Jakie obawy w związku z wejściem na rynek pracy mają młodzi Polacy? Jak kształtują się ich oczekiwania? Na co zwracają uwagę, wybierając pracodawcę, i co jest dla nich najważniejsze w miejscu pracy? Na te pytania odpowiada raport „Młodzi Polacy na rynku pracy 2021”, zrealizowany przez PwC, Well.hr i Absolvent Consulting.
Pierwsza edycja badania powstała w 2020 roku – miała ona na celu zbadanie, jak postawy i oczekiwania młodych ludzi kształtowała niepewność związana z „nową normalnością”. Po upływie roku postanowiono sprawdzić, jak studenci i absolwenci oceniają swoje możliwości na rynku pracy, co wpływa na ich decyzję przy wyborze zatrudnienia, w jaki sposób sprawdzają informację na temat pracodawcy, jakie kompetencje są według nich najważniejsze w popandemicznej rzeczywistości oraz jak COVID-19 wpłynął na ich postawy i oczekiwania.
Kto wziął udział w badaniu?
Badanie zostało zrealizowane w marcu i kwietniu 2021 roku, wzięło w nim udział 2500 studentów (75,9%) i absolwentów (24,1%) wyższych uczelni. Wśród ankietowanych przeważały kobiety (63%), mężczyźni byli w mniej liczną grupą (37%). Respondenci byli w wieku: do 20 lat (5,5%), 21 do 24 lat (38,5%), 25–26 lat (18,6%), 27 lat i więcej (37%). Wśród badanych przeważały osoby studiujące (33,5%), łączące studia z pracą (39,1%) oraz wyłącznie pracujące (22,7%). Niewielki procent nie studiuje ani nie pracuje – 4,6%.
Jak młodzi Polacy oceniają swoje możliwości na rynku?
Jak wynika z badania, prawie połowa badanych (48,7%) ocenia, że w związku z pandemią ich możliwości na rynku pracy uległy pogorszeniu. 32,9% cechuje się większym optymizmem i deklaruje, że ich szanse są takie same, jak przed COVID-19.Prawie 1/5 młodych Polaków (18,4%) deklaruje, że pandemia sprawiła, że ich szanse na rynku pracy są większe.
Kluczowe kompetencje
Młodzi Polacy uważają, że w przyszłości najważniejszymi kompetencjami będą otwartość i szybka adaptacja do zmian, łączenie różnych umiejętności, szybkie uczenie się oraz umiejętności z obszaru IT – ich znaczeni znacznie wzrosło w związku z przyśpieszoną cyfryzacją w okresie pandemii. Ankietowani uważają również, że te umiejętności to ich zalety: 23,3% ocenia, że szybkie uczenie się nowych rzeczy jest ich mocną stroną, 17,5% uważa, że potrafi łączyć różne umiejętności, 12,4% podaje, że otwartość na zmiany i szybka adaptacja do nowych warunków to ich zalety.
Co jest w pracy najważniejsze?
Młodzi Polacy wolą stabilne zatrudnienie (77,5%) niż pracę na własny rachunek, przedkładają także możliwość utrzymania balansu między pracą, a życie prywatnym (58%) nad wysokie zarobki. W relacji z szefem poszukują autorytetu (62%), nie koleżeństwa (28%). Sukcesem zawodowym jest praca, która jest pasją (36,3%), mają o nim świadczyć także wysokie zarobki (17,3%), łączenie pracy z podróżowaniem (11,9%), stanowisko eksperta czy prowadzenie własnej firmy (9%).
Pandemia nie obniżyła aspiracji płacowych młodych Polaków. Przeciwnie , ich oczekiwania dotyczące wynagrodzenia netto, które byliby skłonni zaakceptować, rozważając ofertę pracy, nawet nieco wzrosły. Mediana oczekiwań kształtowała się na poziomie 4 500 zł netto – w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku wzrosła o 500 zł. Co ciekawe, mężczyźni podawali wyższe oczekiwania finansowe, a najniższe (4 000 zł) deklarowali kierunków społecznych i ścisłych, najwyższe (5 000 zł) kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych.
Na co młodzi ludzie zwracają uwagę przy wyborze pracy?
Najważniejszy jest dla nich profil działania i branża, w której funkcjonuje firma (97,2%), równie ważny jest poziom wynagrodzenia (93,6%). Młodzi ludzie zwracają również uwagę na opinie na temat pracodawcy w internecie (sprawdza to 85,8% ankietowanych) oraz ofertę benefitów dla pracowników (74,9%).
Dla 73,6% badanych ważna jest lokalizacja firmy i wygląd biura, a 71,5% polega na opiniach znajomych. 70,6% szuka informacji na stronie karierowej pracodawcy.
Bardzo istotne stały się także kwestie związane z bezpieczeństwem – aż 68,9% młodych ludzi sprawdza rozwiązania, jakie pracodawca wprowadził w okresie pandemii. Dla wielu nadal istotne są wartości firmowe (65,6%), a także misja i wizja (63,9%).
Nie bez znaczenia pozostaje wizerunek pracodawcy w mediach społecznościowych (63,5%) oraz informacje o liderach i pracownikach firmy (47,6%).
Jakie cechy powinien mieć dobry pracodawca?
Dla młodych Polaków najważniejsze u potencjalnego pracodawcy jest to, jak wdraża nowych członków zespołu – rolę onboardingu podkreśliło aż 59,8% ankietowanych. Badani kierują się także opinią znajomych (50,2%), zwracają uwagę na ofertę benefitów (46,1%), a także na transparentne informowanie o wynagrodzeniach w ogłoszeniach o pracę (45,7%). Wg studentów i absolwentów dobry pracodawca powinien także dbać o rozwój kadry: prowadzić szkolenia/spotkania online, (42,8%), warsztaty na uczelniach lub w swojej siedzibie (32,4%). Doceniają także proaktywną postawę wobec studentów i udział w targach pracy (30,2%). Na młodych Polakach nie robią wrażenie firmy, które stosują chatboty (1,6%) czy współpracują z blogerami i infuencerami (4%).
Kluczowe benefity
Dla pracowników wchodzących na rynek pracy ważne są świadczenia pozapłacowe cenione także przez ich bardziej doświadczonych kolegów: dostęp do szkoleń (48,5%), elastyczne godziny pracy (38,7%), ubezpieczenie zdrowotne (34%), możliwość pracy zdalnej (33,7%) czy prywatna opieka medyczna (33,2%). Jako kolejne istotne benefity ankietowali wskazali: dostęp do nowoczesnych technologii (17,4%), dofinansowanie do sportu (15,5%), rozwój pasji pracowników (11,9%). Najmniej ważne okazały się: dopłata do kosztów ponoszonych na internet i prąd (7,6%), imprezy organizowane przez pracodawcę (6,6%), wsparcie psychologiczne (6,6%), dofinansowanie dojazdów do pracy (6,1%), wyposażenie stanowiska pracy w domu (5,3%).