jeśli na co dzień ich praca nie wymaga stałego kontaktu z klientem, powinni swobodnie porozumiewać się w języku obcym. Znajomość języka angielskiego jest koniecznością – inne języki obce stają się dodatkowym atutem. Biegłe posługiwanie się językiem włoskim, niemieckim, francuskim czy rosyjskim może znacznie podnieść naszą wartość na rynku pracy. Znajomość w stopniu zaawansowanym bardziej niszowych języków, takich jak np. szwedzki, norweski czy węgierski, często wiąże się z atrakcyjnymi premiami do pensji. Dlatego warto pomyśleć o zapisaniu się na kurs językowy – jest to nie tylko szansa na poznanie innej kultury i rozszerzenie swoich horyzontów, ale również inwestycja w przyszłość.

Czysty zysk

Jakie korzyści wyciągnąć można z udziału w wydarzeniach rekrutacyjnych, nawet jeśli w ich efekcie nie zostaliśmy wybrani do grona osób, które pracodawca zdecydował się zatrudnić bądź przyjąć na staż czy praktykę? – Przede wszystkim zwiększa to naszą świadomość rynku pracy i wiedzę o potencjalnych pracodawcach, stanowiskach, które oferują. Dzięki pomocy profesjonalistów możemy poprawić nasze CV, dowiedzieć się, jakie kompetencje są cenione obecnie na rynku pracy, w jakim zakresie powinniśmy się poprawić i podszkolić. Wiedzę tę można wykorzystać w przyszłości, żeby znaleźć pracę swoich marzeń – tłumaczy Anna Szóstakowska z TEST. Dlatego warto brać udział w jak największej liczbie tego typu wydarzeń, ponieważ dzięki temu tworzymy własną, bezcenną „bazę danych” na temat oczekiwań pracodawców, rynku pracy oraz możliwości kariery. – Lepiej poznajemy siebie, swoje mocne, ale również słabe strony. I tylko od nas zależy, czy informację zwrotną od pracodawcy (np. za małe kompetencje analityczne) potraktujemy jako porażkę, czy jako drogowskaz pokazujący, w co warto zainwestować, aby następnym razem zrealizować cel – podsumowuje Dominika Buczkowska z Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego.
Udział w wydarzeniach rekrutacyjnych ma wiele zalet, a jedną z najważniejszych jest możliwość bezpłatnego przekonania się o tym, jaka ścieżka kariery będzie dla nas najbardziej odpowiednia.

Autor: Beata Pałac