Kandydaci nie szukają już tylko stanowiska, na którym otrzymają odpowiednie wynagrodzenie. Chcą znaleźć pracę marzeń – i mają konkretne oczekiwania względem idealnego pracodawcy.
Ogólnoeuropejskie badanie Candidate Pulse, przeprowadzane cyklicznie przez firmę Michael Page, pokazuje najistotniejsze trendy, jakie zaszły w ostatnim czasie w preferencjach kandydatów. Z odpowiedzi 5000 respondentów wynika, że większość z nich nie wyobraża sobie powrotu do pracy w biurze w pełnym wymiarze godzin. Dla coraz większej liczby pracowników silną motywacją są możliwość rozwoju osobistego i dostęp do szkoleń. Aż 75% z nich chciałoby pracować w społecznie odpowiedzialnej firmie. Co sprawia, że dobra praca staje się pracą marzeń?
Wirtualnie i na żywo
W podejściu respondentów do warunków wypełniania codziennych obowiązków zawodowych widać rosnące znaczenie wartości innych niż tylko praca i sukces. Nie jest zaskoczeniem, że w czasach COVID-u i homeoffice według aż 88% ankietowanych idealne miejsce zatrudnienia powinno pozwalać na utrzymanie odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Jednocześnie większość respondentów nie wyobraża sobie już powrotu do pracy w biurze w pełnym wymiarze –
59% pracowałaby wyłącznie zdalnie lub w systemie hybrydowym, przy czym możliwość taka jest ważniejsza dla kobiet (63%)
niż dla mężczyzn (53%).
„To ważny sygnał dla pracodawców, bo bardziej elastyczne podejście do liczby godzin spędzanych poza domem jest jednym z czynników, który mógłby się przyczynić też do większej reprezentacji kobiet na rynku pracy” – mówi Magdalena Wołowiec, Senior Marketing Executive w firmie rekrutacyjnej Michael Page. „Jednocześnie nie możemy zapomnieć o znaczeniu osobistego kontaktu i relacji w miejscu zatrudnienia. Idealnym, najbardziej pożądanym wariantem są trzy dni pracy w biurze i dwa w domu – takie rozwiązanie zadowoliłoby 36% ankietowanych. 19% chciałoby pracować zdalnie co najmniej cztery dni w tygodniu, ale pełny tydzień pracy w domu chętnie spędzałoby już tylko 10%. To pokazuje, że sami pracownicy dostrzegają wartość przebywania ze swoimi zespołami. Wielu z nich po prostu lubi pracować w biurze i kontaktować się bezpośrednio z ludźmi –
60% ceni sobie nieformalne rozmowy, a 50% więzi społeczne i chwile relaksu, które możliwe są tylko w siedzibie firmy” – dodaje
Magdalena Wołowiec.
Rozwój i opieka zdrowotna
Badanie Michael Page pokazuje wyraźnie, że dominującą potrzebą osób poszukujących wymarzonej pracy lub rozważających jej zmianę jest możliwość doskonalenia swoich umiejętności i awansu. Numerem 1 wśród korzyści są bowiem szkolenia i rozwój kariery, na które wskazało aż 71% respondentów. Jednocześnie awans lub przynajmniej nowy zakres obowiązków są uważane za istotną formę wyrażenia docenienia przez 58% osób, co niemal zrównuje ją pod względem znaczenia z gratyfikacją finansową (57,9%).
„Drugą najważniejszą potrzebą jest poczucie bezpieczeństwa, jeśli chodzi o zdrowie swoje i najbliższych. Dlatego benefitem, którego znaczenie z pewnością dodatkowo wzmocniło doświadczenie pandemii, jest prywatna opieka zdrowotna dla pracownika i jego rodziny – to ważny argument dla 51% badanych” – mówi Magdalena Wołowiec, Senior Marketing Executive w Michael Page.
Nie samą pracą…
Badania Michael Page pokazują, że rośnie znaczenie wartości reprezentowanych przez firmę, które wpływają na jakość życia, takich jak relacje z otoczeniem – rozumianym zarówno jako środowisko naturalne, jak i stosunek do problemów społecznych na poziomie lokalnym i globalnym. Aż 75% ankietowanych zadeklarowało, że wymarzona firma powinna być zaangażowana w społeczną odpowiedzialność biznesu, przy czym oznacza to przede wszystkim działania na rzecz praw człowieka (97%), troskę o środowisko (96%) oraz odpowiedzialność ekonomiczną (94%).
„Zmiany po doświadczeniu pandemii obejmują przede wszystkim potrzebę rozwoju kompetencji, a także jakość relacji zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, większą równowagę pomiędzy pracą i domem oraz odpowiedzialność społeczną. Przepis na pracę marzeń wydaje się więc jasny i od tego, w jakim stopniu firmom uda się go zrealizować, będzie w najbliższej perspektywie zależeć ich konkurencyjność i efektywność” – podsumowuje Magdalena Wołowiec z Michael Page.
Michael Page jest światowym liderem w dziedzinie doradztwa personalnego. Firma, założona w 1976 r. w Londynie, posiada dziś biura w 37 krajach na 6 kontynentach. Jest częścią Page Group, w skład której wchodzą w Polsce: Michael Page, rekrutujący specjalistów oraz managerów średniego i wyższego szczebla, oraz Page Executive, poszukujący kadry zarządzającej najwyższego szczebla. Firma jest uznawana za jednego z najlepszych pracodawców w Polsce i w Europie, zdobywając od 2017 r. prestiżowe wyróżnienie w każdej kolejnej edycji Top Employer.
Więcej informacji: www.michaelpage.pl.