Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Cyberbezpieczeństwo w 5 krokach

1. Nie daj się zwieść łatwym zarobkom!

Szukasz pracy niespodziewanie otrzymujesz wiadomość bardzo atrakcyjną ofertą? Wszystko wygląda bardzo zachęcająco: nie za duża liczba godzin pracy tygodniu, wystarczająco wysokie wynagrodzenie, do tego niezbyt wygórowane wymagania. Słowem: idealnie! Czy na pewno? Czy wiesz, że oszuści wykorzystują tego typu oferty do wyłudzania danych, instalowania złośliwych aplikacji, nawet procesie prania brudnych pieniędzy? Zanim przystąpisz do działania, ZASTANÓW SIĘ, ZAPYTAJ, SPRAWDŹ.

2. Uważaj na fałszywe linki do płatności!

Jaki piękny dzień! Właśnie udało Ci się kupić wymarzone słuchawki, to przecenione; lepiej być nie mogło. Sprzedawca wysłał Ci link na Facebooku. Co robisz – klikasz czy nie? Jeśli tak, to co logowaniem? Podajesz swoje dane? Niezależnie od tego, czy kupujesz, czy sprzedajesz, kieruj się zasadą ograniczonego zaufania. Nigdy nie loguj się do banku lub stron integratora płatności za pomocą linków wysłanych mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych. Koniecznie przejrzyj zakładkę opiniami na temat sprzedającego.

3. Czytaj, co autoryzujesz!

Właśnie wykonałeś przelew, tym razem skorzystałeś laptopa podczas transakcji otrzymałeś SMS-a z kodem autoryzacyjnym. tym momencie okazało się, że podana kwota nie zgadza się ceną rzeczy, którą kupujesz. Co teraz? Nie wpisuj dostarczonego kodu, najlepiej jeszcze raz podejdź do płatności jeśli możesz, wybierz mobilną autoryzację transakcji – SMS jest łatwiejszy do przechwycenia.

4. Stosuj podwójne uwierzytelnianie!

Ile razy wracałeś się do domu, żeby sprawdzić, czy na pewno zamknąłeś drzwi? Ach, to okropne uczucie niepewności. Pewnie nieraz wolałeś się cofnąć, żeby potem nie żałować. Tak samo powinieneś postępować internecie. Ustaw dwuskładnikowe uwierzytelnianie logowania, które zapewnia „podwójne sprawdzenie”, czy naprawdę jesteś osobą, za którą się podajesz, gdy korzystasz usług online. Drugim składnikiem może być kod wysyłany do Ciebie SMS-em lub utworzony przez aplikację zainstalowaną na Twoim urządzeniu albo też wygenerowana lista kodów, którą trzymasz bezpiecznym miejscu.

5. Uważaj na oszustwa „na pracownika banku”!

Dzwoni telefon. To pracownik działu bezpieczeństwa Twojego banku. Szybko się przedstawia, sprawnie podaje kilka Twoich danych mówi, że Twojego rachunku został wykonany dziwny przelew. końcu to zaufana osoba, która chce mi pomóc – myślisz chcąc działać, instalujesz podesłane przez niego oprogramowanie, aby chronić własne pieniądze. Załatwione! ZAŁATWIONY! Właśnie dałeś przestępcy możliwość zdalnego operowania Twoim kontem odczytywania loginów oraz haseł. Pamiętaj! Pracownik banku nigdy nie prosi zainstalowanie aplikacji na komputerze lub smartfonie, nie pyta login hasło do logowania do bankowości ani pełny numer Twojej karty płatniczej, jej datę ważności czy kod CVV2/CVC2.