Eurostudent

Kompetencje miękkie w logistyce

Logistyka to jedna z najbardziej perspektywicznych branż. Dane wskazują na stały jej rozwój. Wszystko dlatego, że odgrywa ona istotną rolę w niemal wszystkich gałęziach gospodarki: w handlu, usługach, spedycji i produkcji

Dynamiczny rozwój branży potwierdzają raporty. Z Barometru ManpowerGroup wynika, że prognoza netto zatrudnienia dla I kwartału 2017 roku w branży transport i logistyka wynosi +12%. Oznacza to wyraźnie optymistyczne perspektywy dla szukających pracy w tym sektorze. Dodatnie prognozy dla tej branży odnotowywane są już od kilku lat, sam zaś zawód plasuje się wysoko w rankingach najbardziej poszukiwanych przez pracodawców.

Wykaż się kompetencjami

O rozwijaniu kariery w tym sektorze warto pomyśleć, będąc jeszcze studentem. Wszystko dlatego, że pracodawcy kładą ogromny nacisk nie tylko na umiejętności, ale i kompetencje miękkie. – Pośród logistyków kompetencje miękkie nabierają w oczach przyszłych pracodawców kluczowego znaczenia. Do tych, na które szczególnie zwraca się uwagę na etapie rozmów kwalifikacyjnych, zalicza się: zaangażowanie, komunikatywność, elastyczność, wielozadaniowość oraz kreatywność – mówi Patryk Chrzan, Regional Manager w HRK SA.

 Akcja i dynamika

W pracy logistyka wszystko się dzieje szybko. Logistyk musi zapewnić sprawną realizację każdego etapu zadania, począwszy od rezerwacji, po rozładunek towarów. Dlatego najważniejsza jest tutaj umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, planowania i organizowania pracy własnej i zespołu. To pociąga za sobą jeszcze inne umiejętności – pracy pod presją czasu i wielozadaniowości. – Wielozadaniowość pozwala poradzić sobie z koniecznością odnalezienia się w sytuacji, gdzie, kontynuując realizację swoich bieżących obowiązków, trzeba wykonać szereg dodatkowych czynności, aby zapanować nad kilkoma rzeczami naraz. Pracodawcy bardzo cenią osoby, które w trakcie studiów były zaangażowane w zajęcia dodatkowe typu organizacje studenckie, wolontariaty, staże czy praktyki. Kandydaci posiadający takie doświadczenia musieli pogodzić studia z innymi obowiązkami, co naturalnie wykształciło w nich umiejętność radzenia sobie z organizacją własnego czasu – mówi ekspert z HRK SA.

 Komunikatywność najważniejsza

Wykonywanie zawodu logistyka wiąże się ze współpracą z dostawcami/odbiorcami, a także z przewoźnikami i spedytorami. Nie powinno więc dziwić, że niemal w każdym ogłoszeniu wśród wymaganych kompetencji znajdziemy komunikatywność. – Rzeczywiście, jest ona jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji. Na co dzień, współpracując z różnymi działami czy też w ramach swojego zespołu, umiejętność skutecznej komunikacji jest dla pracodawców nieoceniona. Warto pamiętać, że nie chodzi o to jak dużo mówimy, ale jak zwięźle i szybko potrafimy przedstawić problem, równolegle nie zapominając o wysłuchaniu drugiej strony – mówi Patryk Chrzan.

Zaangażowanie, elastyczność, kreatywność

Wśród cenionych kompetencji ekspert HRK SA wymienia także zaangażowanie, elastyczność i kreatywność. – Zaangażowanie jest dzisiaj szczególnie poszukiwaną cechą wśród młodych talentów. Nie należy go rozumieć jako gotowości do pracy po 12 h dziennie i dyspozycyjności w weekendy. Pracodawcy cenią ludzi, których pozytywne nastawienie wskazuje na wysokie zaangażowanie i zainteresowanie daną branżą – wyjaśnia Patryk Chrzan. Jak mówi, elastyczność ceniona jest w kontekście otwartości na zachodzące zmiany i gotowości do dostosowania się do szybkiego reagowania na sytuacje, których wcześniej nie dało się przewidzieć. Kreatywność z kolei pozwala na radzenie sobie z trudnymi sytuacjami. Jak podkreśla ekspert, pozyskanie tych kompetencji już na etapie studiów nie tylko ułatwi znalezienie atrakcyjnej pracy, ale i przyspieszy awanse zawodowe.