Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Programy managerskie szansą na karierę w FMCG/retail

Stanowisko managera przyciąga atrakcyjnym wynagrodzeniem, możliwościami rozwoju zawodowego, ciekawą pracą, nierzadko związaną z licznymi podróżami. Droga do takiego stanowiska wydaje się jednak bardzo odległa. Nie zawsze musi tak jednak wyglądać. Firmy pomagają ją przyspieszyć, przygotowując dla studentów specjalne programy managerskie.

Jedną z branż, w której pracodawcy najczęściej organizują programy managerskie, jest FMCG i retail. Wynika to z jej specyfiki. To jedna z najbardziej przekrojowych branż, w której pracę może znaleźć absolwent niemal każdego kierunku studiów. Branża FMCG, czyli branża dóbr szybko zbywalnych, to nie tylko super czy hipermarkety, to także produkty, które są w nich sprzedawane: żywność, chemia gospodarcza, tytoń. Za każdym produktem stoi inna marka. A za nią linie produkcyjne oraz całe centra zarządzające. To sprawia, że ciekawą ścieżkę kariery mogą tu realizować nie tylko handlowcy, ale i prawnicy, HR-owcy, filologowie, eksperci od PR-u, marketingowcy, logistycy, finansiści czy specjaliści IT.

Dla absolwentów

Programy managerskie przeznaczone są dla absolwentów bądź studentów ostatnich lat studiów, o ile są dyspozycyjni. Niektóre sieci przyjmują też studentów z krótkim stażem zawodowym. W założeniu jednak są to programy dla świeżo upieczonych absolwentów. Chodzi bowiem o konieczność poświęcenia sporej ilości czasu. Takie programy trwają od 6 do nawet 12 miesięcy. Ze względu na ogólnopolski zasięg wielu sieci handlowych, czy też producentów żywności i chemii, trzeba być gotowym do częstego podróżowania. Wiele firm wysyła uczestników także poza Polskę – większość przedsiębiorstw z tego sektora ma liczne filie zagraniczne.Dlaczego warto brać udział w programach managerskich? Przede wszystkim to jedna z najlepszych form na zdobycie dogłębnej wiedzy o branży FMCG. Najczęściej podczas takich programów przechodzi się przez wszystkie działy w firmie, by poznać specyfikę pracy na różnych stanowiskach. Daje to przyszłemu managerowi obraz firmy jako całości i pozwala w przyszłości lepiej zarządzać podlegającym mu zespołem. Podczas takich programów można liczyć na wsparcie mentorów i sprawdzenie się w sytuacjach, z którymi trzeba sobie zawodowo radzić na co dzień. Dodatkowo, uczestnicy biorą udział w różnorodnych szkoleniach, które wyposażają nie tylko w konkretną wiedzę, ale i umiejętności. Kursy z zakresu asertywności, zarządzania zespołem, radzenia sobie ze stresem. Pracodawcy oferują uczestnikom najczęściej umowę o pracę i atrakcyjne wynagrodzenie. Wielu z nich gwarantuje także bogaty pakiet socjalny.

Najlepszy wybór

Programy managerskie to najszybsza i najskuteczniejsza droga do stanowiska managera. Standardowo, by otrzymać propozycję pracy w takim charakterze, trzeba wykazać się dużym doświadczeniem i doskonale rozwiniętymi kompetencjami. Programy managerskie pozwalają zaoszczędzić czas potrzebny na przejście tej drogi. Wszystko dlatego, że przez 12 miesięcy kompleksowo przygotowują kandydata do objęcia takiego stanowiska w strukturach konkretnej firmy. Miesiąc po miesiącu, kandydat jest przeprowadzany przez stanowiska w konkretnym dziale, realizując określone działania. Po zakończeniu programu, jeśli pracodawca dostrzeże w uczestniku potencjał, można liczyć na ofertę pracy.

Nawet jednak jeśli uczestnik takiego programu nie zwiąże się z daną firmą na stałe, wynosi bagaż zawodowych doświadczeń, który na pewno zaprocentuje przy poszukiwaniu innej pracy. – Pracodawcy wysoko cenią udział w studenckich programach managerskich. Dzięki praktykom w różnych działach firmy, uczestnicy zdobywają wszechstronne doświadczenia zawodowe oraz wiedzę o zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ponadto biorą udział w szkoleniach oraz zajęciach praktycznych z zakresu zarządzania projektami, organizacji pracy własnej oraz udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Tu kandydaci cenieni są przez rekruterów ze względu na ich chęci rozwoju – mówi Mateusz Bogdziński, ekspert rynku pracy z agencji rekrutacyjnej Manpower.

Atrakcyjne wynagrodzenie

Udział w tego typu programach kusi także z innego powodu – atrakcyjnych zarobków, jakie oferowane są na stanowiskach managerskich. – W przypadku specjalistów i managerów rozpiętość wynagrodzeń jest bardzo duża. Wynika to z wielu zmiennych, które ostatecznie decydują o płacy. Wśród nich można wymienić m.in. wielkość organizacji, branżę oraz region, w jakim firma działa. Z drugiej strony, każdy pracownik ma unikalny zestaw kompetencji, cech osobistych, sukcesów i doświadczenia. I to właśnie najczęściej umiejętności indywidualne, takie jak znajomość języków obcych, certyfikaty, wielkość zarządzanego zespołu, zakres odpowiedzialności, decydują o ostatecznej wysokości wynagrodzenia – wyjaśnia Agnieszka Wójcik, Market Research Manager w Antal.

Kilkuetapowa rekrutacja

Jak dostać się na programy managerskie? Rekrutacja do nich jest kilkuetapowa. Warto zainteresować się nimi odpowiednio wcześnie. Rekrutacja odbywa się najczęściej tylko raz w roku. Trzeba dokładnie pilnować terminów. Dobrze spróbować swoich sił już na ostatnim roku studiów. Nawet jeśli starania zakończą się niepowodzeniem, będzie można uzyskać informację zwrotną na temat tego, co poszło nie tak, i przez następny rok akademicki wzbogacić swoje kompetencje, by ponownie podejść do rekrutacji. Zaczyna się, podobnie jak w przypadku aplikacji na ofertę pracy, od wysłania swojego zgłoszenia na e-maila bądź poprzez specjalny formularz. W zależności od firmy, kandydat musi w dalszej kolejności wypełnić test kompetencji dostępny on-line bądź opowiedzieć o sobie na osobistym spotkaniu lub podczas rozmowy telefonicznej. W niektórych firmach obowiązkowym etapem są testy Assessment Center.

Największe szanse na zostanie uczestnikiem takiego programu mają kandydaci, którzy interesują się handlem detalicznym i wykazują się określonymi cechami osobowości. Najbardziej poszukiwane są osoby zaangażowane, otwarte, ambitne w dążeniu do wyznaczonych celów, odporne na stres i gotowe do pracy poza miejscem zamieszkania. Dobrze jest także, jeśli kandydat planuje związać się z branżą FMCG na dłużej.

Autorka: Justyna Sobolak