Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Praca z przyszłością. Dla kogo praca w branżach: mediowej, marketingowej, reklamowej, PR?

O pracy w tych branżach marzy coraz więcej osób, zauważając ich rosnące znaczenie i ogromny potencjał, jaki skrywają. Jak dostać pracę w jednej z tych branż i od czego należy zacząć?

Dla wielu osób możliwość pracy w branży: mediowej, marketingowej, reklamowej czy PR jest spełnieniem zawodowych marzeń i aspiracji. Nietrudno zgadnąć, dlaczego. Wachlarz różnorodnych ofert, możliwość rozwoju na wielu płaszczyznach, kreatywna praca, która nie pozwala ani na chwilę nudy, kuszące zarobki oraz, jak przyznają specjaliści, ogromny potencjał. – Branża mediowa jest w Polsce bardzo różnorodna i, jak sądzę, tzw. rozwojowa. Poza standardowymi zajęciami, m.in. dziennikarskimi, reklamowymi i pr-owymi,, otwierają się możliwości działania w ramach szeroko rozumianego komunikowania, np. w medycynie i informatyce – uważa Jacek Dąbała, prof. KUL, Kierownik Katedry Warsztatu Medialnego i Aksjologii Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wkroczyć na ten rynek nie jest niestety łatwo. Warto już na wstępie pomyśleć o studiach kierunkowych w tym zakresie. Uniwersytety w całym kraju oferują kierunki zarządzania i marketingu, a w ramach dziennikarstwa czy filologii polskiej, możemy wybrać specjalizacje medialne czy PR-owe. Powstaje również wiele szkół, oferujących kierunki stricte poświęcone tym branżom, możemy studiować reklamę, promocję, marketing, PR. Szkoły takie dają możliwość zapoznania się z wybraną branżą od podszewki, a, dzięki temu, że wykładowcami są osoby pracujące na co dzień w tych branżach, dają również szansę załapania się na staże lub zostania „wyłowionym” do pracy w wymarzonej firmie. Osoby, które dopiero w trakcie studiów zdecydowały, że chcą swoje zawodowe kroki stawiać w którejś z tych branż, powinny rozejrzeć się za stażami i praktykami. Ofert nie brakuje, a praktycznej wiedzy nie da się zastąpić teorią. Warto pomyśleć również nad studiami podyplomowymi. Wachlarz kierunków jest naprawdę szeroki. Co więcej, takie studia możemy podjąć bezpłatnie. Jeśli jesteśmy osobami bezrobotnymi, możemy ubiegać się o dofinansowanie z urzędu pracy, natomiast jeśli już pracujemy, a chcemy podszkolić swoje umiejętności, warto sprawdzić aktualne oferty dofinansowania, oferowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Osobom, które nadal nie wiedzą z którą branżą chcą się związać zawodowo, przedstawiamy krótką ich charakterystykę.


Poznaj potrzeby konsumentów


Studenci swoją przygodę w marketingu zaczynają zazwyczaj od telesprzedaży, głównie przez wzgląd na elastyczne godziny pracy i możliwość połączenia nauki z pracą zarobkową. Ale marketing nie powinien i nie może być kojarzony wyłącznie z telesprzedażą. – Należy pamiętać, że na branżę marketingową składają się różne podmioty: agencje reklamowe, domy mediowe, firmy badawcze, marketing realizowany w firmach. Trzy pierwsze koncentrują się na wąskim wycinku marketingu: komunikacji marketingowej, promocji, reklamie, badaniach rynkowych. Działy marketingu firm realizują o wiele więcej zadań. Oprócz wyżej wymienionych, odpowiadają za całościową strategię marketingową, prowadzą analizy rynku, zajmują się tworzeniem produktu, kształtowaniem polityki cenowej, dystrybucją, budowaniem marki informuje Ewelina Kitlińska, ekspert ds. marketingu. Przygotowanie do pracy w tej branży najlepiej zdobyć na studiach. Na wszystkich uniwersytetach w Polsce oferowany jest kierunek zarządzanie i marketing, od lat cieszący się zresztą niesłabnącą popularnością. Kierunek ten obejmuje wiedzę z zakresu ekonomii, finansów, bankowości i prawa gospodarczego. W ramach tego kierunku studenci poznają koncepcje marketingowe, które umożliwią działania w zakresie kreowania marki, produktu, ceny. W toku studiów mogą wybrać różne specjalności, które zacieśnią zakres ich zainteresowań, np. marketing i public relations w organizacji, marketing rozrywki czy marketing internetowy lub medialny. – Przygotowanie z zakresu zarządzania i marketingu, połączone ze znajomością poszczególnych instrumentów public relations i reklamy, otwiera przed absolwentami nowe i szerokie możliwości atrakcyjnej pracy w mediach, organizacjach non-profit, partiach politycznych, jednostkach administracji państwowej i samorządowej, a także agencjach reklamowych i agencjach PR – twierdzi dr Anna Kozłowska, Dyrektor Instytutu Reklamy Wyższej Szkoły Promocji. Studia w dziale marketingu można również realizować podyplomowo. Warto rozejrzeć się również za praktykami lub stażami, najlepiej zrobić to w trakcie studiowania; pozwoli to na lepsze poznanie branży i skonfrontowanie wiedzy z praktyką.

 

Wykreuj wizerunek!


Public relations jest jednym z kierunków coraz częściej wybieranych przez osoby młode. To nowy, kształtujący się zawód, oferujący ciekawą pracę i szanse na osobisty rozwój. Przez to jednak, że łączy w sobie elementy wielu nauk: socjologii, ekonomii, psychologii, pojawiają się trudności we wskazaniu odpowiedniego i jednego kierunku kształcenia osobom, chcącym pracować w tej branży. Specjalność PR jest oferowana w szerokim wachlarzu kierunków: ekonomii, zarządzaniu, psychologii, inżynierii, dziennikarstwie, a nawet rolnictwie. Warto jednak rozważyć podjęcie studiów na uczelni, na której ten kierunek funkcjonuje samodzielnie. – Na studiach pierwszego stopnia studenci nabywają przede wszystkim umiejętności posługiwania się poszczególnymi narzędziami reklamy i public relations. Konkretnie – podczas warsztatów uczą się pisać teksty reklamowe i PR, poznają (niełatwy) język branżowy, tworzą własne projekty reklam i materiały PR (np. message house, press kit, background, layouty, claimy, selling line itd.), uczą się planowania kampanii reklamowej oraz obsługi klienta, tworzą hipotetyczne strategie marketingowe itd. – informuje dr Krzysztof Kubiak, Dyrektor Instytutu PR Wyższej Szkoły Promocji. W trakcie trwania studiów warto udzielać się w branży, uczestnicząc w stażach i praktykach, a także szkoleniach i seminariach. – Studentów delegujemy do różnych firm/organizacji/agencji reklamowych i PRowych, gdzie poznają branżę „od kuchni”. Jednak nie praktyki są wartością dodaną. Otóż, ze względu na praktyczny charakter prowadzonych przez nas zajęć – część studentów, oprócz praktyk, jest zapraszana i bierze aktywny udział w pracach agencji reklamowych i PR-owych na wszystkich etapach obsługi ich klientów – dodaje Krzysztof Kubiak z WSP. A po studiach na absolwentów czeka szeroki wachlarz ofert… W branży Public Relations można, jak informuje Szymon Sikorski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, pracować w kilku obszarach: w agencjach PR, w działach PR w firmach i korporacjach oraz na różnych stanowiskach: jako social media manager czy jako freelancer, pisząc artykuły, wspomagając różne projekty komunikacyjne.


Zareklamuj się!


Podobnie, jak PR, branżą, która szybko zyskuje na popularności wśród osób młodych, jest branża reklamowa. – Reklama i public relations są obecnie najszybciej rozwijającymi się branżami profesjonalnej komunikacji społecznej. Dziś trudno wyobrazić sobie firmę czy organizację, która byłaby w stanie ewoluować bez planowego i celowego kreowania swoich relacji z otoczeniem. Dlatego popyt na specjalistów z tych branż nie maleje – informuje dr Anna Kozłowska z Wyższej Szkoły Promocji. Potencjał branży dostrzegają osoby młode, które coraz chętniej swoją karierę zawodową pragną związać właśnie z reklamą. Potwierdza to Katarzyna Dragović, założycielka Szkoły Mistrzów Reklamy: – Zainteresowanie jest duże, reklama wciąż jawi się jako niezwykle atrakcyjna branża, w której można nieźle zarobić, w której praca jest daleka od rutyny, każdy dzień przynosi coś nowego, a człowiek wciąż się uczy i rozwija i ma okazję poznać fascynujących ludzi z wielu dziedzin – informuje. Gdzie zdobyć wykształcenie kierunkowe? Reklama, jako specjalizacja, dostępna jest na takich kierunkach, jak dziennikarstwo czy filologia polska, często idzie w parze z mediami czy PR-em. Warto jednak rozważyć studia na jednej z uczelni, skupiających się wyłącznie na nauczaniu zawodu. – Są szkoły uczące o zawodzie i są szkoły uczące samego zawodu. Jeśli ktoś skończy szkołę drugiego typu, no i oczywiście, o ile zrobił wszystko, żeby maksymalnie wykorzystać to, co mu taka szkoła daje, ma ogromne szanse dostać pracę albo przynajmniej staż jeszcze w trakcie nauki. Dzieje się tak dlatego, że w szkołach tego typu nauczycielami są wyłącznie ludzie, którzy pracują w branży i często, prowadząc zajęcia, wyławiają dla siebie przyszłych pracowników. Absolwenci takich szkół mogą więc znaleźć pracę w agencjach reklamowych wszelkiego typu, w działach kreacji, obsługi klienta, strategii, produkcji. Do tego dochodzą jeszcze domy mediowe, agencje interaktywne, eventowe, a także działy marketingu. Możliwości są spore – uważa Katarzyna Dragović.

 

Media, marketing, reklama czy PR? To, którą branżę wybierzemy i z którą zwiążemy swoją przyszłość, zależy tylko i wyłącznie od nas. Warto jednak, stojąc u progu kariery, zastanowić się, co tak naprawdę chcemy zawodowo robić. Każda z tych branż jest zupełnie inna i każda wymaga od nas innych umiejętności. Najważniejsze to wybrać tę, w której praca będzie przynosiła nam radość i satysfakcję.