Ubezpieczenia należą do branż najmniej dotkniętych konsekwencjami pandemii. Wręcz przeciwnie, gdy wiele firm notowało niższe zyski, w tym sektorze rosło zainteresowanie klientów produktami ubezpieczeniowymi, takimi jak ubezpieczenia zdrowotne, na życie, finansowe czy kredytów. Do najbardziej poszukiwanych specjalistów należą aktuariusze i brokerzy ubezpieczeniowi. Ubezpieczenia to jednak sektor, w którym znajdzie się miejsce nie tylko dla studentów i absolwentów związanych z finansami i kierunkami pokrewnymi.
Jak wynika z „Raportu płacowego” Hays Poland, przedstawiającego prognozę wynagrodzeń na 2021 rok, 83% pracodawców z sektora ubezpieczeń zamierza w tym roku prowadzić rekrutacje, a 53% pracowników ocenia pozytywnie perspektywę rozwoju swojej kariery zawodowej. Do najbardziej poszukiwanych specjalistów należą aktuariusze, szczególnie cenieni są Ci, którzy potrafią odnaleźć się zarówno w aktuariacie finansowym, jak i produktowym. Na zainteresowanie nie będą narzekać w 2021 roku również brokerzy ubezpieczeniowi, którzy pełnią rolę pełnomocników między klientami a towarzystwem ubezpieczeniowym. Do grona pożądanych specjalistów należą także specjaliści ds. likwidacji szkód / obsługi roszczeń.
Plany i oczekiwania pracodawców i pracowników w branży ubezpieczeń
83% firm z branży ubezpieczeń planuje zatrudnić nowych pracowników w 2021 r.
72% firm z branży ubezpieczeń spodziewa się trudności w pozyskiwaniu pracowników
Aspekty, które firmy z sektora ubezpieczeń wymieniają jako najbardziej pomocne w pozyskiwaniu pracowników, to: stabilność zatrudnienia (56%), wyzwania zawodowe (46%) oraz lokalizacja (44%).
Najważniejsze świadczenia dodatkowe dla pracowników to opieka medyczna w rozszerzonym wariancie, praca elastyczna oraz dodatkowe dni urlopowe.
Branża ubezpieczeniowa to środowisko, w którym mogą rozwijać się nie tylko eksperci związani z finansami i ekonomią. Największe firmy z tego sektora poszukują specjalistów niemal w każdej dziedzinie: IT, analizie biznesowej, sprzedaży, marketingu, administracji, nieruchomości, prawie, HR i wielu innych.
Agent ubezpieczeniowy… czyli kto?
Kim jest agent ubezpieczeniowy? To osoba, z którą kontaktują się klienci indywidualni oraz przedstawiciele małych i średnich firm zainteresowani zakupem produktów ubezpieczeniowych. Jest to przede wszystkim praca z ludźmi – agent poznaje ich potrzeby, dba o ich komfort i pomaga im w doborze najlepszych rozwiązań. Powinny wyróżniać go otwartość, chęć rozwoju i dobra organizacja pracy. To zawód, który daje dużą niezależność – agent sam ustala godziny swojej pracy. A jaki powinien być idealny agent ubezpieczeniowy? Jego obraz prezentuje badanie „Dobry Agent. Dobry Doradca”. Co ciekawe, jak wynika z ustaleń ekspertów, chociaż obecnie większość spraw załatwiamy online, to na wybór agenta ubezpieczeniowego drogą elektroniczną zdecydowało się tylko 17% ankietowanych, aż 61,5% z nich w tej decyzji kieruje się rekomendacją znajomych lub rodziny, natomiast blisko 19% osób decyduje się na współpracę z konkretnym agentem po tym, jak on sam bezpośrednio skontaktował się z nimi. Jakimi cechami i umiejętnościami musi wykazać się agent? Dla klientów liczy się przede wszystkim uczciwość i transparentność podczas przedstawiania warunków umowy (ceni to sobie aż 97,2% badanych, przy czym 64,4% uznało, że jest to czynnik bardzo ważny lub najważniejszy), fachowa wiedza na temat finansów i ubezpieczeń (94,3%), pomoc w określeniu, jakiego ubezpieczenia potrzebujemy (91%), jasne wyjaśnienie warunków umowy oraz znaczenia trudnych słów i pojęć (90,4%), przygotowanie najlepszej oferty (89,2).
Kariera w ubezpieczeniach…dla specjalistów IT
Branża ubezpieczeniowa wciąż poszukuje nowych rozwiązań technologicznych, które pozwolą sprostać rosnącym wymaganiom klientów. Dlatego coraz większą rolę w firmach z tego sektora pełnią działy IT. Na specjalistów IT czeka tu wiele wyzwań: projektowanie, wdrażanie i obsługa procesów w obszarze zarządzania złożonym środowiskiem informatycznym, realizowanie projektów z zakresu frontend, backoffice i workflow, zarządzanie chmurami obliczeniowymi czy cyberbezpieczeństwo.
Pozwól pracodawcy zadbać o swój rozwój
Firmy z branży ubezpieczeniowej, skupiając specjalistów z różnorodnych dziedzin, dążą do zapewnienia swoim pracownikom wielotorowego rozwoju. Umożliwiają im udział w programach rozwojowych, które często są dostosowane do potrzeb danej grupy pracowników i kompetencji, które powinni doskonalić, aby jeszcze lepiej realizować cele firmy. Takie programy mogą dotyczyć zarówno umiejętności technicznych, jak i sprzedażowych czy managerskich. Dla szczególnie wyróżniających się jednostek są organizowane dodatkowe programy talentowe, pozwalające im w pełni wykorzystać ich potencjał.
Pracodawcy oferują również bogaty pakiet szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, odpowiadających na potrzeby pracowników i firmy. Dzięki temu korzystają obie strony – pracownicy poszerzają wiedzę, nabywają nowe umiejętności, a organizacja zyskuje pracownika, który dzięki nowym umiejętnościom może jeszcze lepiej realizować założone cele i strategię firmy. Ciekawą platformą do wymiany doświadczeń są także seminaria i konferencje. Uczestnictwo w takich wydarzeniach (obecnie w związku z sytuacją pandemiczną w trybie online) ułatwia śledzenie bieżących trendów w branży. Pracownicy w sektorze ubezpieczeń mogą korzystać także e-learningu. Pracodawcy często udostępniają kursy online, szkolenia multimedialne, webinary czy podcasty, z których można korzystać w dowolnym czasie i bez ograniczeń. Niektóre firmy z tego sektora umożliwiają swoim pracownikom również korzystanie z sesji coachingowych, które mają na celu rozwiniecie potencjału i wypracowanie nawyków skutecznego działania.
Ubezpieczenia to dynamiczna branża, która stawia ciekawe wyzwania przed studentami i absolwentami wielu kierunków studiów, nie tylko związanych z finansami i rachunkowością. Znajdą tu dla siebie również miejsce przyszli specjaliści z zakresu prawa, marketingu, administracji czy HR. Pracodawcy w tym sektorze dbają o rozwój pracowników, oferując im szeroki pakiet szkoleń czy udział w programach rozwojowych, dlatego warto już na studiach zbierać pierwsze doświadczenia w tej branży poprzez uczestnictwo w praktykach i stażach.