Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

5 powodów, dla których warto pracować w merchandisingu

Jesteś studentem i chciałbyś zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe? A może już kończysz studia i poważnie zastanawiasz się, od czego rozpocząć swoją karierę? Interesuje Cię praca w handlu? Spróbuj zacząć od merchandisingu! Oto pięć powodów, dla których warto zdecydować się na ten rodzaj pracy.

Czym jest merchandising? Często bywa on stereotypowo postrzegany jako prosta, mało rozwojowa praca, polegająca wyłącznie na układaniu produktów na sklepowych półkach. W rzeczywistości jednak to jedno z najważniejszych i najdynamiczniej rozwijających się narzędzi wspierających sprzedaż. Podstawowym zadaniem profesjonalnego merchandisera jest umiejętna aranżacja wyglądu sklepu, czyli zapewnienie tego, czego klient spodziewa się w danej lokalizacji. Mowa tutaj o odpowiedniej ekspozycji produktów i ich bieżącym uzupełnianiu, dbaniu o właściwe rozmieszczenie materiałów POS, czy nawet dopasowaniu elementów marketingu sensorycznego do strategii promocji marki. Dlaczego warto wziąć pod uwagę pracę w charakterze merchandisera? Jak wygląda i jakie są jej zalety?

 
1. Dobry początek kariery

Praca w merchandisingu to dobry pierwszy krok dla tych, którzy chcieliby związać swoją przyszłość z branżą sprzedażową. Daje ona możliwość zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych, jeszcze w trakcie nauki. Praca dorywcza podczas studiów jest najlepszym sposobem na weryfikację oraz rozwój swoich predyspozycji zawodowych, jak również podstawą zdobycia stałej pracy po zakończeniu edukacji. Utalentowani i zaangażowani pracownicy są szybko dostrzegani przez swoich przełożonych. W wielu agencjach merchandisingowych stworzone są ścieżki kariery, które pokazują możliwości rozwoju i awansu pracowników w strukturach firmy – od stanowisk szeregowych po stanowiska kierownicze. – Wszyscy nasi pracownicy na wyższych stanowiskach w terenie oraz w biurze zaczynali jako merchandiserzy – podkreśla Katarzyna Anders, Marketing Manager w PMT Marketing System (Upright Group). – Zdarza się również, że z naszymi byłymi pracownikami spotykamy się w centralach i strukturach terenowych wyższego szczebla u naszych klientów. Pokazuje to, jak wiele możliwości czeka na osoby, które rozpoczynają swoją drogę zawodową od merchandisingu  – dodaje.

 
2. Praktyczna nauka i ambitne zadania

Wiedzę najlepiej zdobywać i wykorzystywać w praktyce! Praca w merchandisingu to świetny sposób na poznanie praktycznej strony handlu, marketingu, czy budowania relacji z klientami. Wbrew panującym stereotypom, merchandiser nie zajmuje się przypadkowym wykładaniem towaru na półkę. W rzeczywistości troszczy się on o to, by produkt znajdował się w widocznym i atrakcyjnym dla klienta miejscu. Jego rolą jest dbałość o utrzymanie odpowiedniej ilości produktów oraz czytelnej, estetycznej ekspozycji. Oprócz tego, merchandiser może dbać również o wystrój placówki handlowej i odpowiednią oprawę muzyczną. Od osób zajmujących się merchandisingiem wymaga się coraz większej wiedzy z zakresu marketingu i psychologii zachowań konsumenckich. W tym celu każdy z pracowników przechodzi specjalistyczne szkolenia z zakresu psychologii nabywcy, psychologii postrzegania, dobrych praktyk ekspozycji towaru w sklepie, ale także technologii mobilnych i wykorzystania ich np. w raportowaniu. W swojej pracy merchandiser nabywa również szereg umiejętności miękkich, przydatnych także w wielu innych zawodach, takich jak systematyczność, odpowiedzialność za powierzone zadania, umiejętność komunikacji w rozproszonym zespole współpracowników, czy np. prowadzenia rozmów z kierownikiem sklepu.

 
3. Praca dla największych

Praca w merchandisingu daje często szansę działania dla globalnych koncernów oraz solidne podstawy do budowania dalszej kariery. Wiedza i umiejętności nabyte podczas realizowania zleceń dla największych firm stanowią wartość dodaną kandydata ubiegającego się o bardziej odpowiedzialne stanowisko. Przed rozpoczęciem pracy dla konkretnego koncernu pracownik przechodzi specjalistyczne szkolenie z zakresu komunikowania danej marki, właściwej ekspozycji jej produktów czy odpowiedniego dopasowania działań promocyjnych. Coraz częściej merchandiser to samodzielne stanowisko, na którym pracują wysoko wykwalifikowani specjaliści, zajmujący się doradzaniem sprzedawcom w kwestii odpowiedniej prezentacji produktów. Takie doświadczenie jest mocnym punktem w CV merchandisera. Nierzadko po dłuższym czasie współpracy firma, dla której pracował, może mu zaoferować pracę we własnych strukturach na kierowniczym stanowisku.

 
4. Elastyczność

Praca w merchandisingu to dobry sposób na podreperowanie domowego budżetu, przy czym nie wymaga ona obecności w miejscu pracy przez osiem godzin dziennie, pięć dni w tygodniu. Merchandiserem może zostać każdy – uczeń, student lub absolwent. Elastyczne godziny pracy pozwalają na dopasowanie grafiku do zajęć na uczelni bądź innych obowiązków pracownika. Co więcej, praca może być wykonywana w placówce handlowej blisko miejsca zamieszkania, dzięki czemu pracownik nie musi ponosić dodatkowych kosztów dojazdu. – Agencje specjalizujące się w outsourcingu usług marketingowych posiadają zazwyczaj rozbudowane struktury terenowe w każdym większym mieście w Polsce. Dzięki temu nie ma potrzeby angażowania pracowników z drugiego końca kraju – wskazuje Katarzyna Anders z PMT Marketing System. – Pozwala to na szybkie dopasowanie się do zapotrzebowania klienta, a przy tym na elastyczne zarządzanie kadrą w dowolnym miejscu w całej Polsce – dodaje.

 
5. Liczne oferty pracy dla handlowców

W świecie, w którym komunikacja jest podstawą relacji biznesowych, dobry handlowiec jest na wagę złota. Merchandiserzy, przedstawiciele handlowi, czy liderzy zespołów sprzedażowych są poszukiwani przez firmy niezależnie od sytuacji gospodarczej. Ich praca ma istotny wpływ na zyski firmy. Przedstawiciel handlowy, budując pozytywne relacje z dużymi sieciami sklepowymi i drobnymi kupcami, sprawia, że towary producenta znajdują się w sklepie. Merchandiser z kolei, planując ekspozycję, ma wpływ na to, czy klienci w ogóle zauważą produkt na półce i czy zdecydują się go zakupić. Duża liczba ofert pracy sprawia, że handlowcy częściej zmieniają miejsce zatrudnienia niż inne grupy zawodowe, a przy tym mają możliwość negocjowania wyższego wynagrodzenia. Kandydatom z bogatym doświadczeniem i umiejętnościami nie grozi bezrobocie.

O Upright Group

Upright Group to grupa powstała w 2012 roku, która oferuje działania z zakresu outsourcingu usług biznesowych. W jej skład wchodzi dziewięć poznańskich spółek: PMT Marketing System, Lookad, mForce, Grupa Job, Branch Brothers, Inventory Solutions, S&P Partners, Ratium oraz RTM. Najstarsze firmy obecne są na rynku już od 16 lat. Grupa zatrudnia 300 stałych pracowników i współpracuje z około 8 tys. osób miesięcznie na terenie całego kraju.

Upright Group zapewnia działania z zakresu projektowania standardów wizualnych placówek, tworzenia oraz obsługi tradycyjnych i cyfrowych systemów ekspozycji. Świadczy usługi merchandisingu, digital i visual merchandisingu, promocji, konsultingu, dba o skuteczne wykorzystywanie powierzchni sprzedażowej, a także właściwe eksponowanie produktów i budowę efektywnej komunikacji z klientami sieci bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Oferuje również usługi inwentaryzacji sieci, magazynów oraz środków trwałych z zastosowaniem oprogramowania każdorazowo dostosowywanego do systemowych potrzeb klienta. W obszarze HR Upright Group realizuje działania z zakresu elastycznych form zatrudnienia, rozwiązań HR dla biznesu oraz szkoleń i rozwoju.

W portfolio klientów Upright Group znajdują się m.in. BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, Colgate-Palmolive Poland, Hipermarket/Supermarket Tesco Polska, Nestle Polska, Nivea Polska, PKO Bank Polski.