Jak dowodzi najnowszy Przegląd Wynagrodzeń i Trendów Michael Page, nie tylko wynagrodzenie, ale także możliwości rozwoju i nowoczesne zarządzanie przez kompetentnych liderów – to kwestie ważne dla kandydatów z doświadczeniem w obszarach sprzedaży i marketingu. W mijającym roku wśród najbardziej poszukiwanych specjalistów byli managerowie ds. marketingu cyfrowego oraz e-commerce. Mogli oni liczyć na podwyżki rzędu 5–10%.
Dobry lider w cenie
Wysoka inflacja sprawiła, że w 2023 roku konsumenci dokładnie analizowali swoje wydatki, a ich decyzje zakupowe były bardziej przemyślane. Coraz rzadziej także przejawiali lojalność wobec marki, kierując się w większym stopniu ceną produktu. Na tak wymagającym rynku firmy potrzebowały wykwalifikowanej i zaangażowanej kadry. Organizacje wzmacniały działy analityczne, poszukując osób, które będą partnerami dla działu sprzedaży i marketingu w obszarze trendów i danych rynkowych. Dużym zainteresowaniem pracodawców cieszyli się kandydaci dysponujący odpowiednimi kompetencjami liderskimi i umiejętnością myślenia strategicznego. Takie osoby są bowiem w stanie efektywnie prowadzić swoje zespoły.
– Dzisiaj ogromną rolę odgrywa szef. Jego pracę trudno przeliczyć na pieniądze czy popularne benefity typu opieka medyczna lub służbowe auto, które w dalszym ciągu są ważnymi dodatkami do oferty. Kandydaci szukają przede wszystkim doświadczonych liderów, od których będą mogli czerpać wiedzę, osób, które zadbają o ich rozwój, o zdrowie psychiczne, ten ostatnio popularny obszar mental health – mówi Monika Wojciechowska, Executive Manager Michael Page. – Także firmy coraz uważniej patrzą na leadership pod kątem tego, czy liderzy mają kompetencje, czy są proaktywni, czy potrafią pracować z zespołami, a także delegować zadania i wyznaczać kierunki rozwoju dla organizacji. To ma ogromne znaczenie w kontekście harmonijnego rozwoju organizacji – dodaje.
Rynek pracownika
Wśród 5 najbardziej poszukiwanych stanowisk w branży znalazły się: Digital Marketing Manager, E-commerce Manager/Director, Commercial Director, Business Analyst i Performance Marketing Manager.
– Zasadniczo dzisiaj rynek w dalszym ciągu jest rynkiem pracownika. Jeżeli rozmawiamy o rolach sprzedażowych, marketingowych, digitalowych i e-commerce’owych, to wpływ postaw kandydatów bezpośrednio na nasze rekrutacje jest dość duży, natomiast liczą się przede wszystkim kompetencje. Procesy rekrutacyjne wygrywają najlepsi. Nadal są osoby, które nie szukają aktywnie pracy, natomiast kuszone przez nas – head hunterów, rozważają zmianę, widząc po pierwsze wyzwanie, które stoi za konkretną rolą w danej organizacji, a po drugie wzrost płac, gdyż przy zmianie pracodawcy można zyskać o 10%, a czasami nawet o 20% wyższe wynagrodzenie. Jest to najlepszy moment na korektę pensji – dodaje Monika Wojciechowska.
Pożądana elastyczność i benefity
Najczęściej organizacje podwyższały swoim pracownikom wynagrodzenia na poziomie 5–10%. Mimo że pensje w działach sprzedaży i marketingu rosły, firmy zazwyczaj nie były w stanie zrekompensować pracownikom wzrostu inflacji, co przekładało się na odpływ talentów z organizacji. Aby zatrzymać te osoby w swoich strukturach, a także pozyskać nowych uzdolnionych pracowników, nawet firmy dysponujące najlepszymi programami rozwojowymi pracowały nad ich dalszym doskonaleniem. Nie mogły mieć bowiem pewności, że te cenne zasoby pozostaną w organizacji na kolejne lata. Z drugiej strony dla kandydatów kluczowa była kwestia równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, a szczególne znaczenie miał tryb świadczenia pracy. W związku z trwającą rywalizacją o talenty elastyczność pracodawcy w tym zakresie stanowiła jeden z podstawowych czynników determinujących sukces w rekrutacji. Wyłączna praca zdalna to ewenement w branży, natomiast upowszechnił się model hybrydowy.
– Od menedżerów prowadzących swoje zespoły oczekuje się bycia w biurze. Nie da się zdalnie prowadzić zespołu. Poza tym trzeba pamiętać, że marketing to obszar kontaktów międzyludzkich, są to zespoły bardzo mocno stawiające na relacje i na pracę zespołową, a w zespole siła! Dlatego ta bliskość człowieka obok, sam fakt, że można przyjść do biura, zderzyć pomysły i napić się z kimś kawy, odgrywa ogromną rolę –
konkluduje Monika Wojciechowska, Executive Manager Michael Page. – Inna sytuacja jest jednak w sprzedaży – są role, które wiążą się z pracą w terenie, więc pracodawcy nie wymagają pojawiania się w biurze w ciągu tygodnia, ale oczekują obecności podczas kluczowych spotkań
w miesiącu – dodaje.
W minionym roku pracodawcy mogli kusić zarówno pracowników, jak i kandydatów nie tylko elastycznym podejściem, ale też bardziej atrakcyjnym systemem premiowym. Pożądany był także rozszerzony pakiet opieki medycznej oraz bogaty system kafeteryjny i szkoleniowy. Zdaniem ekspertów w nadchodzącym roku ta tendencja się utrzyma.
Najnowszy Przegląd Wynagrodzeń i Trendów Michael Page dostępny jest na stronie: www.michaelpage.pl