Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

ZF ProAI tu kryje się inteligencja pojazdu

Inteligencja pojazdów przyszłości to aspekt, który będzie kontrolowany przez kilka niezwykle wydajnych komputerów centralnych, takich jak nowy ZF ProAI. Jest to najbardziej elastyczny, skalowalny i potężny superkomputer dla motoryzacji dostępny na rynku.

Dzisiejsze nowoczesne pojazdy posiadają wyposażenie, w którym zauważalna jest coraz większa ilość elementów i funkcji oprogramowania. W momencie, gdy oprogramowanie łączy dane z czujników z inteligentnymi elementami wykonawczymi, pojawiają się nowe, wydajne rozwiązania. Przykładem tego są systemy wspomagania kierowcy, które oprócz zapewniania większego komfortu czy większego bezpieczeństwa, dostarczają również możliwość większego zasięgu podczas jazdy z napędem elektrycznym. Wszystko to jest możliwe tylko dzięki wykorzystaniu inteligentnych algorytmów oprogramowania. Tradycyjne architektury pojazdów charakteryzują się tym, że bity i bajty działają głównie w zdecentralizowanych elektronicznych jednostkach sterujących (ECU). Z kolei w nowych i przyszłych platformach pojazdów architektura elektryczna i elektroniczna (architektura E/E) ulegnie radykalnej zmianie. Podkreśla się, że moc obliczeniowa i główne funkcje oprogramowania będą skupione w kilku sterownikach domenowych lub strefowych.

System wspomagania kierowcy to jeden z obszarów nowoczesnej technologii, w których Grupa ZF odpowiedzialna jest za dostarczanie rozwiązań dla samochodów osobowych, komercyjnych, a także dla przemysłu, wspierając w ten sposób rozwój mobilności nowej generacji. Technologia ZF umożliwia pojazdom „widzenie, myślenie i działanie”. („see. think. act”). Działając w czterech technologicznych sektorach, takich jak: sterowanie ruchem pojazdów, zintegrowane bezpieczeństwo, zautomatyzowana jazda oraz elektromobilność, ZF oferuje kompleksowe produkty i oprogramowanie dla producentów pojazdów oraz dostawców usług transportowych.

Przemieszczanie się było dotąd jedną z naczelnych potrzeb ludzkości. Dziś jednak wiemy, że potrzeba ta stała się znacznym obciążeniem dla klimatu oraz samej planety. Wymusza to zatem transformację mobilności na całym świecie. Ludzie z całego globu oczekują mobilności, która będzie nie tylko elektryczna, ale również inteligentna, połączona, zrównoważona, bezpieczna, autonomiczna i przystępna cenowo. Już teraz ZF dysponuje wieloma rozwiązaniami dla zrównoważonej mobilności jutra, które produkowane są seryjnie lub są do tego przygotowywane.

W ubiegłym roku Grupa ZF zdecydowała się postawić na kolejną, rozwiniętą innowację i po raz pierwszy zaprezentowała następną generację swojego superkomputera klasy samochodowej ZF ProAI. Ten komputer centralny doskonale spełnia wymagania producentów – zarówno w zakresie pojazdów definiowanych programowo, jak również ich nowych E/E-architektur. Warto też wiedzieć, że może on służyć jako kontroler domeny, strefy lub zwyczajnie jako komputer centralny.

„ZF ProAI to obecnie najbardziej elastyczny, skalowalny i potężny superkomputer klasy samochodowej na świecie” – powiedział Oliver Briemle, szef działu L4 Feature Development, Domain Control and V2X w firmie ZF. „Jest on odpowiedni dla każdego typu pojazdu i dla wszystkich poziomów zautomatyzowanej i autonomicznej jazdy: od poziomu 2 do poziomu 5” – dodał.

Standaryzacja połączona ze skalowalnością

Indywidualne, wysokowydajne rozwiązania w zakresie inteligencji pojazdu, odpowiednie dla każdej jego platformy ale oparte na jednym produkcie – tak właśnie można opisać nowy ZF ProAI. „Podczas opracowywania nowego ZF ProAI zwróciliśmy szczególną uwagę na dwie rzeczy: standaryzację i skalowalność. Dzięki temu wybór ZF ProAI jako centralnego komputera w pojeździe staje się znacznie prostszy: niezależnie od tego, jakie są potrzeby aplikacji, ZF oferuje idealne rozwiązanie” – powiedział Briemle.

Standaryzacja i elastyczność odgrywają kluczową rolę również w przypadku procesora i konektorów: superkomputer posiada modułową budowę, co oznacza, że może on być wyposażony w warianty tzw. systemu na czipie (ang. system on a chip, SoC) rozmaitych producentów. Wybór przeważnie zależy od planowanego zastosowania i wymaganej mocy obliczeniowej, natomiast złącza są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi stykami dostępnymi na rynku. Jeśli weźmiemy pod uwagę zakres oprogramowania, firma ZF również tutaj postawiła na najwyższy poziom elastyczności. Oprócz rozwiązań własnych na superkomputerze możliwe jest także działanie programów i systemów operacyjnych producentów OEM lub twórców zewnętrznych. W zależności od pożądanej wydajności dostępne są trzy opcje chłodzenia: chłodzenie pasywne, chłodzenie powietrzem oraz chłodzenie cieczą. Jednak mimo różnych możliwości wymiary montażowe pozostają niezmienione: nowy ZF ProAI posiada jednolitą i kompaktową obudowę o wymiarach zaledwie 240 x 138 x 49 mm. Dzięki temu zyskujemy zupełnie nowy model, który jest znacznie mniejszy niż poprzednie, a tym samym zapewnia nam większą swobodę w wyborze opcji instalacji w pojeździe.

Większa wydajność, niższe zużycie energii

Należy wspomnieć również o tym, że nowy ZF ProAI oferuje większą niż kiedykolwiek wcześniej wydajność. W zależności od pożądanego zastosowania – od poziomu 2 do poziomu 5 i odpowiedniej mocy obliczeniowej – ZF ProAI jest w stanie wykonać od 20 trylionów do jednego kwadryliona kroków obliczeniowych na sekundę. Przy wydajności do 250 TOPS na jednostkę oznacza to wzrost o 66% w porównaniu z poprzednim modelem, ZF ProAI RoboThink. Przy jednoczesnym wzroście wydajności zużycie energii spada jeszcze bardziej: Przy 1 wacie mocy ProAI osiąga wydajność około 3 TOPS. Tym samym oznacza to do 70% mniejsze zużycie energii niż dotychczas. Ponadto, jako produkt klasy samochodowej, jego zaawansowane technologicznie wnętrze jest odporne i niezawodne nawet w bardzo trudnych warunkach. Oferuje również wydajność obliczeniową ASIL-D z najnowocześniejszą ochroną przed cyberzagrożeniami.