Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Targi pracy. Czas na kontakt z pracodawcą!

Jak co roku studenci i absolwenci będą mieć niebawem okazję wziąć udział w szeregu imprez o charakterze targowym, na których nie tylko znaleźć mogą w jednym miejscu najważniejszych polskich pracodawców, ale i w ciągu kilkunastu minut zdobyć zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną w wymarzonej firmie. Co sprawia, że podczas targów pracy kontakt studenta i absolwenta z potencjalnym pracodawcą jest tak wyjątkowy?

Targi to impreza o długiej i bogatej historii, która oferuje ogromne korzyści zarówno wystawcom jak i uczestnikom tego wydarzenia. Warto podkreślić, że dla każdego studenta czy absolwenta udział w targach pracy nie musi stanowić wyłącznie możliwości zapoznania się z szeroką ofertą firm w zakresie praktyk czy staży. Warto spojrzeć na targi szerzej, przede wszystkim jako na okazję do nawiązania wielu obiecujących kontaktów zawodowych oraz zapoznania się z najnowszymi trendami panującymi na rynku pracy.

 

Wyjątkowość targów

 

Wielu studentów i absolwentów zastanawia się nad tym co szczególnego może im dać uczestnictwo w targach. Najczęściej podkreślaną zaletą jest kontakt z pracodawcą w warunkach zdecydowanie mniej stresujących niż podczas klasycznej rozmowy kwalifikacyjnej. – Tego typu bezpośrednie spotkania dają szansę, by nie tylko dowiedzieć więcej o samej firmie, jej propozycji dla pracowników i oczekiwaniach wobec kandydatów, ale również zebrać ciekawe informacje o danej firmie na rynku pracy. Jednocześnie kluczowym atutem obecności kandydatów podczas tego typu wydarzeń, poza aspektem informacyjnym, jest to że w trakcie targów kandydaci mogą bezpośrednio na danym stoisku aplikować na interesujące ich stanowiska – mówi Krzysztof Zajkowski, Marketing Manager w Adecco Poland. Należy pamiętać, że podczas targów pracy zwykle nie są prowadzone klasyczne rozmowy rekrutacyjne, więc raczej nie opuścimy ich z konkretną ofertą zatrudnienia. – Jest to głównie czas na poznanie firm oraz wymagań pracodawców, z którymi po targach pracy możemy się kontaktować. Pracodawcy podczas targów chętnie opowiadają także o charakterze pracy na konkretnych stanowiskach, dzięki czemu możemy pozyskać znacznie więcej informacji niż gdybyśmy korzystali z treści zamieszczanych na stronach internetowych tych pracodawców – zaznacza Magdalena Kwak-Wójcik, Doradca zawodowy z Sekcji Karier UJ. Co w sytuacji kiedy student nie szuka jeszcze stażu czy praktyki? Czy i wtedy warto wybrać się na imprezę targową? Na tak postawione pytanie odpowiada dr inż. Monika Jakubiak z Biura Karier Politechniki Lubelskiej: – Zdecydowanie tak. Wówczas student przede wszystkim może dowiedzieć się jakich kompetencji i kwalifikacji wymaga potencjalny pracodawca od kandydatów na rynku pracy. Wiedza ta jest bardzo cenna, ponieważ może pomóc studentowi w zorientowaniu się jakie brakujące kwalifikacje powinien on zdobyć jeszcze podczas studiów – podkreśla. Warto także zauważyć, że targi pracy to okazja do zorientowania się jak funkcjonuje proces rekrutacji w większości firm oraz jak wygląda zwykle kontakt z zawodowymi rekruterami. – Tak naprawdę dla studenta, bądź świeżo upieczonego absolwenta każde bezpośrednie spotkanie z przedstawicielami firmy, w której planuje lub chce złożyć aplikację jest bardzo ważnym życiowym doświadczeniem. Taka konfrontacja ze strategią przedsiębiorstwa, zadaniami jakie stawia sobie jak i przyszłym pracownikom ma nieodzowne znaczenie w dalszej drodze zawodowej młodego człowieka, który poszukuje pracy – zwraca uwagę Jolanta Misiewicz z Biura Karier Politechniki Białostockiej.

 

Z punktu widzenia pracodawcy

 

By lepiej przygotować się do udziału w imprezie warto spojrzeć na targi pracy również z perspektywy firm prezentujących na nich swoje oferty pracy. W tej kwestii należy zapytać, czego oczekują oni po udziale w targach. – Pracodawcy pragną zweryfikowania własnej oferty jako pracodawcy, a także zdobycia opinii na temat postrzegania ich marki na rynku. Liczą też na łatwiejszy kontakt ze studentem i większą szansę na ich zainteresowanie ofertą w toku bezpośredniej rozmowy, jak również wymianę informacji dot. oczekiwań potencjalnych kandydatów. Studenci biorący udział w targach są przez nich postrzegani jako osoby aktywne, wykazujące inicjatywę oraz samodzielnie poszukujące kontaktu z potencjalnym pracodawcą – zdradza Agnieszka Tarko, SPOT Team Leader Poznań w Hays Poland. Wyniki dziewiątej edycji corocznego badania ManpowerGroup „Niedobór talentów” pokazują, że 36% pracodawców w ujęciu globalnym deklaruje trudności z obsadzaniem stanowisk w 2014 roku. To najwyższy wynik od siedmiu lat. Nic więcej dziwnego, że pracodawcy szukają talentów jeszcze wśród studentów, zaś jedną z głównych metod przez nich stosowanych, by osiągnąć ten cel jest uczestnictwo w akademickich, branżowych imprezach targowych. Firmy biorące udział w targach pracy mają wyjątkową okazję znaleźć młodych pracowników, którzy spełniają ich wymagania dotyczące oferowanych stanowisk pracy, praktyk bądź staży. Jest to zatem ogromna szansa pozyskania prawdziwych talentów, które wniosą potencjał i nowe pomysły do firmy – podsumowuje dr inż. Ewa Chojnacka, rzecznik prasowy Politechniki Łódzkiej. Co więcej, to jakie oczekiwania mają pracodawcy względem imprezy, w której biorą udział bezpośrednio przekłada się na ich oczekiwania względem studentów czy absolwentów. – Przedstawiciele firm chcą budować świadomość, że funkcjonują w danej branży, a także, coraz częściej, przyjeżdżają zaprezentować konkretne oferty pracy, praktyk i staży. Tacy pracodawcy oczekują więc od studentów przygotowania się do targów oraz przyjścia na nie z przygotowaną pod kątem danej firmy aplikacją. Ocena studentów przez potencjalnych pracodawców zależy zatem od przygotowania młodych ludzi do targów – wyjaśnia dr inż. Monika Jakubiak z Biura Karier Politechniki Lubelskiej. Selekcja firm, których ofertą jesteśmy zainteresowani dokonana jeszcze przez targami na pewno przyczyni się do tego, że przez pracodawcę zostaniemy zauważeni, twierdzi Agnieszka Tarko z Hays Poland – Student lub absolwent powinien zweryfikować wystawców i przede wszystkim zdobyć więcej informacji na temat firm, które szczególnie go interesują – pracodawca zawsze doceni to, że kandydat jest zorientowany w specyfice firmy, dla której miałby ewentualnie pracować.

 

Być zwartym i gotowym

 

Dla każdego studenta bądź absolwenta poważnie traktującego udział w targach podstawową kwestią jest właściwe przygotowanie do tej imprezy. Tylko wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracodawcy można mieć pewność, że wśród wielu kandydatów właśnie naszą kandydaturę uzna on za najbardziej interesującą. Jak student powinien przygotować się do udziału w targach, by osiągnąć cel w postaci znalezienia pracy bądź stażu? Najważniejszy, według ekspertów, jest image, jaki kreujemy. Niezmiernie ważne jest to, aby pamiętać, że w trakcie targów najczęściej porozumiewamy się na trzech poziomach: słownym, emocjonalnym oraz mowy ciała. Istotną rolę w tym procesie ogrywa na pewno nasz ubiór – powinien być schludny i elegancki – oraz postawa, uśmiech na twarzy i kontakt wzrokowy. Udając się na targi pracy kandydaci muszą być przygotowani na konwersację, aby w możliwie pozytywny sposób wykreować swój wizerunek – mówi Krzysztof Zajkowski z Addeco Poland. Równie podstawową kwestią jest przygotowanie na targi odpowiedniego CV. Zawsze warto zmodyfikować je odpowiednio pod kątem firm, które nas interesują. – Aktualne CV (także w języku angielskim) warto przygotować i zabrać ze sobą po to, aby od razu móc pozostawić je pracodawcy lub zweryfikować czy nasza wiedza, umiejętności i doświadczenie są adekwatne do wymagań firmy – zwraca uwagę Magdalena Kwak-Wójcik, Doradca zawodowy z Sekcji Karier UJ. W gąszczu targowych ofert nie jest łatwo się odnaleźć, jeszcze trudniej zaś zapamiętać wszystkie konkluzje z przeprowadzonych podczas imprezy rozmów, dlatego dr inż. Ewa Chojnacka, rzecznik prasowy Politechniki Łódzkiej radzi: – Warto robić notatki z rozmów z wystawcami, ponieważ możliwość spotkania tak wielu pracodawców w jednym miejscu i jednym czasie sprawia, że nie jesteśmy w stanie zapamiętać wszystkich poczynionych ustaleń. Jak zwraca uwagę Jolanta Misiewicz z Biura Karier PB w związku z tym, że targi są inicjatywą tworzoną zarówno z myślą o jednostkach poszukujących zatrudnienia jak i organizacjach szukających pracowników wzajemna wymiana informacji jest tu kluczowym elementem. – Targi są doskonałą okazją, aby pokazać się z jak najlepszej strony. Pierwsze wrażenie często staje się kluczem do sukcesu. Nieszablonowo i bezbłędnie skonstruowane CV, podkreślone nienaganną prezentacją swojej osoby oraz wiedzą o firmie, która nas interesuje z pewnością będzie dużym krokiem na drodze zjednania sobie rekrutera – podsumowuje.

 

Warto zatem potraktować udział w targach pracy w sposób całościowy i korzystać z nich nie tylko w zakresie poszukiwania potencjalnego zatrudnienia, ale i kontekście nawiązywania cennych znajomości zawodowych oraz zdobywania doświadczeń, tak, by udział w nich przyniósł nam wymierne korzyści.

 

Beata Pałac